Aanstaande vrijdag verschijnt er met Multitude eindelijk die langverwachte derde plaat van Stromae. De spanning in het muzieklandschap is dan ook al een tijdje voelbaar. Dat heeft de Maestro eigenlijk vooral aan zichzelf te danken, want na bijna tien jaar zonder nieuwe muziek – “Défiler” even niet meegerekend – en het gigantische succes van racine carrée, liggen de verwachtingen anno 2022 op haast onhaalbare hoogte. Paul Van Haver heeft dus een mythische sfeer rond zijn muzikaal project weten te hangen, wat woensdagnamiddag nóg een tikkeltje duidelijker werd.
Sinds zijn comeback is Stromae niet meteen de man die in elke tv-show, krant of magazine opduikt. Neen, interviews met de Brusselaar zijn bijzonder schaars. Toch wilde Van Haver graag alle nationale media de kans geven om hem wat vraagjes te stellen, dus organiseerde Universal Music in het allergrootste geheim een persconferentie, waar ook wij een uitnodiging voor kregen. Het leek zelfs alsof we voor een of andere top secret staatsmeeting werden uitgenodigd, want de exacte locatie – het wondermooie Gare Maritime in het Brusselse Tour & Taxis – werd ons pas op het allerlaatste moment meegedeeld. Ook vragen moesten op voorhand worden ingestuurd, gsm’s werden verplicht uitgeschakeld en bepaalde onderwerpen werden bewust geweerd.
Best gek, wanneer Stromae later tijdens de persconferentie toegeeft dat hij tegenwoordig minder een controlefreak is dan voordien, maar dat laten we in het midden. Hoe dan ook werd de namiddag opgedeeld in twee delen. Tijdens het eerste uur kregen we een soort panelgesprek voorgeschoteld, waarin Danira Boukhriss de op voorhand ingestuurde vragen van alle pers voorlegde aan Stromae, gevolgd door een kort Q&A-rondje.
Gehuld in zijn eigen Mosaert-kledinglijn zat een goedgezinde Stromae klaar voor het vragenuurtje in de roodfluwelen zeteltjes. Hij had het onder meer over het grotere plaatje rond het project ‘Stromae’, zijn comeback op het podium en natuurlijk over Multitude. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk dat de man, ondanks het feit dat hij vandaag de dag een wereldster is, gigantisch veel stress had tijdens zijn shows in onder andere Paleis 12, maar dat het publiek hem tegenwoordig meer dan ooit op zijn gemak laat voelen. ‘Het deed me echt goed om terug op het podium te staan’, vertelde hij. ‘Om zoveel liefde van het publiek te voelen, zeker wanneer ik teksten als ‘Tant que j’suis en vie j’suis invaincu’ zing… Dat heeft me echt geraakt.’
Dat Stromae terug op een podium staat, heeft hem dus duidelijk goed gedaan, zeker omdat hij nu klaarblijkelijk meer voorbereid dan ooit was. ‘Het project Multitude is véél groter dan racine carrée’, zegt hij. ‘Deze tour is veel technischer, met de robotarmen, de gigantische LED-schermen… Maar misschien belangrijker, het is niet zo vermoeiend als voordien. Ik kan mijn ding doen, en sta ‘s ochtends uitgerust terug op.’ En dat is een belangrijke rode draad die we door de hele persconferentie opmerken. Stromae is volwassener geworden, dat merk je aan alles. De man is getrouwd, heeft een jong zoontje, en wil eigenlijk gewoon doen waar hij zin in heeft.
‘Ik wil gewoon mijn werk doen, beginnen om negen en tegen vijf naar huis om bij mijn familie te zijn. Ik ben echt gelukkig’, gaat hij daar een tikkeltje dieper op in, want er was op voorhand nadrukkelijk gevraagd om het niet over het privéleven van de Maestro te hebben. De weinige keren dat zijn mentale toestand naar voren komt, wordt vooral duidelijk dat hij op dat vlak enkel een beetje bang is om vergeten te worden. ‘Het is heel gek als een twintigjarige tegen mij komt zeggen dat ze naar mijn vorige album luisterde toen ze dertien was’, lachte hij, ‘maar het is voor mij vooral belangrijk dat ik niet te veel doe alsof ik ‘jong en hip’ ben. Ja, de rapmuziek die de afgelopen jaren zo zijn opmars kende heeft me geïnspireerd, maar het zou belachelijk zijn als ik nu een genre als drill in mijn muziek zou verwerken. Dat is een andere generatie. Ik wil niet te jong, maar ook niet te oud zijn.
Dan kwam natuurlijk al snel het verhaal van de TikTok-hype rond “Alors on danse” aan bod, iets waar Stromae blijkbaar erg van onder de indruk is. ‘Het is echt gek om bekende basketters te zien dansen op een nummer dat al meer dan tien jaar oud is. Het dansje is grappig, maar het is vooral cool om te zien hoe muziek vandaag de dag wordt verspreid. Dat al die tieners mij of de originele versie niet kennen? Dat maakt me niets uit, dat is net het unieke aan dit verhaal.’
Verder had Stromae het ook nog over hoe Multitude precies tot stand kwam, al waren het meer de technische details die aan bod kwamen. Zo vertelde hij over hoe hij melodietjes opnam via Garageband op zijn smartphone, maar dat zijn broer (Luc, creative en executive director bij Mosaert) dat te amateuristisch vond en met hem op zoek ging naar professionele muzikanten. Een beetje later vertelde de Brusselaar ook over de samenwerking met het Belgian National Orchestra, die er eigenlijk helemaal toevallig kwam (zij waren vragende partij voor een samenwerking op hetzelfde moment dat Stromae op zoek was naar een symfonisch orkest), en had hij het over zijn rol binnen de videoproducties van Billie Eilish en Dua Lipa. Die laatste heeft hij overigens nooit persoonlijk ontmoet.
Ook het visuele plaatje rond Multitude kreeg wat duiding, want zo blijkt dat Paul samen met zijn vrouw Coralie Barbier (ontwerpster bij Mosaert) bezig is met een gloednieuwe kledinglijn rond het album, net zoals dat voor racine carrée het geval was, en dat er een speciale merchandiselijn in aankomst is. Helemaal ecologisch en natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Verder staat Mosaert ook open voor een mogelijke videogame en zou er in de verre toekomst mogelijks een animatiefilm kunnen volgen. ‘Nu werken we vooral samen met het Brusselse nWave Productions, dat ook de avatar van de liveshows heeft gecreëerd. Dat is voorlopig voldoende’, lacht de man.
Stromae wil tegenwoordig eigenlijk gewoon doen wat hem gelukkig maakt: bij zijn gezin zijn, verhalen vertellen (in de vorm van muziek weliswaar) en kiwi’s eten. Want ja, dat is zijn favoriete fruit, zo blijkt uit zijn antwoord op onze vraag. ‘Als ik Multitude zou moeten vergelijken met een fruitsoort, dan is dat een kiwi. Dat is een verwijzing naar mijn favoriete mop: Er zitten twee eitjes in een frigo; vraagt de een aan de ander: ‘Waarom ben je groen en harig?’ Zegt de ander: ‘Omdat ik een kiwi ben, dommerik’. Ikzelf ben dan weer eerder een dragonfruit: lekker kleurrijk en een beetje exotisch’, lacht hij. ‘Er is eigenlijk geen fruit waar ik mezelf mee identificeer… misschien een sinaasappel? We zullen het gewoon op fruitsalade houden’, besluit hij. Tenslotte legde de Brusselaar nog eens de nadruk op het feit dat ‘Stromae’ meer is dan enkel Van Haver himself en dat hij helemaal klaar is om de wereld kennis te laten maken met zijn derde langspeler. Wij kunnen alvast bevestigen dat zowel de plaat als de liveshow je van je sokken zullen blazen!
Multitude verschijnt aanstaande vrijdag, 4 maart. Deze zomer kan je Stromae aan het werk zien op Werchter Boutique en op Les Ardentes. In het voorjaar van 2023 speelt hij maar liefst zes keer in Paleis 12, waarvoor enkel voor de drie shows in juni nog tickets te verkrijgen zijn.