Live, Recensies

BANKS @ La Madeleine: De Aphrodite van de moderne popmuziek!

De Amerikaanse zangeres BANKS is in België geen onbeschreven blad meer. Eind Februari stond ze nog in een uitverkochte Trix op het podium en bracht die tour haar nog door Oceanië en Amerika. Op Halloweenavond stond de Amerikaanse in de Brusselse Madeleine. Oorspronkelijk was het concert in het Koninklijk Circus gepland, maar doordat deze moest sluiten, werd de show van zaal verhuisd. Gisterenavond toonde Banks dat (een hele show) live zingen en een complexe choreografie niet voor iedereen is weggelegd.

De avond werd in gang getrapt door de Peruaanse R&B zanger A.Chal. Zijn set kwam pas traag op gang doordat er hier en daar nog wat soundproblemen waren, maar hij kreeg het publiek uiteindelijk toch nog redelijk goed aan het dansen. Zijn gitarist leek wel uit een metalband weggeplukt en hij zong elk liedje met volle inzet mee. Het zegt genoeg als de gitarist het beste aan de show was. Muzikaal gezien was dit alles behalve hoogstaand, maar het publiek heeft zich toch goed kunnen amuseren.

BANKS kwam stipt op tijd het podium op. Onder een zwarte sluier klom ze samen met haar twee danseressen het verhoogje op en begon ze meteen met “Poltergeist”, dat voor de gelegenheid twee micro’s had. De eerste choreografie zorgde meteen voor heel wat open monden. Even later zette ze “Gemini Feed”, één van haar grootste hits, in en zong het grootste deel van het publiek de hele song foutloos mee. Bovendien klinkt “Waiting Game” live nog mysterieuzer en donkerder dan op de plaat.

Die microfoon was het probleem van de volledige set. Op bepaalde momenten klonk de zang van Banks iets te zacht om echt overtuigend te zijn of hoorden we meer backingtrack dan live zang. De aandacht op haar zang leidde ze feilloos af door waanzinnige choreografieën, sensuele moves of simpel het publiek te laten meezingen. Toch zou ze wat ons betreft beter wat werken aan de kracht in haar vocals, want als ze echt wil overtuigen, zal ze toch wat beter moeten zingen.

Het volgende highlight in de set was “Better”. Het was jammer genoeg ook één van enige songs waar de micro wel degelijk was ingesteld. Hier wist Banks wel een sterke vocale prestatie neer te zetten en was haar stem wel duidelijk te horen! De bassen die je overal op je lijf voelde, gingen door merg en been. “Begging For Thread” zorgde voor kippenvel en bleek live ook één van haar beste nummers te zijn. Om de halloween-sfeer nog wat extra kracht bij te zetten, sloot ze haar set af met “Haunt” wat even angstaanjagend als soft was.

Nadat het publiek minutenlang ‘We Want More!’ zat te scanderen, kwam BANKS onder luid applaus het podium terug op. “27 hours” begon met piano, maar bouwde richting refrein helemaal op. Ook haar grootste hit “Trainwreck” wist te overtuigen en kreeg het publiek nog eens helemaal mee. De avond werd afgesloten door haar nieuwste song “Underdog”, dat duidelijk een favoriet van het publiek is. Het publiek ging er voor een laatste keer nog eens helemaal voor en dat toverde bij BANKS zelfs een bescheiden glimlach op haar mooi gezicht!

BANKS zette een fantastische visuele show neer, maar de volgende keer mag de micro wel luider staan. BANKS had geen backingvocals dus zong ze heel de avond met een backingtrack mee. Ondanks dit grote minpunt, bewees BANKS dat ze met haar muziek, choreografieën en lichtshow de Aphrodite van de moderne popmuziek is. Zonder op de radio gespeeld te worden en in de charts te staan, heeft BANKS een groot resem fans en verleidt ze iedereen die nog geen fan is. Daar zal een micro die af en toe te stil staat niets aan veranderen!

Setlist:

Poltergeist

Fuck With Myself

Gemini Feed

Waiting Game

This Is What It Feels Like

Mind Games

Better

Crowded Places

Drowning

Judas

Begging For Thread

Haunt

 

27 Hours

Trainwreck

Underdog

Site / Facebook / Twitter / Instagram

1 november 2017

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief