InstagramLiveRecensies

Trentemøller @ Trix: Diverse geluiden in overvloed

© CPU – Stijn Verbruggen

Anders Trentemøller of Trentemøller [ˈtˢʁantˢəˌmølɐ̯], wie anders? Deze Deense artiest is ondertussen al 48 jaar, maar blijft zichzelf de plek geven om te groeien en te bouwen aan de laatste versie van zichzelf en zijn creaties. Zijn muziekcarrière ging van start in 1997. Hij doorgrondde verschillende stijlen in het brede spectrum van de elektronische muziek, van techno tot immersieve soundscapes, vol nostalgie, zelfreflectie en herinneringen ophalen.In 2007 introduceerde hij zijn liveband en deed hij meerdere wereldtournees. Samen releaseten ze meerdere studio-albums: Into The Great White Yonder (2010), Lost (2013) en Fixion (2016). In 2022 verraste hij ons met zijn langste album ooit. Met behulp van veertien nummers sleurt hij ons naar een sombere wereld gevuld met zowel sereniteit en warmte als spanning en het gevaar van onbekend gebied. Wij hebben geluk, want gisteren deed Trentemøller, met behulp van zijn liveband, ons verdwalen in zijn universum.

Eerst hadden we de eer om van Mavourneen te genieten, een pril Deens rockduo dat meer en meer in de kijker komt te staan. De naam van de band is een Oud-Ierse/Gallische term gebruikt om te uiten dat je iemand liefhebt. In 2020 debuteerden ze met de ep Carnivore Sky, een samensmelting van angstaanjagende noiserock en een verwrongen stem dat poëzie doet ruizen in je oren. Op het podium spatte de passie van het jonge duo ervan af. De frontzanger en gitarist, Hans Gustav, kon met zijn volle stem een onheilspellende sfeer creëren. Drumster Benedicte hield zonder moeite het publiek wakker met haar complexe, luide drumbegeleiding. Het deed een beetje denken aan een uptempo, minder brave versie van The Neighbourhood. Wij zien Mavourneen graag schitteren als hoofdact volgende keer, met het debuutalbum waar nu volop aan gesleuteld wordt!

© CPU – Stijn Verbruggen

Toen Trentemøller en zijn band op het podium kwamen, heerste er grote euforie in de zaal. De verwachtingen lagen hoog en er heerste een natuurlijke, vredevolle ambiance in de zaal. Trentemøller en co begonnen als engeltjes, uit de hemel gevallen, met een stevige hoeveelheid coolness. Disa, zangeres en gitariste, haar zweverige melodieën in het lied “Veil of White” waren betoverend en compleet het tegenovergestelde van de zware bassen gespeeld door Trentemøller zelf. Dit alles bleek een uniek evenwicht tussen het luchtige gezang, de aardende mix van elektronische beats en de akoestische ondersteuning. Het is een kunst om deze drie stijlen live te combineren tot een geheel en al snel was het duidelijk dat het publiek meer reageerde bij de stukken waar de zanglijn wegviel. Deze momenten waren in functie van het bewegen en we merkten dat de mensen in de zaal verlangden naar actie en intensiteit.

© CPU – Stijn Verbruggen

De energie op podium ging wel in een stijgende lijn. Tegen het midden van de set vulde de zaal zich met een paar uptempo rocknummers op een achtergrond van een duistere elektronische geluidsmuur, zoals “Dead Or Alive”. Zonder moeite liepen ze over in een rustigere sfeer met “Even Though You’re With Another Girl” om vervolgens terug aanstekelijke poprock te spelen. Er werd een sluitende, soms benauwde bubbel gecreëerd met een grote variëteit aan geluiden. Ook kregen we abstracte beelden van sierlijke figuren en lijnen die meebewogen op de golven van het geluid geprojecteerd achter de groep muzikanten. De tekeningen waren niet suggestief en heel minimalistisch waardoor dit wel wel ademruimte gaf aan de kijker. Een aantal technische problemen zorgden een paar keer voor geijsbeer op het podium, maar wanneer de muziek stil viel, liet het publiek zijn aanwezigheid horen waardoor het nooit echt stil werd.

Trentemøller was niet bang om een grote waaier aan genres te spelen, wat op zich wel zijn charme had en ons telkens bleef uitdagen. Ondanks dat er vaak dezelfde soort sinistere geluiden werden gebruikt, veranderde hun artificiële universum bij elk lied. Indrukwekkend, maar soms misschien een overschatting van de flexibiliteit van het publiek. De zaal had het namelijk lastig met die overvloed aan sounds waardoor het niet altijd volledig mee was met wat de band op het podium serveerde. Er werd dan ook heel wat gevraagd van de zaal door zo divers te gaan presenteren, waardoor je soms nog bezig was met het vorige te verwerken als het volgende al begon.

© CPU – Stijn Verbruggen

Over het algemeen kregen we van de band vooral zweverige songs met een ritmische, poprock-insteek. Dit werkte voor een aantal nummers, zoals bij “In The Gloaming”, maar bij velen bleef het onduidelijk hoe er op gereageerd moest worden. In de zaal werd er verlegen heen-en-weer gewiegd en een paar stappen gezet op de beats, maar als er gas terug werd genomen, bleef het dansen zeer ingetogen. Trentemøller toonde weliswaar overtuigend tot wat hij in staat is, maar het publiek liep bij heel wat momenten eerder verloren in zijn kunnen. Het was een immersieve ervaring waarbij veel verschillende zintuigen geprikkeld werden, onder andere door de fascinerende licht en beeldeffecten. Wij zijn blij dat we de Memoria Tour en de liveband hebben mogen meemaken, maar geloven dat in de beperking zich de meester toont, zeker bij zo’n almachtige geluidsperformance.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Veil of White
No More Kissing in the Rain
Glow
In the Gloaming
Darklands
The Rise
Dead of Alive
Even Though You’re With Another Girl
Drifting Star
All Too Soon

Miss You
Silver Surfer, Ghost Rider Go!!!

Related posts
InstagramLiveRecensies

Trentemøller @ Kunstencentrum VIERNULVIER (concertzaal): Opperste concentratie

Terwijl de laatste uren van de zomer geteld zijn, begint het clubseizoen zich te ontluiken. Anders Trentemøller is intussen meer dan 25…
FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

Interview Trentemøller: 'Ik probeer een eigen denkbeeldig universum te creëren'

Wie aan Trentemøller denkt, moet onmiddellijk terugdenken aan zijn sublieme debuutplaat The Last Resort uit 2006. De plaat ging de wereld rond…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single trentemøller - ”Dead or Alive”

Soms komt er wel eens een nieuw nummer uit van een artiest waarbij je even twee keer moet checken of je wel…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.