Live, Recensies

Het Grote Dour Rapport 2017: Elektronische genres

Op Dour 2017 viel er ook voor de talloze fans van elektronische muziek weer heel wat lekkers te rapen. Ondanks de kilo’s stof in onze neus, de vele vreemde snuiters op de Redbull én het feit dat we een absolute leek zijn in dit genre, trokken we erop uit om een dansje te wagen op de beste DJ-sets. Een selectie.

Woensdagavond gaan we in de Boombox voor het eerst de elektronische tour op, respectievelijk met DJ’s Toddla T en Vandall. Die eerste heeft zijn maatje MC DRS meegebracht, samen zorgen ze aanvankelijk voor de eerste echte drum and bass van de avond. De set ontaardt echter al vlug in een bont allegaartje van moshpits wanneer Toddla T besluit de hardste vorm van drum and bass te draaien: jump up. De voorste rijen gaan los en amuseren zich kostelijk, tot groot ongenoegen van ondergetekende die daar ook stond om de rhymes van DRS te kunnen begrijpen. Vandall maakt echter veel goed: de onverslijtbare Britse techno producer gaat zonder twijfel lopen met de award voor de beste DJ-set van de avond. De Boombox puilt uit van mensen die zich allemaal als een razende meute voortbewegen op de energieke, ritmische techno beats. Een waardige en intensieve afsluiter van de eerste dag.

Voor de Britse drum and bass producer Lenzman begeven we ons op donderdag voor het eerst naar de ‘Red Bull Elektropedia Ballroom’. De benaming ‘balzaal’ is goed gekozen: dit podium is zonder twijfel het beste én mooiste van Dour. De (stenen) weide is gigantisch, het kan er nooit echt propvol worden en het decor is gewoonweg schitterend: acht palen staan aan weerskanten van het terrein opgesteld met daartussen grote schermen waarop allerlei visuals te zien zijn. Helemaal vooraan: het podium waarop een enorme cirkelvormige lichtinstallatie is geïnstalleerd. De constructie is volgepropt met allemaal lampen en torent hoog boven het terrein uit, ’s nachts sta je er met een mond vol tanden naar te staren. De bij momenten zweverige drum and bass instrumentals van Lenzman zijn ideaal voor een eerste kennismaking met deze nieuwe omgeving. De Nederlander heeft trouwens vocalist Dan Stevo meegebracht, hij maakt de set in dit speciale decor alleen maar beter. Het moet gezegd, Red Bull kuist elk jaar zijn tenen uit om van hun podia iets speciaals te maken. Met succes!

La nuit est tombée sur la Redbull Elektropedia Balzaal… #dourlive #dour2017

Een bericht gedeeld door Dour Festival (@dourfestival) op

Andy C is donderdagavond het absolute neusje van de zalm op de Elektropedia Stage. De veteraan in de drum and bass wereld draait wellicht met zijn ogen toe nog steeds een top set en stelt eigenlijk nooit teleur. Ook nu, rond het piekuur van 23u30, doet de Britse producer/DJ de balzaal ontploffen. De gevolgen zijn meteen merkbaar: dikke stofwolken vormen zich boven het terrein, een volledige mensenmassa komt volop in beweging. Andy C zorgt voor de perfecte combinatie tussen klassieke meezingers en iets hardere drum and bass nummers. Voor elk wat wils, het publiek smult er in ieder geval van, de rest van de avond zal er volk blijven toestromen op de weide. Wij waren alvast goed opgewarmd voor Chase & Status, die met een (teleurstellend) routine setje de avond afsloten.

Op vrijdag begeven we ons voor de eerste keer naar La Caverne. Wilkinson, ook al een Britse drum and bass producer/DJ, wacht ons op met een volledige live band. Vooraf denken we aan een gewaagde en bewonderenswaardige keuze voor een drum and bass DJ, achteraf zijn we er van overtuigd dat dit een schot in de roos was. Met nog een MC en een extra zangeres vuurt Wilkinson hit na hit af terwijl de sfeer ongeziene hoogtes bereikt. La Caverne vult zich met  good vibes, er lijkt een euforisch gevoel te hangen dat op een bepaalde manier toch nog ingetogen is. Wilkinson bouwt zijn set goed op met afwisselend ‘bekendere’ plaatjes en nieuwe ontdekkingen. De rode draad blijft echter constant: kwaliteitsvolle drum and bass die dansbaar is en duidelijk een ruimere publiek aanspreekt dan de traditionele fan van het genre. Puik werk.

Op de Red Bull Stage is het ondertussen drummen om techno legende Sam Paganini aan het werk te zien. De Italiaan is op Dour om zijn EP The Beat te presenteren en doet dit dan ook in stijl. Het is de eerste keer dat de elektronische Balzaal echt volledig volgelopen is en heel even lijkt dit op een scène uit Tomorrowland. Door de beperkte vierkante meters is het wat ‘beleefd’ uit je dak gaan, het lichtspektakel op het podium is dan weer wel adembenemend. Later op de avond hebben we al wat meer bewegingsvrijheid bij Nina Kraviz. De Russische ruilt techno beetje per beetje in voor meer commerciële genres (house) maar hier probeert ze toch het gewicht van haar set te verdelen. Een uitstekende keuze, het publiek gaat volledig uit haar dak tijdens de slotact van deze derde dag.

Het is zaterdag, alweer een topdag inzake drum and bass. We gaan meteen stevig van start met een gezonde dosis jump-up, gebracht door wie anders dan good old Murdock. Even later doet de Britse legende DJ Guv daar nog een schepje bovenop. Op die manier zijn we vertrokken voor een volledige middag (en nacht) die enkel in het teken staat van drum and bass. We zien nog meer jump-up met o.a Macky Gee en Shabba D, dubstep met Friction en Modestep en als afsluiter casual drum and bass met Camo & Krooked. Dat die laatste mogen afsluiten is overigens geen verrassing, het DJ duo is enorm geliefd bij de fans en heeft ervaring met sets op de allerlaatste uren van de dag. Na uren van vooral ‘gekraak’ in de harde genres slaken we overigens een zucht van opluchting om weer aan te knopen bij de iets gematigdere tonen van Camo & Krooked.

Closing de la Red Bull Elektropedia Balzaal avec Adam Beyer 💪

Een bericht gedeeld door Dour Festival (@dourfestival) op

Op de laatste dag trekken we toch nog eens onze (stilaan versleten) dansbotten aan. Homegirl Charlotte De Witte draait al vroeg op de Red Bull en laat zien waarom zij één van de beste Belgische DJ’s van dit moment is. Hoewel 16u wat vroeg is, zeker op zondag, slaagt ze erin om het stof onder onze voeten meteen te doen opwaaien. Even tussendoor, hoe dope is het trouwens om te kunnen draaien onder je eigen naam? Ook de Duitser Dixon kan ons erna bekoren met een forse house set maar het mooiste moment van de avond moet dan nog komen. De Italianen van Tale of Us vuren klassiekers uit diverse genres zoals house, techno en disco af op het publiek en tekenen daarnaast ook nog eens voor de beste slotplaat van heel Dour. Langzaam gaan de lichten op de Red Bull uit terwijl de eerste voorzichtige noten van “Time” (Hans Zimmer) te horen zijn. Wat volgt is de opbouw tot een ongelofelijke apotheose. Het is alsof de weide beseft dat dit echt de laatste momenten van Dour 2017 zijn. Eigenlijk zou dit ook een prachtig einde geweest zijn. Toch pikken wij erna nog de donkere techno set van Adam Beyer mee, de Zweed is al jaren één van de meest gelauwerde DJ’s en stelt zoals verwacht niet teleur. Als slotact mag hij de Red Bull definitief afsluiten en daarmee alle elektro fans huiswaarts sturen. Probleem: in La Caverne is op dat moment ene Manu Le Malin aan het draaien. De Fransman staat bekend om zijn keiharde core beats. Wij namen een kijkje en sloten onze allerlaatste act van Dour 2017 af met een wat zure smaak in de mond.

 

19 juli 2017

About Author

Jonas Malfait


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *