LiveRecensies

Balthazar + Faces On TV @ Huxleys Neue Welt (Berlijn): Luchtiger en dansbaarder dan ooit

© Thomas Nolf

Met hun nieuwe album Fever tourt Balthazar deze dagen rond door Europa, en net toevallig als deze Beer in Berlijn was, maakte de band daar ook een stop. Zonder twijfel kochten we ons een ticket en gingen eens gluren wat het Belgisch collectief voor ons in petto had. Twee dagen voor de show kregen we te horen dat de show uitverkocht was, wat nog eens aantoont hoe goed dat vierde album wel niet gesmaakt wordt. Vol goed moed trokken we naar de gezellige Huxleys Neue Welt, en na wat zoeken kwamen we aan.

Als voorprogramma kregen we Faces On TV, de band achter Jasper Maekelberg. Of dat dachten we althans, Maekelberg besloot namelijk solo te spelen op deze tour. En laat dat nu meteen ons grootste minpunt zijn voor zijn show. Ondanks het feit dat zijn mix meestal perfect afgesteld is, moesten we bij openers “Dancing After All” en “Call Me Up” toch even onze oren toeduwen. Bepaalde elementen klonken veel te schel, en anderen dan weer te zacht. Maar eenmaal gewend aan het harde geluid, konden we toch niets anders dan respect voelen voor de man. Hoe hij van gitaar naar drumpad of van fluit naar bongo’s kan huppelen, en dat nog eens weet te combineren met een perfecte zang, is voor ons een raadsel. Maar alleszins een genot om naar te kijken. “Love/Dead” klonk experimenteler en harder dan ooit, terwijl “Same Thing” eens zo ingetogen was. Afsluiten deed hij met het dansbare “Suspicious”, en voor ons was de avond goed gestart.

Een klein halfuurtje later kwam het vijftal, onder begeleiding van een western-achtige intro, het podium op gehuppeld. Opvallend was hoe vanaf minuut één het spelplezier zichtbaar was. Gedurende de hele show zagen we onderling gelach, veel interactie en vooral een ijzersterke band. Met risicovolle opener “Roller Coaster” krijgt Balthazar de zaal al aan het heupwiegen, maar als vervolgens klassiekers “The Boatman” en “Sinking Ship” door de versterkers knallen, gaat het publiek uit z’n dak. Wat volgt is een voorstelling van hun nieuw album, aangevuld met enkele hits van hun vorige albums, waarbij het publiek uit het hand van de band eet.

“Wrong Vibration” start akoestisch, maar doet het publiek meer dan ooit swingen wanneer de dreunende drums invallen. Of “Changes”, de perfect uitgekiende popsong, doet ons beseffen dat de band maar één doel heeft op deze tour: het publiek doen losgaan. Toch merken we dat het hier en daar wat hapert: het hoge aantal nieuwe songs voelt wat geforceerd aan en bijvoorbeeld het rustigere “Phone Number” verliest zijn kwaliteiten in de grote zaal. Gelukkig zijn er op zo’n moment aanvullingen als “Blood Like Wine” en “Bunker”, die vanaf de eerste tot de laatste noot meegezongen (lees: meegebruld) worden. Tussendoor hoorden we al af en toe geroep voor dit nummer, maar wanneer “Fever”, de leadsingle van het album, ingezet wordt, is het hek van de dam. Iedereen begint te springen en te dansen, en zelfs de band leek – afgaande op hun lachende blikken – dit niet verwacht te hebben. De vele aspecten van de song doen het ook live goed en tonen hoe sterk het nummer wel is.

https://www.instagram.com/p/Bt8ILTlg6RU/

Aan hetzelfde verschroeiende tempo wordt het dansbare “Entertainment” gespeeld, en hoewel het misschien de meest atypische Balthazar-song is, kan niemand zich inhouden om eens goed los te gaan. Na wat geroep van het publiek komt de band terug het podium op en al snel horen we – verrassend genoeg – de eerste noten van het groovy “I Looked For You”. Afsluiten doet de band met “Do Not Claim Them Anymore”, één van de hits uit hun eerdere dagen. Voor een laatste keer geeft het publiek alles en met een gelukzalige glimlach wandelt de band het podium af.

Vol zelfvertrouwen vatte Balthazar de show aan, en dat bleek terecht te zijn. Het publiek genoot met volle teugen en ook de band leek het naar z’n zin te hebben. Afgezien van het feit dat niet elk nummer geschikt was voor de grote zaal, konden ze toch grotendeels overtuigen. Melancholie is een belangrijk deel van Balthazar’s muziek, maar gisterenavond mikte de band toch vooral op de heupen, en dat konden wij alleen maar smaken. Tot 8 maart in Lotto Arena, jongens!

Setlist:

Roller Coaster
The Boatman
Sinking Ship
Wrong Vibration
Wrong Faces
Wrong Faces
Watchu Doin’
Grapefruit
Decency
Phone Number
Blood Like Wine
Bunker
Changes
I’m Never Gonna Let You Down Again
Fever
Entertainment

Encore:
I Looked For You
Do Not Claim Them Anymore

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Warhaus - Karaoke Moon (★★★★): Consistent in grandeur

Is er nog een introductie nodig voor de man op de tweewieler? Maarten Devoldere fietst intussen al een kleine twintig jaar als…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Warhaus - "Where The Names Are Real"

Het is ondertussen een kleine twee jaar geleden dat Maarten Devoldere zijn hartscherven vakkundig opnieuw aan elkaar lijmde met Ha Ha Heartbreak,…
InstagramLiveRecensies

J. Bernardt @ Botanique (Orangerie): Comeback gebaad in spontaniteit en souplesse

Toen Balthazar in 2018 haar bandleden terug bijeen riep, stak frontman Jinte Deprez zijn soloproject, waarin hij als J. Bernardt door het…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.