Live, Recensies

Halsey @ Ancienne Belgique (AB): Popzangeres die tot profeet van diversiteit gekroond wordt

In Amerika is Halsey een grote ster en scoort ze de ene hit na de andere. Bij gevolg trok ze ter promotie van haar album hopeless fountain kingdom naar Amerikaanse arena’s en zong ze elke avond voor enkele duizende fans. In Europa is dat iets anders, maar aan fans geen gebrek. Haar concert in de AB was dan ook binnen enkele minuten uitverkocht en zorgde voor lange wachtrijen voor de deuren. Met “Closer” stond ze in België zes weken aan de top van de Ultratop, maar in de AB werd elke hit ontvangen alsof het de grootste hit ter wereld is en werd Halsey onthaald als een profeet van de popwereld.

De Britse zangeres Raye mocht het publiek opwarmen en of dat lukte! Het publiek ging al snel wild te keer en zong ook enkele nummers gretig. Haar bekendste nummer “You Don’t Know Me”, waarvoor ze samenwerkte met Jax Jones, was één groot meezingfeest. Raye’s enthousiaste popmuziek is verre van complex en is vooral enorm leuk om op te dansen, wat in de AB dan ook gedaan werd. Nummers als “Decline” zijn echte oorwormen en werden na afloop van de set aan een hele boel playlisten toegevoegd. Een meer dan leuke opwarmer met andere woorden.

Halsey wil niet de mainstream popzangeres zijn en wilt met haar muziek de jeugd inspireren. Jezelf kunnen zijn is daarom ook één van de prioriteiten op een Halsey show en dat uitte zich in een regenboog aan persoonlijkheden. Met een grootse intro werden de keeltjes om te gillen opengedraaid en zo werd er vanaf “Eyes Closed” luidkeels meegezongen. Bij de fans is er geen houden meer en zo geven ze ook tijdens “Gasoline” weer vol gas, net zoals Halsey zelf. Haar popnummers komen ook live stoer over en zo heeft ook “Castle” live een smoel om u tegen te zeggen.

Halsey is een heldin voor heel wat mensen uit de LGBTQ-community en zo kreeg fan favourite “Strangers”, dat over liefde tussen twee vrouwen gaat, de zaal makkelijk mee. Verder raasde Halsey met “Hurricane” als een wervelwind over heel wat fans hun hart en maakte de lichtshow de beleving af. “Colors” gaf de set dan nog een beetje meer kleur, terwijl megahit “Closer” in de akoestische versie iets fragieler overkwam en ook door het emotionele verhaal net er voor wist te ontroeren. De fans smullen van de set en uitten hun euforie dan ook in elk nummer. Hardcore fans die er voor gaan, zijn het.

Een klok van een stem heeft Halsey niet, maar de noten haalt ze allemaal. Tijdens het vocaal iets moeilijkere “Sorry”, waarbij iedereen zijn lampje aandeed, laat ze geen steken vallen, maar ook in de snelle nummers zijn valse noten meestal zoek. Ook qua beleving is het concert niet van de poes, want Halsey weet het concert op haar eentje goed te dragen. Een grote trap waarin led-schermen te vinden zijn vormt het decor van de show en maken ook van “Walls Could Talk” een muzikaal & visueel hoogtepunt.

De hopeless fountain kingdom tour is een perfecte samenvatting van Halsey’s discografie want ook aan ouder werk geen gebrek. Zo krijgt “Hold Me Down”, welk een sample van Son Lux’s “Easy” is, een prominente plek aan het slot tussen het aanstekelijke “Now Or Never” en afsluiter “Bad At Love”. Nummers uit hopeless fountain kingdom en BADLANDS vullen elkaar prima aan en dat is tijdens deze show niet anders. Met CO-2 jets tijdens “Bad At Love” eindigde de show en trokken meer dan 2000 fans tevreden de Brusselse nacht weer in.

De huidige tour is vooral een cadeau voor de fans en is een ode aan elke fan die zichzelf trouw is. Dat de show soberder ging zijn dan de grootse arena show hadden we al verwacht, maar toch wist de show ook visueel het één en ander te bieden. Halsey heeft misschien niet de meest pakkende stem, maar ze heeft als artiest wel een smoel en die staat voor stoere popmuziek. Met haar korte coupe en een opvallende outfit wist ze op te vallen en kreeg ze de fans wel gezind. Voor sommigen was de show een cliché popspektakel, maar voor de meeste aanwezigen was het vooral een openbaring. 

Setlist:

The Prologue
Eyes Closed
Gasoline
Castle
Heaven In Hiding
Strangers
Roman Holiday
Hurricane
Colors pt. II
Colors
Closer
Sorry
Alone
Walls Could Talk
100 Letters
Eastside
Now Or Never
Hold Me Down
Is There Somewhere
Bad At Love

21 september 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief