Eindelijk is het zover, Roméo Elvis heeft z’n eerste langspeler Morale 2 op de wereld losgelaten. Voor de mensen die deze jonge man nog niet kennen, een korte introductie. Roméo Elvis is een Brusselaar die de laatste maanden heel wat harten wist te veroveren met z’n Franstalige rapsongs waarin onderwerpen zoals drugs en Brussel toch wel geregeld aan bod weten te komen.
Toch duurde het een tijdje vooraleer Roméo Elvis met z’n muziek het grotere publiek wist te bereiken, wat niet betekent dat hij niet goed bezig is, integendeel. Het gaat hard voor de Brusselaar aangezien hij momenteel bezig is met een onoverwinnelijke veroveringstocht doorheen het ganse land. Roméo Elvis mag zich zonder twijfel binnenkort tot koning van de Belgische hip hop wereld kronen.
“Bruxelles est la capitale d’un pays qui va mal”, met deze ietwat negatief getinte woorden begint “Nappeux”, het openingsnummer van de plaat. Het gaat hier om hip hop zonder al te veel ‘tralala’ en zo hebben wij het bij Dansende Beren al eens graag. De beats klinken heel smooth en deze worden verder gezet in het tweede nummer “Agora”, waarin Jan Paternoster, de zanger van The Black Box Revelation te horen is. Vorige week bracht Roméo Elvis “Diable” uit als single. Meer dan terecht ook wel, het nummer beschikt over een enorm catchy refreintje dat heel radiovriendelijk klinkt.
Ook voor dit album besloot Roméo Elvis opnieuw samen te werken met Le Motel, de 22-jarige producer afkomstig uit Brussel. De bijdrage van Le Motel mag daarom zeker en vast niet over het hoofd gezien worden. Als we het hebben over sfeerschepping, dan blijkt het werk van Le Motel eigenlijk echt wel cruciaal te zijn. De beats variëren enorm, ze gaan van heel hard en smerig tot heel zacht en zweverig, wat ervoor zorgt dat onze aandacht geen seconde verslapt tijdens het beluisteren van de plaat.
Wat opvalt is dat ieder nummer dat op Morale 2 terug te vinden is, heel erg stevig en overtuigend klinkt. Het zijn stuk voor stuk goed onderbouwde songs die perfect tot in de details zijn uitgewerkt. Neem nu het nummer “Drôle De Question”, het gaat van start met een rappende Roméo, begeleid door een akoestische gitaar. Alsof dit nog niet goed genoeg klonk, besloten ze er nog wat enkele lekkere, sexy beats onder te gooien, wat resulteert in het beste nummer van de plaat? Wauwie!
Op deze manier blijft Roméo Elvis zichzelf overtreffen. Het album is een perfecte afwisseling tussen chille laidback nummers zoals “Switchin” en ‘J’ai Vu” met onrustige, ophitsende nummers zoals “Sabena”. Afsluiten doet Roméo Elvis met “Ma Tête”, een hip hop nummer van het aller hoogste niveau. We wanen ons momenteel echt wel in de ghetto van Brussel en we zijn de trip, die ondertussen al 45 minuten onophoudelijk blijft duren, nog lang niet beu. Het album is niet 13 nummers lang, maar 13 nummers kort.
Nadat Roméo Elvis eerder al Brussel wist in te palmen, zijn nu ook de andere steden aan de beurt. Donderdag 23 maart speelt Roméo Elvis in de Vooruit te Gent samen met de legendarische DJ Premier. We zien jullie daar?
Als veel gebabbel en wat geluid van een akkoestische gitaar (van een goede rif of melodie/compositie is geen sprake) volstaan dan is alle muziek geweldig natuurlijk. Dat hij veel relevants, catchy en clever te vertellen heeft wil ik wel aannemen maar daarvoor luister ik niet naar muziek. Eerder iets voor beren in winterslaap dan dansende beren deze plaat , het enige wat die slaap verhindert maar niet de geeuw is de stevige maar overwegend lome en lethargische (“chille laidback”) beat die dit alles begeleidt. En dergelijke beats heb je à volonté met wat gedraai, geklik of gevink . Maar voor iemand die tracks als Ma Tête, Sabena en Diable onrustig/hard/smerig vindt en dat laatste nummer catchy terwijl het niet veel minder saai klinkt dan de rest zal de resentie wel kloppen.
Dat dit de populairste rap is momenteel doet vrezen dat de andere actuele (franstalige) rap echt is om van in coma te vallen. Geef mij dan maar de nederlanstallige rappers , die houden wel de vlam in de pan, de ene wat meer dan de andere. Van deze plaats komt niets op mijn “rap” playlist.