Albums, Recensies

KAYTRANADA – BUBBA (★★★★): Rekening houden met eigenheid

De Canadese producer KAYTRANADA maakte begin dit jaar bekend dat hij bezig was aan een opvolger van zijn zeer gesmaakte 99.9%. Ook zei hij dat hij met een hele hoop namen zou samenwerken. Deze kregen we dan ook al te horen bij de albumaankondiging enkele dagen geleden en zijn zeker niet van de minste, zo kroop hij in de studio met onder andere SiR, Mick Jenkins, Kali Uchis, Masego, Goldlink en niemand minder dan Pharrell Williams. Toen we deze namen te horen kregen, lag de lat van het album meteen wel zeer hoog. Deze hoge verwachtingen maakt KAYTRANADA toch weer waar. Hij blijft trouw aan zijn gekende stijl waar r&b, hiphop en neo-soul gemixt worden tot iets extreem funky en dansbaar.

KAYTRANADA begint op BUBBA eerst nog rustig met “DO IT”. Dit is een van de vier nummers op dit album waar hij niet voor in de studio kroop met een andere artiest. Het nummer bevat wel alle elementen van een echt KAYTRA nummer, zo zit het vol met bliepjes en belletjes, enkel de bassen ontbreken. Hierdoor doet de productie ons ook wel eens denken aan die van Flying Lotus. Ook bij zijn ander solo nummer “September 21” kunnen we de vergelijking met FlyLo moeilijk verstoppen. Dit nummer krijgt door de synths een donkerder randje en stopt ook niet weg dat KAYTRANADA zijn oor eens te luisteren heeft gelegd bij de dance muziek van eind vorige eeuw.

Louis Kevin Celestin, wat de geboortenaam is van KAYTRANADA, laat zich op zijn album ook niet in een genrehokje stoppen. Hij gaat zomaar over van minimalistische beats naar extreem dansbare zuiderse vibes. Hierbij krijgt hij dan wel hulp van artiesten die dit genre ook ademen. Zo kregen we eerder deze week al de samenwerking met Kali Uchis. “10%” zorgt er meteen voor dat we uit onze berenslaap ontwaken en al dansend de winter ingaan. Naast Kali brengen ook Teedra Moses en VanJess, het duo waarmee al samengewerkt werd voor “DYSFUNCTIONAL”, het zomergevoel al mee op het einde van de herfst.

Uiteraard kan ook hiphop niet op het appel ontbreken. Naast oude vrienden als Mick Jenkins en GoldLink, mochten ook SiR en Masego de studio delen met KAYTRA. Op “Go DJ”, de samenwerking met SiR, krijgen we een mix van oldschool hiphop beats met een zweem van Anderson .Paak elementen. Dit nummer loopt moeiteloos over in “Grey Area” waar Mick Jenkins dan weer trapbeats met toch dat vleugje extra voorgeschoteld krijgt om op te rappen. De samenwerking die ons toch het meest kon verrassen, was die met Masego. De Jamaicaan heeft al bewezen dat hij een stukje saxofoon kan spelen, maar deze heeft hij op “Need It” thuis gelaten. Dit nummer vat het album het best samen, hiphop, neo-soul en zuiderse beats komen er allemaal op samen. Reken hier dan nog de hese stem van Masego bij die soms de hoogte in schiet en je krijgt al meteen een potentieel hitje.

De grootste naam die KAYTRANADA kon strikken, is niemand minder dan Pharrell Williams. “Midsection” begint met een heel speelse ‘lalalalala’ waarna KAYTRA zijn Caraïbische roots laat bovenkomen en Pharrell er een nummer van maakt dat zeker niet kan ontbreken op een zomers tuinfeest.

De sterkte van KAYTRANADA is dat hij elke artiest de perfecte beats kan voorschotelen zonder zichzelf uit het oog te verliezen. Ook aan hokjesdenken wordt niet gedaan want het album gaat alle kanten uit. Van hiphop naar bijna dancehall en van neo-soul tot dance-invloeden van eind vorige eeuw.Zo komt het dat BUBBA bol staat van de samenwerkingen die elk hun eigen ding doen, maar toch steeds dat vleugje eigenheid van de Haïtiaanse Canadees bevatten.

Facebook | Instagram | Twitter

13 december 2019

About Author

Joren Van der Plas


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief