Albums, Recensies

Modeselektor – Who Else (★★★½): Grenzeloos

Dat Duitsers een patent hebben op het maken van oerdegelijke techno is geen geheim meer. En dat het Berlijnse Modeselektor daar voor iets tussen zit, valt gewoon niet te ontkennen. Het duo Gernot Bronsert en Sebastian Szary vormt al sinds 1996 een dynamisch statement van snoeiharde beats en daar lijkt gewoon geen stoppen aan. Nadat ze in 2017 beslisten om hun supergroep Moderat rust te gunnen, kwam er terug ruimte vrij om de focus op hun eerste muzikale liefde te leggen. Dat vertaalde zich vorig jaar al in de uitstekende compilatieplaat Modeslektion Vol.4. Nog geen jaar later is het duo daar al opnieuw. Geen compilatieplaat deze keer, maar acht nummers van eigen makkelij die samen de vierde plaat van Modeselektor vormen onder de noemer Who Else.

Een goeie twee maanden geleden kreeg het grote publiek zijn eerste voorsmaakje van Who Else te horen en dat in de vorm van het broeierig hete “Wealth”. Een geslaagde samenwerking tussen Modeselektor en de jonge rapster Flohio, die niet zo gek lang geleden door ons werd getipt als “Grote Beer Van Morgen”. De stevige beats en de grote scheut grime maken van “Wealth” een onverwachte, maar daarom niet minder geslaagde single. Het typische geluid van Modeselektor vinden we misschien niet terug bij “Wealth”, maar die vinden we dan weer wel bij een toegankelijke opener “One United Power”. Geen zang, rap of andere stemgeluiden deze keer, nee, enkel een elektronische uppercut die je regelrecht richting toekomst afvuurt.

Dat het op Who Else ook keihard kan gaan, is een understatement. “Prügelknabe” of beter vertaald “Zondebok” is daar het ideale voorbeeld van. De krachtige beats en bassen vliegen ons anderhalve minuut om de oren, waarna Modeselektor de onverwachte weg kiest van de zweverige sferen. De Moderat toets ligt recht om de hoek en wij zagen dat het goed was. Jong talent ontgaat de Duitsers duidelijk niet, want na de samenwerking met Flohio is er op Who Else ook ruimte voor de jonge Estlandse rapper Tommy Cash. De samenwerking die tot “Who” heeft geleid, klinkt hoogst eigenwijs en probeert je te verleiden met zijn eenvoudige hooks. Niet altijd even geslaagd, maar net genoeg om het nummer volledig uit te horen.

Bij techno moeten wij vaak aan mastodonten van discotheken denken, gevuld met een uitzinnig dansende menigte. Een plek waar Modeselektor zich ongetwijfeld als een vis in het water voelt. Met die voorliefde lijkt het duo ook enkele van zijn nummers te maken. Perfecte voorbeelden daarvan zijn “WMF Love Song” en “I Am Your God”. De focus ligt deze keer niet op zijn experimentele kracht. Ze bewijzen nogmaals dat ze ook meer toegankelijkere en dansbare beats kunnen maken, zonder dat het zijn kenmerkende eigenheid en snedigheid de rug toe keert.

© Birgit Kaulfuss

Who Else telt amper acht nummers en dat is na evenveel jaren misschien wat weinig. Om de boel toch nog wat meer volume te geven eindigen de DJ-goden hun vierde plaat met hun langste nummer, getiteld “Wake Me Up When It’s Over”. Een vijf minuten durende rollercoaster van zweverige synths en beats die je nog een laatste keer die klap in het gezicht bezorgen. Een geslaagde afsluiter, die wij tippen als één van de hoogtepunten op deze plaat.

We hadden niet anders verwacht, dan dat Who Else een eigenwijze plaat zou worden. En wat het zo eigenwijs maakt, is dat Modeselektor zich op deze plaat niet bindt aan één enkel genre. Dat deden ze op hun vorige platen trouwens ook niet en dus blijven ze trouw aan hun open geest ten opzichte van de muziekkunst. Zo is er op deze plaat ruimte voor ondermeer hiphop, grime, techno en house. Opmerkelijk veel genres zou je denken en zeker als je weet dat de plaat amper acht nummers telt. Eén enkele keer dachten we ‘is dit niet een beetje teveel van het goede’, maar die gedachte vervaagde al even snel dan als die op kwam. Wie cohesie zoekt op deze plaat is zonder twijfel aan het verkeerde adres, maar bekijk de nummers liever als aparte entiteiten, die een vertolking trachten te zijn van de eindeloze mogelijkheden van muziek. Soms is die vertolking geslaagd en meeslepende, op andere momenten durven we de volumeknop een stuk lager te zetten. Wij waren al lang overtuigd van hun kunnen en deze plaat zorgt alleen maar voor bevestiging.

21 februari 2019

About Author

Jasper Laureyssens


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief