AlbumsRecensies

RAMAN. – Birth of Joy (★★★★): Visie en identiteit

Na enkele jaren in de Gentse achterbuurten op jacht te zijn geweest naar de juiste sound, een goede bezetting en veelzeggende nummers, kwamen ze stapje voor stapje dichter bij wat we vandaag mogen benoemen als hun nationaal debuut. Simon Raman, de falset van Gent, ontplooit zich als een solide frontman met ondersteuning van een ijzersterke ritmesectie, bestaande uit Bernd Coene aan de drums en Jasper Peeten op bas. Op Birth of Joy toont het drietal in alle eerlijkheid hun sterke identiteit.

RAMAN. serveert ons een pittige cocktail van blues, rock ’n’ roll en soul. De ruwe gitaren in combinatie met de uitgesproken stem van Raman levert een uniek contrast op. Dat het drietal graag hun tijd neemt om een nummer op gang te laten schieten, is erg duidelijk. Dit stoort echter niet, want ze slagen erin hun trage opbouw interessant te houden. Zo gaat er bijvoorbeeld veel aandacht naar sfeerzetting en krijgt elk instrument de tijd om een bijdrage te leveren aan het geheel. De dynamiek fungeert dan weer als kers op de taart. De muzikanten weten perfect wanneer het gaspedaal in te duwen en wanneer een versnelling terug te schakelen, wat resulteert in een boeiend nummer.

Dat de mannen van RAMAN. geen prutsers zijn, is meteen duidelijk. De donkere storm die door het leven gaat als “Maestoso” is het hoogtepunt op de plaat. Het nummer begint eerder rustig, wat niet doet vermoeden dat het zal eindigen met een angstaanjagende gitaarsolo. We worden door hemel en hel gesleurd. Als vijfde nummer komen we een bewerking van Chris Whitleys “Big Sky Country” tegen. Een ongewone keuze voor een debuut, maar zeker niet minder geslaagd dan de andere nummers. RAMAN. geeft er een eigen draai aan en ontwijkt zo het aanlokkelijke pad der imitatie.

De uitgesproken stem van Simon Raman is een belangrijk element dat de muziek een extra dimensie geeft. Het ongewone falsettogezang van de Gentenaar doet ons denken aan een geslaagde kruising tussen Jeff Buckley en Trixie Whitley. Twee grote en geliefde namen in de muziekwereld, maar de jongeman is de vergelijking waard. Met zijn zang weet hij ons niet enkel te bekoren, maar ook mee te sleuren in het mistroostig verhaal dat hij vertelt. Nochtans weet Raman ook wanneer te zwijgen en de instrumenten aan het woord te laten. Er is een goed evenwicht tussen de zang en de instrumentale intermezzo’s. Af en toe schotelen ze ons complete chaos voor, waarin scheurende gitaarsolo’s niet worden gevreesd, om daarna in alle eenvoud de sfeer van het nummer zelf te laten spreken.

Met Birth of Joy levert RAMAN. een zoet debuut af, waar de kracht in de gelaagdheid van de nummers zit. In zijn donkere rock met een zweem blues horen we visie en zelfzekerheid. De melancholische, maar rauwe sound grijpt ons zonder waarschuwing bij de keel. Het is duidelijk, de toekomst van RAMAN. ziet er rooskleurig uit.

Je kan RAMAN. live aan het werk zien op 16 november tijdens hun releaseshow in de Minard te Gent.

Website / Facebook / Instagram

Ontdek meer muziek op onze Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Black Box Revelation @ Ancienne Belgique (AB): Fuck yeah!

Black Box Revelation is al enige tijd een vaste waarde in ons muzieklandschap, dus niemand die nog verbaasd opkijkt wanneer de groep…
LiveRecensies

Klinkeroever 2022 (Dag 1): Muzikale route vol verwondering

Tijdens de warmste periode van het jaar maakt Gent zich klaar voor een tiendaagse vol cultuur en beleving. In het historisch stadscentrum…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Splinter - Filthy Pleasures (★★★½): Rechttoe-rechtaan rock zonder grote verrassingen

Onze noorderburen werden de laatste jaren geconfronteerd met een groot aantal rockbands die het voor bekeken hielden. Met Splinter is er weer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.