Zes Rock Am Ring-acts die je deze zomer niet kan missen bij ons in de buurt

Heel wat acts die op Rock Am Ring hun ding deden, spelen nog op een Belgisch of Nederlands festival binnenkort. Wij schreven wat over onze top zes die je zeker moet gaan bekijken deze zomer!

6. Slayer
© CPU - Nathan Dobbelaere

Koningen van de trashmetal. Na 38 jaar besloot de band eind vorig jaar om een einde te maken aan hun succesvolle carrière. Dat zou natuurlijk niet kunnen zonder deftige afscheidstour, die ook halt houdt aan de verschillende zomerfestivals. Wij zagen hun vijfde en laatste passage op Rock Am Ring, die waarschijnlijk ook hun beste was.

Opener “Repentless” zette meteen de toon voor wat een retestrak optreden zou worden. Geladen met heel wat pyro vuurde Slayer de ene track na de andere op het publiek af. Toegegeven, veel nummers klonken hetzelfde en vaak dachten we “ah, dat nummer”, terwijl we toch iets anders te horen kregen, maar laat dat net het typerende zijn aan het genre. Eerste hoogtepunt was het “War Ensemble” halverwege de set. ‘The final swing is not a drill. It’s how many people I can kill’, opnieuw meegebruld door een horde duivelaanbidders die het Duitse Die Ärzte, die op hetzelfde moment aan het spelen waren op de mainstage, wijselijk achter zich lieten. Als laatste mokerslag kregen we de combi “Raining Blood”, “Dead Skin Mask” & “Angel Of Death” waarmee Slayer zijn naam waarmaakte.

Zeker een aanrader om te gaan bekijken op Graspop Metal Meeting op vrijdag 21/06.

5. Foals

Yannis Philippakis bewees op Rock Am Ring dat hij perfect weet hoe hij moet omgaan met een publiek, als een ware heerser stuurde hij hen aan. Een van de beste sets die gespeeld werden op de Crater Stage.

Het nieuwe album Everything Not Saved Will Be Lost Pt. 1 stond in het middelpunt van de belangstelling. Opener “On The Luna” zorgde onmiddellijk al voor een eerste hoogtepunt, nog voor de set goed en wel op gang gekomen was. Tijdens “Providence” dook de frontman voor het eerst het publiek in, wat duidelijk geapprecieerd werd door de fans. Hij herhaalde dit huzarenstukje nog tweemaal, waaronder tijdens “What Went Down” – waarbij hij fatsoenlijk zijn gitaar aan de roadie gaf alvorens een laatste keer af te dalen naar het publiek.

Foals speelt nog op Down The Rabbit Hole op zondag 07/07.

4. Tool

Voor het eerst in dertien (!!) jaar komt Tool terug naar Europa. Dat de band headliner is op vele festivals, kwam voor velen als een verrassing… Wie is Tool? De band die z’n nummers niet op streaming services heeft staan en sinds 2007 geen nieuw album meer heeft gereleased, is voor velen een onbekende. Iets wat wel opviel aan het aantal toeschouwers die opdaagden voor hun set op Rock Am Ring. Van de drie headliners die het festival rijk was, lokte Tool het minste bezoekers. Een verlies voor de mensen die er niet bij waren, want Tool zette een indrukwekkende set neer.

Met Tool weet je nooit. De band is even verrassend als de tweets van president Trump. Zullen ze hun grootste hits spelen of eerder onbekende nummers? Gelukkig werd het een goede mix van beide. De band begon met “Ænema”, titeltrack van hun tweede studioalbum. Op een indrukwekkend LED-scherm kwamen donkere visuals voorbij die de dromerige tracks van Tool extra kracht bijzetten. Wanneer als derde nummer “Parabola” weerklonk, wisten de fans dat ze toch wat bekendere nummers zullen krijgen. Maynard James Keenan, uitgedost met hanenkam, stond achteraan het podium, onverlicht – typerend voor Tool en de andere bands waarvan hij frontman is.

© CPU - Nathan Dobbelaere

Met “Schism” halverwege de set bereikte Rock am Ring zijn eerste hoogtepunt. De wereldbekende introriff en typerende klank van Maynards vocals deden het publiek uit hun bol gaan. Het nummer was het kantelpunt in de set, waarna alles openbrak. “Invincible” en “Part Of Me” werden opnieuw vergezeld van dromerige visuals, maar het was “Stinkfist” dat alles naar het hoogste niveau tilde en de set memorabel maakte.

Tool speelt op vrijdag 28/06 op Rock Werchter.

3. Bring Me The Horizon
© CPU - Nathan Dobbelaere

Er is waarschijnlijk geen band in de geschiedenis die zo’n grote klankverandering heeft ondergaan als Bring Me The Horizon. Het is de eerste keer dat we een gigantische opkomst zagen aan de mainstage, het bewijs dat die verandering zijn vruchten afwerpt. Maar niet alleen de klank veranderde doorheen de tijd, ook live hebben ze het geheel naar een hoger niveau getild. Kleine tv-schermen stonden verspreid aan de achterkant van het podium, verschillende tredes en verhogingen maakten het visueel aantrekkelijk. Daarboven kwamen regelmatig danseressen het podium opgelopen en droeg de volledige crew enge mondmaskers. Deze band heeft ambitie, laat dat zeker zijn.

Het catchy “MANTRA” van de laatste plaat amo kreeg de eer te openen, maar het was het tweede nummer “The House Of Wolves” dat het publiek helemaal deed openbreken. Moshpits over de hele pitlane werden zichtbaar, maar toch was dat niet genoeg voor Sykes die aanmaande om nog meer pits te starten. Het gevolg was een opgefokt publiek dat zijn energie niet verloor.

Toch was de set niet perfect. Nummers als “medicine” en “mother tongue” halen het tempo er wat uit, maar toch leek alles in elkaar te vloeien waardoor dat nooit echt storend werd. Ook het ietwat vreemde “nihilist blues”, geproduceerd samen met popartieste Grimes, vond perfect z’n plaats tijdens de 75 minuten durende set. Killer-afsluiters “Drown” & “Throne” lieten de mainstage daveren en waren samen goed voor het absolute hoogtepunt van de tweede dag Rock Am Ring. De mannen van Sheffield bewezen dat ze weten waarmee ze bezig zijn, ondanks de felle kritiek die ze het afgelopen jaar over zich heen kregen.

Net als Tool speelt Bring Me The Horizon op de Main Stage van Rock Werchter op vrijdag 28/06

2. Fever 333

Wellicht de minst bekende band in onze lijst. Fever 333 is het nieuwe project van zanger Jason Alexander Butler die twee jaar geleden stopte met z’n andere band letlive. Ze brachten in januari hun eerste album Strength in Numb333rs uit, maar waren ervoor al aan het werk te zien als opener op Pukkelpop in 2018 en als support van Bring Me The Horizon op hun zaaltour.

We noteren 14u, tweede band op de Crater Stage die dag. Een man in zwarte overall stapt op het podium met een kap over het hoofd. Het moment dat die kap uitvloog, begon een veertig minuten durende chaos. Al snel werd duidelijk waarom Fever 333 zowat de meest gehypete metalband van het moment is. Opener “Burn It” lichtte nog maar zachtjes de sluier op voor wat er nog komen moest. “We’re Coming In” deed de kracht van de band alle eer aan, en Butler verdween voor het eerst in het publiek. In tegenstelling tot alle andere artiesten die we in het publiek zagen duiken, liep hij ook effectief het publiek in, zonder security rond hem. Plots zagen we hem helemaal achteraan opduiken, op de PA toren, waar hij passioneel van wal stak over waar deze band nu voor staat; kritiek op het Amerika waar hij vandaan komt, iets waarin ook de Europeanen waarvoor hij stond te preken zich konden vinden. “Made An America” zette deze boodschap extra kracht bij.

© CPU - Nathan Dobbelaere

Negen nummers speelden ze, en geen seconde verloren ze de aandacht. Er werd water over het podium gesmeten, over drums gesprongen en drums werden afgebroken en weer in elkaar gestoken voor het plezier. Als gitarist Stephen Harrison op het einde nog eens helemaal tot in de nok van het podium kroop om z’n gitaarsolo daar af te werken, was het hek helemaal van de dam. En ohja, waarom die gitaar niet gewoon daar boven laten liggen? Iemand anders moet die daar maar halen dan…

Onmisbaar voor de metalfans. De mannen spelen op vrijdag 21/06 op de Jupiler Stage op Graspop. We betwijfelen of het podium er nog zal staan na hun passage.

1. Slipknot

We Are Not Your Kind. Het is nog twee maanden wachten op de nieuwste plaat van metallegendes Slipknot. Gewapend met nieuwe maskers en nieuwe nummers stonden Corey en de zijnen klaar om voor de tweede keer deze zomer een festival af te breken.

“People = Shit”. Een waarheid als een koe en een knal om de set mee af te steken. Erna kwam snel “(sic)”, een brutalere opener hadden we zelden gehoord op een festivalweide. Tien minuten, meer had The Knot niet nodig om Rock Am Ring op z’n kop te zetten. Gigantisch veel vuur en visuals deden het podium verdwijnen in een oranje licht, maar dat deerde niemand. Wie stil kon blijven, stond waarschijnlijk achteraan het veld aan te schuiven om een halve liter bier te bestellen. Dat Corey goed bij stem was werd ook snel duidelijk, ook al moeten we eerlijkheidshalve zeggen dat we af en toe toch wat foutjes konden waarnemen. “Unsainted”, de laatste single, werd verbazingwekkend luid meegezongen door het publiek. Wie Slipknot zegt, denkt niet onmiddelijk aan meezingers, en toch… “Before I Forget” en dubbele mokerslag “Psychosocial” en “The Devil In I” bewezen dat heel wat nummers toch best gewaardeerd kunnen worden, zelfs door de niet-fans van het genre.

© CPU - Nathan Dobbelaere

De apotheose was terug te vinden bij het voorlaatste nummer “Spit It Out”. Het publiek zakte spontaan door de knieën tijdens het tussenstuk, en daar speelde Corey maar al te graag op in. Hij maande het tachtigduizendkoppige publiek aan op de grond te gaan zitten. “Jumpdafuckup”, schreeuwt Taylor, en wat volgde was een kolkende massa aan mensen, duwend en trekkend alsof hun leven er van afhing.

Slipknot is de band die je moet gezien hebben op Graspop 2019. Ze sluiten Main Stage 1 af op zaterdag 22/06.