© CPU – Nathan Dobbelaere
Trek je cowboyboots en -hoed maar aan, want na onder meer Beyoncé neemt nu ook Calvin Harris de country-afslag! Niemand die dat aan het begin van zijn carrière, toen we hem leerden kennen met “I’m Not Alone“, had gedacht. In zijn piekjaren, ten tijde van hitalbums 18 Months en Motion, was hij heer en meester in de EDM-scene en meerdere jaren op rij de best verdienende dj ter wereld, waarna hij besloot om wat commerciëler te gaan via samenwerkingen met Rihanna, Dua Lipa en Sam Smith. De vele hits die daar nog uit voortvloeiden, bundelde hij vorig jaar samen met “Free” in het album 96 Months. Misschien toen al een voorbode van het nieuwe hoofdstuk dat hij nu inslaat.
Helemaal in thema trapt een akoestische gitaar dat nieuwe hoofdstuk op gang en dat is langs de ene kant een compleet nieuwe richting, maar anderzijds toch ook een soort terugkeer. Voor het eerst sinds lang kruipt hij niet enkel in de producerszetel, maar ook zelf achter de micro, net zoals hij dat deed aan het begin van zijn carrière en op hits als “Feel So Close” en “Summer“. Aangezien we de man graag horen zingen, is dat is een lichtpuntje, maar dan ook quasi het enige. Van zodra de mondharmonica-dancebeatsymbiose in werking treedt, trekt ons voorhoofd zich vol met rimpels door de gefronste wenkbrauwen. Waar we tot dan “SMOKE THE PAIN AWAY” best nog konden smaken, duikt er nu toch vooral een gevoel van plaatsvervangende schaamte op door de slecht bespeelde mondharmonica en de wrange intentie om er toch nog een danceplaatje van te maken. Laat ons hopen dat Harris er nog eentje smoort, zodat hij volgende keer op een beter idee komt. En moest hij toch nog even uit het (dance-)countryvaatje blijven tappen, dan kan het vast alleen maar beter worden.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.