Hallo! SONS is terug en dat weet inmiddels heel België. Hoe kan het ook anders? De ene na de andere straffe single wordt grijs gedraaid op tal van radiostations en scoort moeiteloos in hitlijsten als De Afrekening. Voor hun nieuwe werk dook de band samen met producer Dave McCracken (Beyoncé, Depeche Mode) in onbekend muzikaal terrein, en dat hoorde je eerder dit jaar bij de release van “Do My Thing” meteen. Maar geen zorgen voor fans van het rauwe, energieke geluid: Hallo is en blijft SONS. De plaat bevat nog steeds de nodige dosis punkrock die de zalen van hun Europa tour zullen laten daveren.
“Hello” laat meteen horen dat SONS een muzikale gedaanteverwisseling heeft ondergaan. Geen rauw gerammel van meet af aan, maar een duistere, broeierige opbouw vol mysterieuze geluiden. De spanning wordt langzaam maar zeker opgedreven, tot de zware bas van Jens De Ruyte en de messcherpe drums van Thomas Pultyn de intensiteit nog meer komen versterken. Lang blijft de ontlading dan ook niet uit: de boel barst open in een eerste, allesverslindende explosie. Gelukkig maar, we luisteren nog steeds naar onze geliefde zonen uit Melsele.
Opvolger “Do My Thing” mogen we gerust al tot de SONS-klassiekers rekenen. Wie het refrein nog niet woord voor woord kan meebrullen, heeft de voorbije maanden vermoedelijk onder een steen geleefd. Zodra de onweerstaanbare baslijn inzet — die opnieuw de ruggengraat van het nummer vormt — beginnen de benen vanzelf richting dansvloer te bewegen. Een flinke portie badass rock-’n-roll, een knallend refrein en een attitude die van het podium spat: “Do My Thing” is pure hitpotentie. Datzelfde geldt voor “All Gold”: snel, snedig en vooral gruwelijk catchy. In tegenstelling tot veel andere nummers op het album, bevatten deze twee een zekere dosis vrolijkheid waar we maar al te grote fan van zijn. Daar zouden de gouden handjes van producer Dave McCracken wel eens een invloed op gehad kunnen hebben.
Naast de knallende singles die we de afgelopen maanden al op ons bord kregen, stelt ook het nieuwe materiaal allerminst teleur. Neem nu “Death Chair”: een song die aanvoelt als old school SONS. Strakke drums openen het nummer, gevolgd door een onheilspellende gitaarlijn die een duistere groove neerlegt. Frontman Robin Borghgraef spuugt de lyrics met brute intensiteit de micro in, het soort furie waar je spontaan moshpits en broeierige zalen bij begint te visualiseren. De AB zal zweten. Ook “Magic Mirror” belooft chaos in de frontlinie. Snedige riffs razen in hoog tempo voorbij, aangevuld met een rauw refrein dat meteen blijft hangen. Het is een beproefde succesformule, en SONS weet verdomd goed hoe ze die moet inzetten. Dat de band op deze plaat een vernieuwde versie van zichzelf laat horen, betekent duidelijk niet dat we het headbangen moeten opgeven. Integendeel: de Melseelse zonen zijn nog steeds op volle kracht, maar dan met extra scherpte.
Voor wie even ademruimte nodig heeft, is er “Somehow”. De sfeer maakt een complete U-bocht ten opzichte van wat we tot nu toe te horen kregen. Zweterige moshpits en duistere intensiteit maken plaats voor melancholie en een subtiel gevoel van nostalgie. We komen heel even tot rust, maar die stilte is van korte duur. Opvolger “Once And For All” is misschien wel het meest opvallende moment op de plaat. Geen rauwe riffs, geen explosieve uitbarstingen, geen meebrulbare refreinen. Wat we wel krijgen, is een song die uitblinkt in subtiliteit en sfeer. Duisternis hangt als een sluier over het geheel, terwijl het nummer behoedzaam wordt opgebouwd. Naar het einde toe lijkt de tekst langzaam weg te smelten in de muziek, richting een climax die nooit écht komt, en precies daardoor perfect aanvoelt. Fans met een goed geheugen zullen bij het horen van “Once And For All” misschien wel eens terugdenken aan “Sneaky Snake” die in 2019 op het debuutalbum stond. Die nieuwe SONS is dan toch zo nieuw niet hé?
Met Hallo bewijst SONS dat groei en evolutie niet ten koste hoeven te gaan van identiteit. De band slaagt erin om nieuwe muzikale wegen in te slaan zonder hun karakteristieke vuur te verliezen. Het resultaat is een plaat die zowel verrast als vertrouwd aanvoelt, vol energie, lef en een duistere onderlaag die perfect past bij de tijdsgeest. Of je nu vooraan in de pit staat of thuis met de volumeknop op tien zit: Hallo is een plaat die je voelt. De Europese tour belooft dan ook niets minder dan een sonische storm te worden. Melsele heeft z’n zonen terug, en ze klinken op z’n minst ‘all gold’.
Wie automatisch goesting krijgt om de pit te openen bij het beluisteren van Hallo, kan dat op 23 oktober in de Ancienne Belgique. Voor uitgebreidere tourdata verwijzen wij u door naar de website en socials van SONS.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Death Chair”, ons favoriete nummer van Hallo, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.
gedaanteverwisseling, heruitvinding,… pfff ?
in tegenstelling tot de vorige albums zal deze niet grijs gedraaid worden
★★½ max