Albums, Recensies

S&S Presents: Dreams (★★★★): Geestverruimende reisgids

In tijden waar alles in een sneltreinvaart komt en gaat en we overprikkeld worden met informatie, besloot de New Yorkse website Stadiums & Shrines samen te werken met een groep artiesten in een – wel heel origineel – project dat getuigt van veel geduld. Meer dan vijf jaar lang werden er ideeën uitgewisseld. Die vormden traag maar gestaag Dreams, een multimediaal project dat muziek, visuele kunst en woord verbindt. Zo maakten muzikanten als Bing & Ruth, Yumi Zouma, Kaitlyn Aurelia Smith en vele anderen muzikale interpretaties van collages die Nathaniel Whitcomb creëerde uit de foto’s van Around The World In 1,000 Pictures, een toeristisch boek uit de jaren ’50. Die collages en muziek werden samengebundeld met schrijfsels van Matthew Sage en Dave Sutton in een vinyl-uitgave inclusief bijhorend boek.

De wonderlijke muziek die we op Dreams te horen krijgen, ligt volledig in lijn met het idee dat er achter schuilt. Elke song op de plaat verwijst naar een specifieke locatie op de wereld en klinkt – in tegenstelling tot de opzichtige postkaartjes die we dikwijls op deze plaatsen terugvinden – bijzonder subtiel, gedetailleerd en gevoelig. Het zijn kleine entiteiten op zich, maar de talenten en karakteristieken van de indrukwekkende lijst artiesten zorgen voor veel variatie. Dreams klinkt hierdoor als een mooi geheel waar genres als ambient, folk en hedendaagse elektronische muziek als eb en vloed aanspoelen.

Zo duik je als luisteraar al van het begin in een wereld vol etherische klanken dankzij de galmende vocals, kabbelende beekjes en dreunende tonen van Sea Oleena op “Portugal – A Lift” en de kolkende minimalistische piano op “Quebec – Climber” door het spraakmakende Bing & Ruth. Die ambient is duidelijk niet voor ieder moment weggelegd, maar wanneer het moment daar is, raakt het des te meer en zuigt het je in de wereld die het collectief zo goed op Dreams weet te scheppen.

De ambient benadering van de muziek blijft hoe dan ook een rode draad doorheen het album. Artiesten als Yumi Zouma en singer-songwriters Julie Byrne en Julia Lucille zijn bijvoorbeeld namen die we niet rechtstreeks met ambient zouden verbinden, maar het zijn wel muzikanten die al meermaals bewezen hebben dat ze zich niet in een vakje laten dwingen. Ze hadden altijd al een etherische kwaliteit in hun muziek en op Dreams wordt deze maximaal verder verkend. Zo is “France – Grands Boulevards” van Yumi Zouma niet alleen een verkwikkend rustpunt in het album, het is ook één van de hoogtepunten. De frisse pop die de band maakt wordt in de mysterieuze dieptes getrokken waar ook de andere artiesten op de compilatie vertoeven. Het resultaat is een melancholisch lied waar het heerlijk in vertoeven is.

Naast al dat zweven in de atmosferische wereld van muzikanten als M. Sage, Mutual Benefit, Gem Club en Ricky Eat Acid, durft de muziek ook de vleugels uit te slaan en een spannende vlucht de hoogte in te nemen. Zo maakt Dustin Wong een haarspeldbocht op “Japan”, een volumineus werk vol glinsterende laagjes die met hoge tensie tegen elkaar botsen. Het illustreert de drukte van de groeiende metropolen die het land rijk is. Ook Kaitlyn Aurelia Smith schittert op “Yugoslavia”, een verfijnd werk vol fonkelende analoge synths die vol expressie, maar met richting voortbewegen. Het meest intense moment is echter “India – Scorpio” van Megafortress en vocalist Noah Wall. Van alle locaties die we dankzij Dreams muzikaal verkend hebben, lijkt deze het beste aan te sluiten met de sfeer. We horen niet alleen de exotische percussie van daar, ook de volledige sound klinkt benauwd, intens en bijna claustrofobisch.

Toch heeft de muziek niet altijd een hoge densiteit nodig om te kunnen variëren in die hemelse klankenwereld. De balans wordt gevonden op uiteenlopende speelse benaderingen van de artiesten. “Austria – Solar Shaded” van Sound of Ceres (project met leden van Candy Claws en Apples of Stereo) en “Finland” van Eaters brengen een flinke portie dynamiek in het spel dankzij vluchtige complexe ritmes en weelderige progressies. “Bermuda – Yoshi’s Story” (een samenwerking van Emily Reo en Cuddle Formation) is dan weer drie minuten lang zoete, optimistische indietronica die lucht in het geheel blaast.

Na al het lange werk is Dreams een verbluffend en verrassend project geworden: het bewijs dat samenwerking, tijd en ruimdenkendheid tot wondermooie creaties kan leiden. We krijgen op dit werk een eigenzinnige inkijk op de bijzonderheid en verscheidenheid van de wereld rondom ons. Muziek is daarbij altijd een niet te onderschatten kracht in geweest, maar op Dreams leren we dat het combineren van visuele kunst, tekst en muziek voor nog meer beklijvende resultaten kan zorgen.

17 juni 2018

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief