AlbumsRecensies

Tenfold – Reply to All (★★★½): Antwoord op muzikale voorbeelden

Zes jaar na haar debuut-ep komt dan eindelijk Tenfolds eerste echte album uit. Singer-songwriter Tineke Hussaarts heeft de mensen om haar heen gevonden met wie ze het aandurfde om samen aan haar nummers te sleutelen. Ooit zei een coach op de popacademie tegen haar: ‘Het enige wat Tineke Hussaarts in de weg staat, is Tineke Hussaarts.’ Ze was onzeker en zeer perfectionistisch. In die tijd twijfelde ze of ze wel goed genoeg was. Op de popacademie in Enschede zaten leerlingen die toch veel beter waren; althans, dat dacht ze. Ook wist ze niet welke richting ze uit moest met haar carrière. Het liefst zou ze wegrennen van dit soort vragen en problemen. De woorden van haar coach zetten echter aan het denken en inspireerden haar in het schrijven van het openingsnummer van haar titeloze ep, “What We’re Running From”.

Bij het maken van haar eerste album moest ze proberen om de controle los te laten. Voor iemand die de teugels graag in handen heeft een kwelling, maar gelukkig vond ze in producer Marnix Dorrestein (Herman van Veen, Lucky Fonz III) de juiste persoon. Deze multi-instrumentalist drukt een belangrijke stempel op het geluid van de langspeler. Met synths, drumcomputers, klarinetsolo’s en samenzang kleurt hij Tinekes akoestische gitaarspel fraai in. Een aantal nummers zijn antwoorden op nummers van andere artiesten. Zo is “Response to Rivers” een muzikaal antwoord op het nummer “Rivers” van The Tallest Man on Earth. Een heerlijk sloom stukje klarinetspel doet de donkere wolken verdwijnen die in het origineel de hemel verduisterden.

Verder beantwoordt Tenfold nummers van onder andere Tennis, The Last Shadow Puppets en Kanye West. Met die kennis is het zoeken naar de verschillen en overeenkomsten een leuke bezigheid. Zelfs de tranentrekker “Sandy”, gezongen door John Travolta in de jarenzeventighitmusical Grease, heeft Tineke geïnspireerd tot het schrijven van “Danny”. Als kind was ze al weg van de musical. Toen ze de auto van haar moeder leende om een weekje in Frankrijk nummers te gaan schrijven en daar de cd aantrof, ontstond onderweg het idee om een song met hetzelfde gevoel te schrijven.

Samen met Marnix Dorrestein kon ze een eigen geluid creëren, wat in het openingsnummer “Crashed” het mooist is uitgewerkt. Wat begint met oosterse klanken, neemt je ongemerkt mee naar een climax met onverwachte uitkomst. “Sister” heeft een aanstekelijk refrein, maar wat het meest opvalt zijn de blaasinstrumenten die het nummer inkleuren. “Nine Square” is dan weer geïnspireerd op “8 (circle)” van Bon Iver. Zo’n prachtig gearrangeerd nummer eer aandoen is natuurlijk een bijna onmogelijke opgave.

De muzikale rijkdom van haar voorbeelden bezit Tenfold nog niet. Met Reply to All heeft ze een album gemaakt waarop de muziek die haar beïnvloedt nooit ver weg is. Hopelijk geeft dit debuut haar genoeg geloof in haar eigen kunnen om de teugels wat losser te laten en nog meer van zichzelf te laten zien!

Facebook / Instagram

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Ashe & FINNEAS - "Till Forever Falls Apart"

Finneas en Ashe hebben de handen weer in elkaar geslagen en het resultaat is een prachtig duet over de liefde. De twee…
AlbumsRecensies

Black Nash – Black Nash (★★★★): Durft te experimenteren

Singer-songwriter Jody Smith had het zich anders voorgesteld eind 2019. Het leven, na vijf jaar in het Amerikaanse leger, kwam behoorlijk binnen….
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Sarah Close – “Forgive or Forget”

Sarah Closes eerste liefde was YouTube, waar de Britse jarenlang covers maakte van nummers van allerlei popartiesten. Dat zag ze als een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.