FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Andromedik: ‘Je moet volgen naar waar je gevoel je stuurt’

© CPU – Nathan Dobbelaere

Andromedik is het nieuwste snoepje van het firmament boven de Belgische drum-’n-bass-scene. Samen met vrienden Used en Primate maakt hij het genre terug hip bij een groot mainstreampubliek. Optredens op Tomorrowland en Rampage, een samenwerking met Murdock en om de zoveel maanden steengoede songs maken van hem een van de meest veelbelovende acts uit ons land in die scene. Hoog tijd om de producer eens te vragen vanwaar zijn inspiratie komt en hoe hij zijn toekomst ziet.

Wanneer wist je: ik wil dj worden?

Rond mij vijftiende leerde ik DAW’s (Digital Audio Workstation) kennen, en begon ik er wat mee te spelen. Ik heb dat heel lang gezien als iets wat ik als extra deed, ‘on the side’, en had niet direct het idee dat alles moest wijken voor dat dj’en. Vanaf dat het iets meer begon te bollen en ik begon te releasen op Radar Records, kreeg ik wel het idee dat er misschien wel iets mogelijk was. In 2018-2019 was ik nog aan het studeren, maar vanaf dan was het wel de bedoeling om er alles aan te doen om dat te doen slagen. Die gedachte is er heel geleidelijk aan ingeslopen.

Je had dan wel die achtergrond in het jazzmilieu. Kruipt dat terug in de manier waarop je nu muziek maakt?

Je hoort aan mijn sound dat ik theoretisch geschoold ben. Eigenlijk ging ik naar jazz omdat ik eerst vier jaar klassiek deed, maar dat na een tijd konden de klassieke stukken me minder bekoren. We moesten de hele tijd Chopin spelen. Op den duur had ik dat wel gehad, maar de kennis die ik daar heb opgedaan, gebruik ik nog steeds. Ik volgde daar ook echt songwritinglessen. Dat gaf me een goede basis die bij het maken van eigen nummers steeds van pas kwam. Daarna is het meer een kwestie van het technisch onder de knie te krijgen, want songwriting lag me toch wel iets meer.

Heb je in de periode dat je dj werd nooit het idee gehad om iets te doen met een klassieke of jazztrack, zoals een remix of iets dergelijks?

Eigenlijk nog niet. Ik vind dat heel tof om naar te luisteren, maar ben daar nog nooit toe gekomen. Soms heb ik wel het plan om iets heel funky en jazzy te maken, maar voordat ik het weet, staat er weer een of andere euforische melodie op. Ik ben van het principe dat je dat gevoel niet moet tegenhouden, maar eerder moet volgen naar waar het je stuurt als je iets aan het schrijven bent. En dat gevoel heeft mij dus nog nooit richting een maffe, jazzy drum-’n-basstrack gebracht.

Vanwaar komt je dj-naam?

Nu ben ik er nog steeds in geïnteresseerd, maar vooral vroeger was ik heel erg bezig met alles wat met galaxies en sterren te maken heeft. Zot veel boeken heb ik daarover gelezen. Het Andromeda-stelsel is een stelsel naast het melkwegstelsel. Ik vond dat een toffe naam en het was nice dat hij met een A begon, omdat mijn eigen naam (Axel, red.) ook met een A begint. Alleen had Andromeda iets vrouwelijk, door de A achteraan. Daarom paste ik het een beetje aan, anders was het ook een letterlijke overname. Uiteindelijk werd het Andromedik, maar verder zit daar niet super veel achter. Het is wel zo dat sterrenstelsels vaak terugkomen in titels van nummers van drum-’n-bass artiesten: “Solar System”, “Gravity”, … Ik probeer dat minder te doen, maar er meer inspiratie uit te halen op vlak van visuals.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Gebruik je dan al zelfgemaakte visuals tijdens je shows?

Nog niet, maar we zijn er wel naar aan het kijken. Dat is iets dat ik heel graag wil doen, want dat maakt de live-ervaring echt een stuk cooler. Maar dat is natuurlijk niet op 1-2-3 gebeurd. Dat is dan een volledig andere skillset. Nu krijgt de productie gewoon mijn logo en verder is het altijd een verrassing wat er achter mij zal gebeuren, dus het zal wel beter zijn als ik een bepaalde herkenbaarheid heb aan mijn sets.

Je bent nog best jong en nog niet al te lang bezig. Toch werkte je al met wat bekendere namen in de scene samen. Hoe kom je daarbij terecht?

Het in contact komen met Hans Machiels (dj Murdock, red.) was de springplank. Die heeft mij getekend op Radar Records. Op dat label heb ik veel releases gedaan, en daardoor ook een paar keer op Rampage mogen spelen. Dan ben ik ook in het Liquicity-kamp geraakt. De eerste collab met echt iemand groot, was “First To Go” met Ayah Marar. Zij heeft twee tracks met Calvin Harris gemaakt en ook heel wat met Camo & Krooked. Via via ving ik op dat zij openstond om met minder bekende artiesten samen te werken. Ik stuurde haar direct een mail met een track erbij en letterlijk de dag erna had ik de vocals van “First To Go”. Dat is keirap gegaan. Ik zie dat gewoon als chance. Via Liquicity heb ik dan ook Feint leren kennen. In een backstage vroeg hij ineens om iets samen te maken. Dan dacht ik: wow, echt, zeker? Op den duur rol je er ook wel in.

Ook met Maduk bijvoorbeeld, dat is nog steeds een van mijn heel grote inspiratiebronnen. Als ik dan zeg: ‘Ik ben mega hyped om een back-to-back te doen, dat is echt een bucket list ding’, zegt hij: ‘Lach niet, ik ben ook gewoon maar een mens.’ Ik sta er te vaak niet bij stil dat dat een groot ding is.

Het is ook wel zo dat de drum-’n-bass-community heel hecht is.

Je komt je voorbeelden regelmatig tegen, zeker omdat er heel wat niche-events zijn, zoals Rampage. Ze zijn ook heel bereikbaar, maar het is soms moeilijk om er tegen te beginnen, omdat je wat verlegen bent. Dan moet je jezelf een beetje pushen en denken dat het ook maar de zoveelste mens in de backstage is. Iedereen die ik daar ben tegenkomen, van grote namen, zijn gewoon keitoffe gasten. Toen ik in Nieuw-Zeeland zat, was Sub Focus daar ook. Ik stuurde hem een berichtje om een pintje te gaan drinken en dat was direct in orde. Of ze nu groot zijn of niet, het zijn gewoon keitoffe mensen.

Dj’s hebben vaak een eenzaam bestaan, dus dan heb je elkaar soms nodig als je op tour bent. Is dat iets wat je zelf ook merkt?

Niet echt. Als ik in de buurt draai, neem ik wel altijd mensen mee. Bij een tour is dat anders, maar de mensen daar vinden het tof dat je er bent, omdat je van zo ver komt. Ik heb wel nog geen heel zotte tours gedaan, dus die vraag mag je me hopelijk binnen vijf jaar nog eens stellen.

Drum-‘n-bass komt tegenwoordig steeds meer terug naar de mainstream, waar het tot enkele jaren terug, niet echt verguisd, maar toch minder populair was. Probeer je daar op in te spelen?

Wij proberen dat zeker te pushen. Ik zeg ‘wij’ omdat heel goefe vrienden van mij andere drum-‘n-bass-dj’s zijn, zoals Used, Basstripper, Primate. Ik denk dat Used een heel groot aandeel heeft gehad in het verder pushen van die sound. Het is zalig om te zien dat een drum-’n-bass-dj nu ook wordt geboekt voor een of andere studentenopening in het begin van het academiejaar. Dat hadden wij twee, drie jaar geleden niet kunnen denken. Hetzelfde met bijvoorbeeld de opkomst van de memetechno, dat gaat zelfs nog harder dan wat wij doen. Mensen zijn echt wel klaar om hard te gaan.

Hoe denk je dat dat komt?

Misschien een tegenreactie op corona. Ik heb vaak het gevoel dat mensen drum-‘n-bass altijd te hard vinden. Terwijl je er heel breed in kan gaan. Je hebt liquid, maar je hebt ook keiharde jump-up. Ik merk vaak bij mensen die er niet zo veel van kennen, dat als je die een nummer laat horen, bijvoorbeeld “Let Me Hold You” van Netsky, dat ze niet weten dat dat ook drum-‘n-bass is en ze dat eigenlijk wel goed vinden. Zij staan daar niet bij stil, maar ik heb het gevoel dat het besef meer aan het komen is dat er ook gewoon toffe toegankelijke platen zijn binnen een breed spectrum.

Je zei het daarnet ook; Used, Primate, … Allemaal Belgen. Is er een soort van nieuwe scene aan het ontstaan, denk je?

Die scene is er altijd geweest. Maar nu het genre populairder wordt, komen die namen ook ineens in de kijker. Dat is geen nieuw fenomeen, denk ik. Zeker de artiesten die ik net noemde, komen echt uit de jump-up-wereld. Daar was ik niet echt deel van, omdat ik veel met de mensen van Liquicity (liquid drum-‘n-basslabel, red.) bezig was. Ik kende eigenlijk enkel Used. Nu heb ik de rest leren kennen en zijn dat ook goeie vrienden geworden. Als insider is het moeilijk om te zien, maar binnen het mainstreamplaatje zijn we inderdaad wel een poos weggeweest. Het heeft wel even geknald met Netsky, maar nu zijn er meer namen die op de voorgrond treden, wat wel een coole evolutie is. Je zou het dus wel een nieuwe golf kunnen noemen.

Zijn er bepaalde artiesten waar je echt graag een keer mee zou samenwerken?

Netsky, Sub Focus en Dimension, daar moet ik niet lang over nadenken. Dat zijn ook mijn hoofdinspiraties. Ik heb ze alle drie al ontmoet, maar ik heb het hen nog niet gevraagd. Ik vind dat ik nog niet ervaren genoeg ben om zoiets aan hen te vragen.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Hoe bouw je jouw dj-sets meestal op?

Dat hangt een beetje af van waar ik speel. Sowieso draait mijn set rond mijn eigen nummers. Ik probeer er sowieso om de twee à drie nummers een Andromedik-nummer tussen te steken. Ik zet mijn discografie in een playlist en zie hoe ik de gaten in mijn set opvul. Als ik op een studentenevenement speelt, zal ik er iets bekendere songs insteken. Speel ik in Tsjechië, dan zal er sneller een hard nummer inkruipen, omdat ze dat daar graag hebben. Hoe ik die gaten opvul, durft dus wel eens te wisselen. Maar het hoofddoel is gewoon laten zien wat Andromedik is en waar ik voor wil staan.

Speel je dan soms ook nieuwe nummers?

Zeker. Je kunt heel goed zien hoe je publiek reageert op een bepaald nummer. Als alles een beetje doodvalt, dan betekent het dat je toch een beetje meer achter je pc moet gaan zitten. Sowieso test ik alles, altijd.

Dus een nummer ondergaat veel fases bij jou?

Ja, en dat is heel tricky, omdat mensen die het in één versie kennen uit bijvoorbeeld een liveset op YouTube, het heel moeilijk vinden om afscheid van te nemen van de oude versie en een nieuwe versie te horen. Als de set wordt opgenomen, let ik daar wel extra op. Ik zal heel ruwe ideeën niet zelf gaan spelen, want dan hang je er precies aan vast. Ik probeer een nummer pas echt in de set te steken als ik er zelf van overtuigd ben. Misschien dat ik later nog een paar dingen verander, maar het idee staat er dan wel gewoon.

Gebeurt dat echt effectief, dat mensen naar jou sturen waarom een nummer zo zwaar veranderd is?

Ik heb dat nog niet gehad, net omdat ik wacht met een versie te spelen totdat ik er zeker van ben. Maar bij anderen heb ik dat wel al heel erg gezien. Dat is een fenomeen dat je veel ziet terugkomen: dat iemand vraagt om de versie van toen, op dat evenement, nog eens te spelen. Ik begrijp dat ook. Als je een clip van YouTube de hele tijd opnieuw blijft checken, geraak je eraan gewend.

Sommige drum-‘n-bass-dj’s beginnen als ze al wat langer bezig zijn, naast de dj-set, plots ook met een live band. Is dat iets waar je zelf ook over nadenkt?

Ik heb sowieso al nagedacht over een live optreden. Of dat met een band is of niet, dat weet ik nog niet. Maar dat is iets waar ik uiteindelijk wel naar toe wil gaan, omdat ik denk dat mijn muziek er ook compatibel voor is.

Je zei daarnet direct Dimension, Sub Focus en Netsky. Zijn dat dan ook echt de belangrijkste inspiraties voor jou geweest, of heb je nog andere artiesten?

Binnen drum-’n-bass wel. Daarbuiten kan ik zo niet direct een artiest opnoemen. Ik luister veel naar house en disco/funk. Dat vind ik heel leuk, zoals Mura Masa, Flume en Fred Again.. nu ook. Maar hoewel dat wel een invloed zal hebben op wat ik doe, durf ik daar daar minder de stempel van inspiratie op plakken.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Je speelt op grote festivals zoals Tomorrowland, maar evengoed op intiemere shows. Voel je daar een verschil in?

Als je clubshows speelt, zijn dat mensen die echt een ticket hebben gekocht voor jou. Die kennen ook je minder bekende nummers, niet enkel je top 10 op Spotify, wat heel leuk is om te spelen. Op stages zoals Tomorrowland moet je minder berusten op het feit dat mensen fan zijn van je nummers. Daar moet je gewoon een mooie show brengen. Ook als je geen enkel nummer kent, moet het nog steeds een toffe ervaring zijn. Daarom vind ik altijd spannender om zo’n boeking te doen. Als het dan goed gaat, is dat wel extra leuk natuurlijk.

Dus op festivals probeer je dan ook meer nummers van andere artiesten in je set te steken?

Je gaat net iets minder eigen werk spelen en meer proberen om gewoon een performance te brengen die van begin tot einde logisch is en qua energie mooi op en neer gaat.

Zijn er nummers van andere artiesten die nooit mogen ontbreken?

De inspiraties die ik opnoem, zijn altijd aanwezig in mijn sets. Ik speel ook veel nummers van peers als Used en Primate, omdat ik hen wil supporten. Wij ondersteunen elkaar allemaal omdat het een sound is die we allemaal willen pushen. Daarnaast neem ik ook altijd enkele Liquicity-nummers mee, van artiesten als Lexurus en Polygon.

Komt er veel improvisatie kijken bij je sets als je merkt dat het publiek niet echt meedoet?

Ja, dan ga ik op een andere manier draaien. Je merkt dat enerzijds met de soort tracks die je speelt. Maar ja, als ik zie dat het een publiek is dat graag jump-up hoort, ga ik niet ineens een jump-up set neerzetten. Ik durf misschien links en rechts al wat sneller een hardere plaat te droppen, maar ik ben er nog steeds om mijn eigen visie als artiest te vertegenwoordigen. Je hebt ook publiek dat gewoon non-stop wil knallen. Dat voel je ook wel aan. Dan begin je ook zelf gewoon ietsje sneller te spelen. Maar wel diezelfde tunes.

Je speelde al op Tomorrowland, Rampage en nog wel wat festivals. Zijn er nog waar je van droomt?

Pukkelpop staat zeker op de bucketlist. Dour vind ik ook een hele coole. In Nederland zou ik graag eens op Lowlands staan. In Nieuw-Zeeland heb je ook een aantal festivals waar ik heel graag zou spelen. We zijn aan het bekijken of we daar ergens in december, januari terug een tour kunnen doen. Ik hoop ook meer in de UK te spelen. Er zijn heel veel festivals, ik kan blijven gaan.

Muzikaal heb je al wat singles en ep’s uitgebracht. Is er een idee om ooit een album uit te brengen?

Ik ga sowieso ooit een album doen, maar ik vind dat je dat op het juiste moment moet doen. Zeker met de steeds kleiner wordende aandachtspanne van mensen. Je hebt ook maar één debuutalbum. Ik ben nog een beetje aan het wachten op het moment dat het juist aanvoelt. Het is misschien nog net iets te vroeg om voor het album te gaan.

Nu drop ik vooral om de zoveel tijd een single, om het publiek warm te houden. Ik probeer er soms wel een beetje een rode draad in te trekken. Ik heb nu net de Time-ep uitgebracht. Er zitten allemaal easter eggs rond het concept tijd in die nummers. Dat is niet superhard gecommuniceerd, omdat er nog heel veel andere kansen kwamen terwijl ik die ep aan het produceren was, zoals de remix voor Sigma, de collab met Used… Dat waren allemaal nummers die ik geen jaar wilde laten wachten. Zowat in stukjes en beetjes is die ep er dus gekomen. Op die manier zou ik een album ook willen aanpakken. Ik heb genoeg nummers liggen om een album te droppen, maar dat zou geen goed album zijn. Ik wil een soort van esthetiek overbrengen in een album en dan moet je in het begin echt denken: ik ga een album schrijven en er op die manier aan beginnen.

Iets om naar uit te kijken de komende jaren!

Deze zomer kan je Andromedik o.a. op Rampage Open Air aan het werk zien.

3662 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Wilkinson & NORTH - "Balance"

Aan de keuze voor een artiestennaam spendeerde Mark Wilkinson niet al te veel tijd. Oorspronkelijk ging zijn carrière in de muziek van…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Netsky & Dillon Francis - "Nobody Likes The Records That I Play"

Netsky heeft een tijdlang wat meer hitlijstgericht geproducet, maar de laatste jaren is de Belgische producer terug helemaal zijn oude zelve: trouw…
LiveRecensies

Rampage 2024 (Dag 2): Missie voltooid

Vrijdag zagen we al de aankondiging dat we in 2025 opnieuw terechtkunnen in het Sportpaleis voor Rampage, maar voordat we daar aan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.