Live, Recensies

Ashley Morgan, Ruby Grace, Tsar B & DVTCH NORRIS @ Ancienne Belgique: Rooskleurige toekomst

Coca Cola organiseert al sinds 2009 hun jaarlijkse Coca Cola Sessions in de Ancienne Belgique, waar je vandaag al de artiesten kan ontdekken die binnen enkele jaren het tuinfeest van Herman Schueremans mogen afsluiten. Zo kregen Balthazar, Netsky en Brutus al een plekje op deze affiche. Dit jaar is het echter de tiende verjaardag en werd er gezorgd voor een XL-editie met Ashley Morgan, Ruby Grace, Tsar B en DVTCH NORRIS. De vier jonge twintigers, waarbij de ene al iets meer ervaring had dan de andere, lieten ons zien hoeveel muziektalent ons Belgenlandje rijk is, want ieder pakte op zijn/haar manier de hele AB Club in.

© Bibiana Reis

Shaka Shams mocht als rapper de avond van het Belgische talent openen. De Antwerpenaar maakte tijdens de finale van Sound Track al indruk op ons en dit was vanavond weer het geval. Zijn stijl kunnen we vergelijken met namen als Schoolboy Q of A$AP Rocky, maar hij kan zoals met “Flow” ook ieders dansbenen losgooien. In primeur kregen we een nieuw nummer te horen dat volgens ons geproducet werd door zijn goede vriend Rare Akuma, want de diepe en vervormde bassen deden de hele zaal trillen. Hoewel Shaka Shams geen officieel plaatsje had op de affiche, twijfelen we er geen seconde aan dat hij misschien ook wel dat tuinfeest gaat mogen afsluiten.

Hierna kregen we voor het eerst deze avond Ashley Morgan op het podium te zien. Hij ruilde kortgeleden zijn draaitafel in voor een microfoon, want hij maakte ook al furore als LTGL en dj van DVTCH NORRIS die we later deze avond ook nog te zien zouden krijgen. Eind vorig jaar bracht hij als Ashley Morgan zijn geslaagde debuut-ep uit waarop hij niet enkel voor beats zorgt, maar ook rapt. Op het podium achter de microfoon was het tijdens openingsnummer “Seaweeds and Algaes” nog wat onwennig, maar naarmate zijn optreden vorderde, liep het allemaal wat losser. Zo kregen we zelfs eventjes een gratis dansles. Naar het einde van de set toe, kregen we ook al enkele nieuwe nummers (“Revelade” en “Instant Noodles”) te horen die helemaal anders klinken dan we van Ashley gewend zijn. Het zijn dark trap, ragecorenummers geworden die ook even goed geproducet zouden kunnen zijn door Rare Akuma. Een moshpit past natuurlijk perfect bij dit soort muziek, maar het publiek had er iets minder zin in toen Ashley vroeg om een cirkel te maken in de zaal. Dit leidde tot iets wat we moeilijk een circlepit konden noemen, maar het bracht er de sfeer toch in.

© CPU – Jan Van Hecke

De sfeer kon Ruby Grace goed gebruiken, want ondertussen was de zaal helemaal vol gelopen. Ze staat nog maar aan het begin van haar carrière, maar toch wordt haar muziek al gedraaid op Studio Brussel en stond ze al op Pukkelpop en ons enige echte Dansende Beren feest. Haar professionaliteit verraste ons in de positieve zin, want naast haar eigen muzikanten had ze ook persoonlijke visuals en sprong ze het podium rond alsof ze dat al tien jaar doet. Met haar poppy, maar toch soms donkere muziek, zoals “Lipgloss”, pakte ze zonder moeite de zaal in. Het enige probleem was dat volgens haar het publiek veel te veel stilstond; zo werden we tot twee keer toe aangemaand om meer te dansen. Met het inzetten van haar nieuwste nummer “Jawbreaker” werd dat probleem wel meteen verholpen. De vergelijking tussen Ruby Grace en Charli XCX is nooit veraf en het zou ons niet verbazen dat ze ‘s lands volgende popprinses wordt.

View this post on Instagram

TsarB deel 2 🐍

A post shared by By Taike (@bytaike) on

Met Tsar B was het nu de beurt aan de meest ervaren muzikante. Justine Bourgeus zette haar eerste stappen in de muziekwereld bij Bear Run, maar het grote publiek leerde haar kennen als violiste bij School Is Cool. In 2015 begon ze dan ook solo met Tsar B waar ze haar vioolkunsten mixt met beats waar je trommelvliezen van gaan trillen. Naast haar viool bracht ze ook een contrabas mee, waardoor klassiek en elektronisch hand in hand gingen. Ze vertelde ons dat ze deze week haar stem wat kwijt was, maar dat ze die vandaag juist op tijd terug had gekregen. Tijdens haar optreden viel hier dan ook helemaal niets van te merken, maar werden we wel getrakteerd op een ‘yes’ toen ze haar hoge noten in “Rattlesnake” kon halen. Met “Velvet Green” joeg ze het libido in de zaal naar zo’n ongekende hoogtes dat er wel enkele #metoo-gevallen konden plaatsvinden, ook al door de uitspraak ‘Hoe meer muilen hoe beter, maakt niet uit met wie’. “Escalate”, “Brazil” en “Flesh & Bones” zijn populaire nummers bij choreografen wereldwijd en dat kunnen we nu zeker begrijpen nadat we ons helemaal in het zweet dansten. En dan moest DVTCH NORRIS er nog aan beginnen…

© CPU – Maxim Meyer-Horn (Archief)

Voor de tweede keer deze avond kroop Ashley Morgan het podium op, maar deze keer was het om achter de draaitafels van zijn goede vriend DVTCH NORRIS te klimmen. Ook DVTCH had deze week zo zijn probleempjes. Hij beweerde dat hij zijn voet verstuikt had en nu maar wat pijnstillers had ingenomen om toch te kunnen optreden. We weten wel niet helemaal of we hem moeten geloven, want hij liep, sprong en kroop zelfs rond als een Duracellkonijn met dan nog wat extra batterijen. Aangezien we toch al helemaal opgewarmd waren en hij er tegenaan wou vliegen, liet hij na twee nummers de boel al ontploffen met “Save Us”.

Wie DVTCH live aan het werk ziet, mag erop rekenen dat zijn maatje Yann Gaudeuille hem even gezelschap komt houden bij “Seeking Closure” en “Blessed”. Dit was deze keer dan ook niet anders. Naast Duracellkonijn is hij ook entertainer eerste klas, en dit niet enkel door zijn muziek. Zo gaat hij meer dan eens in op een reactie van het publiek, hangt hij de clown of stuntman uit op het podium, of kruipt hij op handen en knieën door de zaal. Het was zijn bedoeling om er met “Toothpick” met een knal uit te gaan, maar dit was buiten het publiek gerekend; daar vroeg iemand of hij er niet ‘nog eentje’ wou spelen. Aangezien hij nog vijf minuten over had, ging hij hier natuurlijk op in en werd er op geheel democratische wijze beslist dat Yann nog eens het podium op mocht klimmen om voor de tweede keer “Blesse”‘ in te zetten. DVTCH ging er hierdoor niet uit met één, maar met twee knallen.

Mocht Herman Schueremans deze zomer nu echt een tuinfeest organiseren waar deze mannen en vrouwen het feestje komen afsluiten, dan zouden we graag een uitnodiging ontvangen, want tegen een avond als deze valt moeilijk nee te zeggen.

24 februari 2020

About Author

Joren Van der Plas


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief