Albums, Recensies

Too Noisy Fish – Furious Empatic Silence (★★★★): Dynamische masterclass in beheersing en vernuftigheid

De afgelopen jaren knokte het brede jazz-genre en al haar cross-overs zich terug in de kijker en tegenwoordig bloeit ze terug als in haar mooiste periodes. Dit ervaren we aan de levende lijve doordat steeds meer Belgische en internationale jazz-getinte acts zich in de kijker spelen en werken door middel van wondermooie platen en ferme live-performances af te leveren. Maar stormachtige revoluties en doorgronde evoluties liggen vaak dichter bijeen dan verwacht, het trio Too Noisy Fish, is daar een mooi voorbeeld van. Al sinds 1999 maakt het gezelschap deel uit van de ritmesectie van Flat Earth Society, en met Furious Empatic Silence, komen pianist Peter Vandenberghe, bassist Kristof Roseeuw en drummer Teun Verbruggen al met een derde album onder deze naam. Wie zich wil wagen aan de plaat, moet bereid zijn een avontuur aan te gaan. Eentje waarvan route tot bestemming gaandeweg pas uitgestippeld wordt. Een gevarieerde trip waarbij genot en extase zichzelf uitbalanceren.

Het trio weet sfeerscheppend van wanten. Plaatopener “Frederyck In Doubt” mixt James Bond-achtige sensualiteit met atonale, maar met gracieuze kater-hoofdpijnschichten. In het nummer laat Vandenberghe zijn toetsen lekker doorglijden, terwijl Roseeuw en Verbruggen zorgen dat er een vettig laagje bovenop drijft. Ook op “Frequently Shaken not Stirred” en “Fluicidal” zorgt Too Noisy Fish voor een portie magie door onvatbaar gerammel en uitzichtloze druilerigheid te combineren met doordachte, maar speelse karaktertoetsen.

Steeds weet het trio onderling hun instrumentale krachtenbalans perfect te bewaren. In het eerste, intense deel van “Frequently Unanswered Questions” druipt de strak gecoördineerde chaos langs hun instrumenten. Vol gaan ze voor de aanval, maar als een perfect aanvalstrio zet niemand de ander buitenspel. Doelgerichte, krachtige precisie die we ook op het rock-getinte “Can’t Stop” terugvinden. Naast kracht, draait de plaat ook rond het uitdagend, contrasterend spel tussen beklijvende wanorde en de mystieke rust die we anderzijds vooral in het tweede deel van “Frequently Unanswered Questions” en het ijlere “Nordic Laundry” terugvonden.

Too Noisy Fish een bepaald genre of subgenre binnen de jazz toeschrijven, zou hun creatieve geest oneer aandoen. Rock, klassieke invloeden en ook hiphop komen in het verhaal van het album voor. Er is trouwens geen beter voorbeeld om de weidsheid van instrumentaliteit in de spotlights te zetten, dan “Fractal Wrist Movement”. Een track om je vingers, handen en polsen bij af te likken. De genialiteit zit hem in de titel, waarbij de structuur van de track af te leiden valt uit haar wiskundige context. Daarnaast combineert TNF deze al vernuftige ingeving met spontane, dikke hiphop-samples. Dit levert een unieke blend van totaal verschillende werelden op. Daarenboven is het dik negen minuten durende “Aerobatology” het mooiste, karaktervolle voorbeeld van hoe alternatieve jazz kan en mag klinken. Ongeremd, onvoorspelbaar, maar verfijnd gecontroleerd en doortastend doorleefd.

Too Noisy Fish doet op Furious Empatic Silence parallel lopende genres zacht raken, vlijmscherp snijden en aan volle snelheid botsen. Hun soms onvatbare keuzes pakken goed uit en vormden een plaat vol eigenzinnig karakter. Too Noisy Fish trekt zich met de plaat los van rechtlijnige scholen en balanceert hierdoor zelf tussen jager en prooi. De eindeloze creativiteit van het trio in combinatie met de absurd hoge controle over de woelige dynamieken, maakt van Furious Empatic Silence een plaat die uitblinkt in originaliteit en uitvoering.

Op 25 januari staat Too Noisy Fish in de Nona in Mechelen, waarna ze op 5 april de Hot Club in Gent en op 11 april de Rataplan onveilig zullen maken. Met hun side-project ‘Nightwatch’, samen met schrijver Dimitri Verhulst, toert het trio ook nog langsheen menige zalen.

26 januari 2019, Warandepoort, Tervuren
31 januari 2019, Cinema Walburg, Hamont-Achel
1 februari 2019, Chassé Theater, Breda (NL)
2 februari 2019, Odeon Theater, Zwolle (NL)
7 februari 2019, Kunstencentrum Het Klooster, Woerden (NL)
9 februari 2019, Theater Junusghof, Wageningen (NL)
12 februari 2019, Stadsschouwburg, Utrecht (NL)
15 februari 2019, Energiehuis, Dordrecht (NL)
20 februari 2019, Bouwkunde Theater, Deventer (NL)
2 maart 2019, Lux, Nijmegen (NL)

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

23 januari 2019

About Author

Tijs Delacroix Managet en boekt als OENGER, is Cultuurmanager vermomd als ambtenaar.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief