AlbumsRecensies

A Winged Victory for the Sullen – Invisible Cities (★★★★): Op zoek naar onvindbare steden met Marco Polo en zijn muziekensemble

Dorothea, Euphemia, Theodora … Neen, dit is geen oplijsting van de frequentst voorkomende babynamen uit 2020. Wel lees je hier enkele prachtige namen van steden. Voor je echter in je boekenkast duikt op zoek naar de dichtstbijzijnde Wolters’ Algemene Wereldatlas (voor de boomers onder ons die het bestaan van Google Earth blijven ontkennen): het enige boek waar je deze bijzondere steden in terug zal vinden is dat van de hand van Italiaans auteur Italo Calvino. ‘Beginnen ze daar bij Dansende Beren nu ook al over literatuur te zeveren’, horen we je al denken. Niets is minder waar wanneer we even kijken naar de titel van deze postmodernistische roman: Invisible Cities. Het toeval wil dat dit ook de titel is van het nieuwe album van A Winged Victory for the Sullen.

Oké, zo groot is dat toeval nu misschien ook weer niet. Het componistenduo Dustin O’Halloran en Adam Bryanbaum Wiltzie werd namelijk gevraagd om muziek te schrijven voor de gelijknamige theaterproductie, die in juli 2019 in première ging op Manchesters International Festival. Een productie gerealiseerd dankzij een samenwerking tussen onder andere Leo Warner, Sidi Larbi Cherkaoui en 59 Productions. Invisible Cities vertelt het verhaal van de ontdekkingsreiziger Marco Polo die in dialoog gaat met keizer Kublai Khan, op dat moment leider van het Mongoolse Rijk. Zo vertelt Polo over de vele fascinerende steden die hij bezocht. Hoe verder je ondergedompeld wordt in de vertellingen, hoe meer je echter tot het besef komt dat Calvino helemaal niet de bedoeling had onbruikbare stadsrondleidingen te schrijven, maar eigenlijk een reflectie maakt op het menselijk leven en hoe we dat zouden moeten leiden. Alvast een interessant vertrekpunt voor een compositie, lijkt ons. Zet dus snel je favoriete pilotenhelm op en laat je meenemen op een betoverende reis naar onzichtbare steden.

Invisible Cities begint zoals het zou moeten beginnen. De muziek wordt opgebouwd als een stad, steen voor steen, met een intense, vullende piano, enkele subtiele elektronische elementen en rustig opbouwende strijkers als achtergrond op “So That The City Can Begin To Exist”. Bouwstenen die we herkennen uit de eerdere albums van het Amerikaanse duo (A Winged Victory for the Sullen, Atomos en The Undivided Five) en uiteraard ook de basis vormen van hun nieuwe meesterwerk. Toch beperken ze zich niet tot het gebruik van dit ‘gouden trio’ en horen we ook andere instrumenten terugkomen zoals enkele blazers of een harp. Bovendien lijken O’Halloran en Wiltzie zich ook te hebben laten inspireren door de Aziatische muziekcultuur (om binnen de setting van het verhaal te blijven), onder andere te horen aan het mediterende gezang in “Total Perspective Vortex”.

Net zoals Marco Polo vertellen de componisten een verhaal. De titels van de nummers spreken dan ook boekdelen en omschrijven perfect waar elk lied over gaat. Soms al wat duidelijker dan anders. In “The Celestial City” bijvoorbeeld, horen we de engelen zowaar zingen, maar op andere momenten gaat het gewoon over het gevoel dat gecreëerd wordt. Zo worden we meegetrokken in een meeslepend verhaal over een surreële wereld en dat wordt af en toe zelfs nog versterkt wanneer enkele van de nummers mooi in elkaar overvloeien, bijvoorbeeld tussen “The Dead Outnumber The Living” en “Every Solstice & Equinox” of tussen “The Merchants of Seven Nations” en “Desires Are Already Memories”.

Hoewel het oorspronkelijke boek draait rond Calvino’s opvattingen over het menszijn, krijgen we in het album van A Winged Victory for the Sullen toch een zeer futuristisch en buitenaards gevoel. Het is alsof we worden meegenomen in een ruimteschip bestuurd door ongedefinieerde wezens naar een plek waar niemand ooit eerder kwam. Voor wie wat kennis heeft van filmmuziek, sterk te vergelijken met het gevoel dat we krijgen in Arrival of Interstellar.

Samengevat kunnen we zeggen dat Invisible Cities één prachtig geheel vormt. Elk nummer leunt dicht aan bij het andere, maar is op zich toch uniek dankzij de details die er in verwerkt zitten. Daardoor blijft het geheel ook interessant en worden we toch telkens opnieuw verrast wanneer we even de aandacht lijken te verliezen in de dieptes van de muziek.

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

30 posts

About author
Meestal een blij (en dansend) beertje!
Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.