Heel onverwacht kregen we gisteren te horen via de social media van Fall Out Boy dat we diezelfde avond nog een EP zouden krijgen. Zelf noemen ze het ‘a love letter to Chicago’. Chicago is hun hometown en binnenkort spelen ze na een lange wereldtour hun homecoming show, hun grootste show in Chicago ooit. Deze EP is dus eerder om de mensen nog meer warm te maken voor hun nieuwe show, dan dat ze nieuwe muziek klaar hadden. Maar ons hoor je niet klagen, een nieuwe ep van Fall Out Boy is steeds meer dan welkom.
Zeker niet als je de opener hoort, een nieuwere versie van “Lake Effect Kid”, die in 2008 als demo verscheen op CitizensFOB Mixtape. Gierende gitaren en knallende drums openen het nummer, en als de vocals van Patrick Stump invallen, voel je je meteen weer die 14-jarige knaap die net emo/gitaarmuziek heeft leren kennen. Het catchy refrein voelt, in tegenstelling tot hun meest recente plaat Mania, weer echt aan als een FOB-nummer, dit komt waarschijnlijk grotendeels omdat ze het nummer al schreven in 2008.
Na zo’n fijne opener lagen de verwachtingen voor de andere twee nummers hoog. “City In A Garden” haalt die verwachtingen spijtig genoeg al deels omlaag. Het nummer staat vooral op z’n grootste drums en de vocals van Stump. Voor de rest zijn het enkele subtiele synths en gitaren die de instrumental vervolledigen. Deze EP gaat over Chicago en dat mag duidelijk zijn in de lyrics. De liefde voor hun stad wordt niet onder stoelen of banken gestoken met lyrics als ‘I owe you everything’ of de weinig aan de verbeelding overlatende ‘I love you Chicago’.
Onze hoop in Fall Out Boy smelt samen met alle gitaren weg als sneeuw voor de zon op afsluiter “Super Fade”. Vage synths, elektronische drums en pitched vocals maken weer duidelijk waar Fall Out Boy in 2018 voor staat: een vergane glorie van een ooit grootse band die hopeloos wil meegaan met zijn tijd, maar er vooral in faalt ook. Voor dit nummer hebben wij namelijk maar één woord: afgrijselijk.
Eigenlijk geen nieuwe info over Fall Out Boy dus: de oudere nummers ontvangen we met open armen, bij de nieuwere moeten we even slikken. Het concept om een nieuwe ep te lossen voor het thuiskomen, vinden we dan weer wel een toffe marketingstunt van de band. Spijtig genoeg valt het inhoudelijk wat tegen, de kans dat we deze ep nog vaak zullen opleggen is klein.