Albums, Recensies

MOSES – Almost Everything Is Bullshit (★★★★½): Monden vallen spontaan open

De perfectie nabij; dat is een korte maar volgens ons wel de beste omschrijving van het debuutalbum van de Londense band MOSES. Almost Everything Is Bullshit is een sublieme indierockplaat die tien nummers bevat waarvan ze er al acht in de afgelopen twee jaar hebben uitgebracht. Deze singles werden steeds positief onthaald door de media en ook wij waren fan vanaf het begin. Het album gaat over hoe een groot deel van de mensheid (volgens hen) de laatste jaren in het leven staat, zo vinden ze dat er te veel wordt geklaagd en gezaagd. Uit die gedachte vloeide uiteindelijk de albumtitel voort, waarvan we de ‘Almost’ zeker niet mogen vergeten van de band. Ze vinden dat er verschillende mooie dingen in de maatschappij zijn waar we vaak niet bij stilstaan.

MOSES is een Britse band uit de hoofdstad Londen. Neen, die bandnaam heeft niets te maken met de reddersprofeet die een zee doormidden spleet en met duizenden aanhangers door een woestijn trok. Die komt gewoon van de achternaam van de leadzanger Victor M. Moses. De band ontstond in 2016 en bracht toen ook al meteen hun eerste (self-titled) ep uit die werd gesmaakt door een kleine fanbase op het wereldwijde web. Na een kleine stilte brachten ze uiteindelijk nog een paar singles uit die werden opgepikt door verschillende Engelse radiostations. Hierdoor werd er al snel gesproken van een nieuw groot indierocktalent. Hopelijk kunnen ze met dit debuutalbum die grootse verwachtingen inlossen en weten ze zo nog vele nieuwe fans te overhalen.

Almost Everything Is Bullshit is een album waarbij MOSES zich telkens weer onderscheidt en dat merken we dan ook meteen op bij de eerste drie nummers. “Cause You Got Me” is een knallende opener die een aanstekelijk refrein, optimaal drumwerk en verschillende rock ‘n’ roll riffs bevat. Met “You Need L” gaat de band dan weer een hele andere toer op. Ze verrassen ons met een melodieuze en punchy killertrack die ons spontaan aan de indierock van de jaren negentig doet denken, al bevat het toch iets vernieuwends. Het nummer bouwt heerlijk op en draagt iets spannends met zich mee. Ook op het piratenlied “River Thames” horen we enkele spanningen die perfect bij het nummer passen. Een bijzonder fijne melodie zorgt samen met een onuitwisbaar koor en een beukende beat voor een glorieus meezingnummer.

Buiten bombastische muziek brengt de Britse band ook typische blitse en eigentijdse songs zoals “Who Needs The Money?”. Dit funky nummer begint erg rustig met een trage drum en enkele religieuze riffs die uiteindelijk ontploffen na een kleine instrumentale pauze. We merken de frustraties en woede van de band, die hiermee een gloednieuwe ruwheid en persoonlijkheid neerzet. Een ander voorbeeld is “Joy”, een opbouwende happy song met een opwekkend refrein. Het is misschien wel het muzikale hoogtepunt van deze plaat, waarbij opnieuw een koor hoort. We kunnen niet wachten tot we dit live mogen aanhoren, net zoals het punkerige “Basically”, die schreeuwende ‘lalalala’s’ en een perfecte baslijn bevat.

De heren van MOSES laten ons zeker horen dat ze niet alleen goed zijn in het muzikaal overbrengen van hun muziek, maar ook in het schrijven van nummers. Als we luisteren naar al de songteksten die we kunnen vinden op Almost Everything Is Bullshit, merken we op dat de band zich oprecht zorgen maakt over onze maatschappij en zich ook heel eerlijk opstelt. Zo gaat “Constantin” bijvoorbeeld over de vader van leadzanger Victor Moses die zichzelf nooit een perfecte papa vond, maar daar wel zijn best voor deed. Het nummer brengt ontroering door de doorborende akoestische gitaar en de bemoedigende tekst die een duidelijke boodschap doorgeeft.

Het opkomende britpopkwartet laat met elk nummer onze monden opvallen, we kunnen het niet anders beschrijven. Ze brengen telkens iets unieks en innovatiefs, al houden ze ergens ook wel een lijn in hun album. Zo creëren ze op “Findings” een iets tragere, soepelere vibe die zorgt voor rebounds en subtiele verhogingen in de stem van de frontman. Ook het sublieme, warme “Waiter” bevat die fragiele invloeden die ons meenemen op een breekbare trip. Onze emoties lopen dan ook hoog op als we beter luisteren naar de lyrics die geweldig goed passen bij de zachte, rustige gitaar. De combinatie van de hoge zangstem, de akoestische gitaarklanken, de poppy baslijn en het gestage drumwerk die we op deze beide nummers horen, creëert spontaan kippenvel.

Het debuutalbum van MOSES weet ons te verrassen in elk opzicht. Elk nummer weet zich te onderscheiden om verschillende reden en zo kunnen we spreken van een van de beste indierockplaten van het afgelopen jaar. Ruwe, authentieke muziek die een relevante sociale mening bevat is wat de mensen nu willen, dat merken we vooral door de populariteit van bands zoals IDLES en Frank Carter & The Rattlesnakes. Van ons mag MOSES nu al bij dit lijstje worden toegevoegd door het prachtige Almost Everything Is Bullshit. We hopen dat we in de toekomst veel van deze band mogen horen!

Facebook / Twitter / Instagram / Spotify / YouTube

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

20 april 2020

About Author

Robbe Van Hool


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief