Live, Recensies

JPEGMAFIA @ AB Club: “I did it. I reverse Christopher Columbused it”

Al sinds eind augustus is JPEGMAFIA –Barrington DeVaughn Hendricks’ nom de plume – druk bezig met de Noord-Amerikaanse en Europese continenten te koloniseren in zijn Reverse Christopher Columbus tour. Maar hij is hard gegaan de voorbije dagen. ‘Ik was onlangs in Amsterdam, en ik had nog wat wiet over,’ grinnikt hij wanneer hij half stoned over het podium slentert. ‘Mijn lichaam is kapot en mijn stem is compleet naar de zak. Hoog tijd om terug naar de States te keren en de nieuwe Red Dead Redemption te spelen.’

Gisterenavond sloot Peggy zijn imperialistische ontdekkingstocht af in een tot de nok gevulde AB Club. Voorprogramma (run) SOFA, een Waals hardcoreduo uit Charleroi, bracht een experimentele industrial-hardcoreset waar het publiek nog niet helemaal klaar voor was. Dissonante gitaarakkoorden en -riffs vliegen in het rond, terwijl frontman Antoine Romeo rondhuppelt als een rockster. ‘Let’s fuck together, AB!’ joelt hij voor het voorlaatste nummer, waarna hij op tenenkrullende stilte van het publiek wordt getrakteerd. Dat hij daarna een charmeoffensief lanceert en gaat verbroederen met het publiek – ondergetekende recensent ontving zelfs een hoogstpersoonlijke, warme omhelzing -, zorgt ervoor dat (run) SOFA’s set niet helemaal in mineur werd afgesloten.

Tijdens de pauze begrepen we eerlijkgezegd niet goed welk verband het woeste gitaren- en hardcoregeweld precies te maken heeft met de experimentele, internet-verzadigde rap van JPEGMAFIA. Sinds Veteran (2018) eerder dit jaar werd opgepikt door invloedrijke onlinemedia (Pitchfork, The Needle Drop), is de rapper uit Baltimore op minder dan een jaar tijd gebombardeerd tot één van de meest intelligente, woke rappers die er te vinden is. Veteran, Hendricks’ vierde solo-album, is een krankzinnig, glitchy en provocatief album op muzikaal en politiek vlak. Zijn sociale kritiek op nummers uit voorbije albums als “I Just Killed A Cop Now I’m Horny” of “I Might Vote 4 Donald Trump” zijn niet zomaar provocerende hot takes over respectievelijk brutaal politiegeweld of de vervagingen van de grens tussen entertainment en politiek in Amerika. Net zoals NWA, Public Enemy, Ice Cube of Kendrick Lamar kaart JPEG sociaal-politieke wantoestanden aan, en hij doet dat vanuit het oogpunt van het post-ironische internet.

Maar daar draaide het gisteren in de AB Club helemaal niet om. Op zijn laatste veroveringsavond wou Peggy het publiek niet woke maken of moraliserend Trump terechtwijzen. Nee, hij wou de AB Club uit haar voegen doen barsten. Daarin slaagde hij al vanaf het eerste nummer, “VENGEANCE | VENGEANCE”, een collaboratielied op Denzel Curry’s nieuwe album TA13OO (2018). Hoewel zijn stem nog schor was van de voorbije optredens in Nederland en Duitsland schreeuwde de rapper de longen uit zijn lijf. ‘I ain’t Drake, this ain’t 6ix, issa 9ine, sticky, blicky, iron (sticky),’ krijste Peggy, terwijl hij het publiek opzweepte en transformeerde tot een gewelddadige draaikolk. En plots begrepen we de link met het voorprogramma.

Damn Peggy!’ horen we plots uit de boxen blaren wanneer Hendricks de beat van “Curb Stomp” afspeelt op de laptop achter hem. Om zijn keel te smeren tjokt hij nog snel flesjes 25 cl in één teug naar binnen en keert hij zich naar het publiek. ‘Sorry,’ zegt hij, ‘mijn lichaam kon het nog niet aan om meteen “Real Nega” te doen.’ Daarna horen we al snel de klikkende keelgeluiden van Ol’ Dirty Bastard, terwijl het publiek zich klaarmaakt om nu de hele AB te slopen.

We gingen ook terug naar de 90s met “Puff Daddy”, Peggy’s samenwerking met Kenny Beats die nog geen week geleden verscheen. ‘Uh, Big whips, big guns (Woah) / No cash, no funds (Ho) / Hurry up, it’s done (It’s done) / You are all my sons (My sons) / We don’t claim you bums / This shit for the scum,’ joelt het publiek tijdens de chorus mee. Pas daarna komt JPEG zienderogen weer tot leven. “Alright, I’m alive now so I think I can do this one.” Tot groot jolijt van het publiek zet hij ook nog het conventionelere “Thug Tears” en “1539 N. Calvert” in. Zeldzame rustmomenten in een krankzinnige set.

Jointjes, omvergekapte pintjes en moshpits waren de bouwstenen van JPEG in de AB. Hoewel elke vorm van nuance en diepzinnigheid overboord werd gegooid, leefde het publiek zich uit met Hendricks’ virtuositeit. Na een freestyle rap over Trump en politiegeweld horen we het nummer “Germs” uit de speakers knallen. ‘Toegegeven,’ zegt hij, ‘dit is de ‘Wackest shit die ik ooit gemaakt heb. Absolute garbage.’ Ook Morrissey bleef niet gespaard in zijn set. ‘Hebben jullie ooit gehoord van de grootste stront op aarde?’ waarna we de eerste tonen horen van “I Cannot Fucking Wait Until Morrissey Dies”.

Afsluiten deed JPEG met – hoe kan het ook anders – publiekslievelingen “Baby I’m Bleeding”, een subversieve mix van elektronische Baltimore house met lo-fi boom bap drums, en “Rock N Roll Is Dead”. Maar niet voor hij het publiek kan trollen en de begintonen van “Baby I’m Bleeding” pauzeert om iedereen te bedanken. ‘Last year I was playing music for 1 nigga in a bowling alley. Now I’m here. And I actually reverse Chris Columbused this shit.’

12 november 2018

About Author

Glen Van Muylem Muzikale beer met een voorliefde voor rock, indie, hiphop en elektronica.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter