Live, Recensies

Tom Misch @ Ancienne Belgique: Genreverbindend multi-instrumentalisme

Tom Misch wordt soms verweten melige, pitloze achtergrondmuziek te maken. Dit was echter allesbehalve het geval in de Ancienne Belgique op 18 november. Vioolstukken onder een reusachtige, kleurrijke discobal werden afgewisseld met opzwepende saxofoontonen die, ondersteund door basgitaar, overigens zeer dansbaar waren. Ook Tom Misch zijn zachte stem is live minstens even helder en tekstueel goed te volgen. Verder ook ondersteund door drumtoestel, keyboards en een hele resem percussie-instrumenten, zorgde Tom Misch voor een avond om niet te vergeten.

Als voorprogramma kregen we de Londense rapper Barney Artist voorgeschoteld. De 26-jarige sidekick kwam het podium op met de vraag of er hiphopfans aanwezig waren en die waren er zeker, al moesten ze blijkbaar nog wel even worden wakker geschud. Zijn hitje “I’m Going To Tell You” met ook Jordan Rakei viel in de smaak, maar ook bij minder bekende nummers kon hij op steun rekenen. Barney zette tussendoor erg in op interactie met het publiek. Hij wisselde liefdesverhalen af met humor en amusante danspasjes. Ondanks dat deze overgangen over het algemeen positief werden onthaald, zorgden ze er ook voor dat het tempo soms wegzakte.

View this post on Instagram

Tom Misch – Ancienne Belgique, Brussels.

A post shared by Adrien Vervekken (@mr.ultracheese) on

Om stipt 21 uur trad Tom Misch dan ook aan op het goedgevulde podium. Openen deed hij met “It Runs Through Me”, een nummer in samenwerking met de Native Tongues-rapgroep De La Soul. Nu eens zwaaiden de armen links en rechts, dan weer gingen de hoofdjes van de liefhebbers op en neer. Meestal stonden er naast Tom Misch nog vijf andere muzikanten, maar er werd niet getwijfeld om de samenstelling aan muzikaal geweld te veranderen. Gitaristen werden violisten die op hun beurt weer vervangen werden door een saxofonist, een tamboerijn werd ingewisseld voor conga’s en één iemand achter de keyboards werd er plots twee.

De saxofonist, die af en toe kwam aandraven, zorgde misschien wel voor het hoogtepunt van de avond. Begeleid door de basgitarist en drummer zorgde hij onder andere op “Water Baby” voor klanken waarbij niemand kon stilstaan. Wanneer hij een tweede keer op het podium verscheen, werd hij dan ook spontaan onthaald door gejuich en aanmoedigende fluittonen. Ook het lichtschouwspel, dat reikte van een schitterende discobol tot regenboogkleurige lichten, kon het publiek bekoren.

Meer naar het einde toe verscheen ook zijn zus Polly Misch op het podium om het refrein van “Movie” te brengen, een downtempo neo-soulballade. Verder werd er ook een ode gebracht aan hiphoplegendes als The Pharcyde, met een kort stukje van “Runnin’” en ook kwam Barney Artist even terug uit de coulissen om over de live gespeelde beat van “Big Poppa” te rappen. Afsluiten deed Tom met “Watch Me Dance” dat, op het stukje met viool na, misschien toch wat aan pit ontbrak.

Zowel fans van slowjams, disco-vibes, jazz progressies of snedige raps kunnen tevreden zijn na dit optreden. Tom Misch in één hokje plaatsen doet hem tekort; zijn stijl is genreverbindend. Of om het met de woorden van de Brit zelf te zeggen: ‘Remove the labels that you were assigned.’ Ook nadat de crew het podium definitief had verlaten, werden de liedjes van Tom Misch vrolijk verder gezongen in de hallen van de Ancienne Belgique.

Setlist:

It Runs Through Me
Losing My Way
I Wish
Disco Yes
Tick Tock
Day 4: Everybody Get Down
Prototype (OutKast cover)
Movie
Joe Piano
Water Baby
Crazy Dream
Colours of Freedom
Follow
Beat Medley
Beautiful Escape (met Zak Abel)
South of the River

Lost In Paris
Watch Me Dance

19 november 2018

About Author

Niels Albert


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter