Features, Interviews

Interview Sleepers’ Reign

(c) Illias Teirlinck

(c) Illias Teirlinck

Sleepers’ Reign is een Belgische indiepop groep uit Herentals. In 2012 won de band zilver op Humo’s Rock Rally en verdween sindsdien uit de schijnwerpers. Single “Four Dots” uit 2014 deed het goed in De Afrekening maar toch bleef het wachten op een volwaardige plaat. Begin maart 2016 was die er in de vorm van “King Into Delight”. Daarop werkte het viertal samen met Justin Gerrish, bekend van Vampire Weekend. Overal werd hij op lovende recensies onthaald en Sleepers’ Reign verzilverde zelfs een plaats op het showcasefestival SXSW. Sindsdien zijn de mannen klaar om de wereld te veroveren. Midden augustus staan de jongens op Pukkelpop. Wij stelden hen enkele vragen over dat festival, hun internationale ambities en hun debuut. Zanger Lukas Hermans en toetsenist Orson Wouters verzorgden de antwoorden.

In 2012 verzilveren jullie een tweede plaats op Humo’s Rock Rally, van waar de keuze om toch nog vier jaar te wachten voor een debuut uit te brengen?

Lukas: Voor ons was dat geen bewuste keuze, het is gewoon zo verlopen. In 2012 werden we wel tweede maar we waren als groep nog maar net bezig. We hadden onze eerste demo’s nog maar net in elkaar gestoken en daarmee vulden we onze eerste liveshows. Ergens was het logisch om nog andere nummers te maken en een live set ineen te steken. Die nummers hadden ook wat tijd nodig.

Orson: We hadden onszelf wel harder kunnen pushen om iets af te werken maar dat wilden we niet doen. Het eindproduct moest perfect zijn.

Lukas: We hadden ook het voordeel dat we als beginnende groep rustig konden anticiperen. Het is logisch dat het zoveel tijd in beslag neemt voor een eerste plaat. Hij moet meteen goed zijn, anders geraak je er niet. Dus namen we rustig onze tijd.

Sommige andere bands (Compact Disk Dummies, Tourist LeMc) die ook meededen in de Rock Rally brachten al succesvolle platen uit, vinden jullie dat niet jammer?

Lukas: In 2013 hebben we een single gereleaset om toch eens het proces mee te maken. Ik denk dat iedereen zijn tijd wel zal krijgen. Als het dit jaar niet is, komt het wel volgend jaar. De ene groep heeft op een bepaald moment meer buzz dan de andere, dat is gewoon zo. Wij waren er nu echt klaar voor om onze plaat uit te brengen. De Compact Disk Dummies zaten vol ervaring en hadden een betere liveshow. Bij hen werd dat misschien meer verwacht omdat zij wonnen. Wij waren zelf de underdogs dus het was ideaal. Zilver pakken en dan wat in de achtergrond gaan. Dat is onze manier van werken.

Het valt wel op dat het genre die jullie maken op dit moment wel veel aandacht krijgt. Is dit een toevallige samenloop van omstandigheden?

Orson: Ik denk dat wel, we hadden niet verwacht dat op het moment dat onze plaat verscheen dit genre zo populair ging zijn.

Lukas: De nieuwste single “King Into Delight” hebben we nu beginnen promoten maar het dateert al van 2012. Toen was dat elektronisch indie genre niet zo populair. We zijn niet bewust op de kar gesprongen, we konden dat ook niet weten. Je moet niet bezig zijn met wat hip en trendy is, gewoon muziek maken die goed voelt.

Orson: Tegenwoordig is er zoveel hip. Het is allemaal vergankelijk dus moet je het tijdloos maken. Dat is de reden waarom onze plaat zoveel tijd in beslag nam. We wilden niet dat we hem na een jaar beu waren.

Lukas: Ons album moet binnen vijf jaar nog steeds relevant kunnen zijn en zich dus niet aan een tijd binden. Het is heel risky om iets uit te brengen binnen een half jaar omdat je het zelf evengoed na enkele maanden al minder vindt. Zeker omdat we er met drie constant op zitten te kijken, dan is het goed om daar even afstand van te nemen.

Jullie werkten samen met Justin Gerrish, was dit nodig om jullie eenzijdig perspectief te doorprikken?

Lukas: Voornamelijk om er een andere kijk op te krijgen. Orson studeert muziekproductie dus die kan dat wel vrij goed maar Justin leerde ons erg veel. Hij kent de kneepjes van het vak.

Orson: Akoestische drums opnemen is niet makkelijk en daar had Justin vrij veel ervaring mee. Hij vertelde ons meteen welke nummers we het best op de plaat zetten en welke niet.

Lukas: We zijn naar de AB geweest voor onze pre-productie en dat was allemaal in orde. Toen namen we hem mee naar ons appartement en lieten we nog wat oude demo’s horen. Toen vertelde hij dat we die best ook gebruikten. “Crushed Before Collision”, “Blood Lift” en “Nuka” stonden er eerst helemaal niet op. Justin maakte voor ons een tracklist waarbij er twee wegvielen en vier bijkwamen. Dat zijn dingen waar wij blind voor waren omdat we per se de nieuwe songs er op wilden. Uiteindelijk ben ik wel blij dat het een overzicht is geworden van de afgelopen jaren.

https://soundcloud.com/sleepersreign/blood-lift

Zijn er nummers die doorheen het proces anders zijn geworden, je hebt ten slotte vier jaar aan de plaat gewerkt?

Lukas: “King Into Delight” is niet heel erg veranderd. Heel veel van die originele instrumentatie zit er nog in. Nummers zoals “POV”, “Leafhunter” en “Crushed Before Collision” hebben nog erg grote metamorfoses ondergaan.

Orson: De twee POV’s op de plaat zijn voortgekomen uit één lang nummer dat werd opgesplitst in twee points of view. Van POV zijn ongeveer tien versies gemaakt. King Into Delight is nog steeds zoals de eerste versie, maar we hebben ooit geprobeerd daar een 11min durende versie van te maken. Dat bleek niet beter te zijn dan hoe het nummer al was, maar uit het middendeel van de 11min King Into Delight die we toen maakten, is wel het nummer “His Handmade Son” geboren.

Lukas: Soms moet je een totaal andere richting uitgaan met een nummer om te zien dat het eigenlijk in het begin het beste klonk. We hebben onze eigen studio dus we zijn erg vrij om die dingen te proberen.

Orson: Als we studiohuur moesten betalen per dag, zou het allemaal niet lukken (lacht).

Lukas: Tegenwoordig kan iedereen experimenteren. Je hebt maar een laptop nodig en je kan een album maken.

Delen van de plaat zijn in Brooklyn opgenomen. Hoe was het om in zo’n gigantische stad te werken?

Lukas: Voor ons was het wel leuk. Het opnemen gebeurde vooral ’s nachts dus tijdens de dag namen we de metro en speelden we de toerist in New York. Een van de redenen dat we daar konden opnemen was voor een optreden op CMJ, een showcase festival. Het grootste deel was al opgenomen dus zoveel moesten we daar niet doen.

Orson: Daarna stuurden we constant mixen door naar elkaar. Dat was net tijdens de blok en Lukas had zijn zwaarste examen op het moment dat de plaat af moest zijn. Van sommige mixen kregen we tientallen versies en dat moest allemaal aangepast worden. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Opener 9000 Years is een echte powersong, iets opgewekter dan de rest van de plaat. Was het belangrijk om er meteen in te vliegen?

Lukas: De tekst is erg agressief maar het nummer is heel opgewekt waardoor iedereen er toch gelukkig van zal worden. We hadden enkele andere plaatsen geprobeerd maar hij viel altijd uit de boot door de andere sfeer, dus het begin leek de perfecte plaats. Het refrein was er snel maar het was wel ons moeilijkste nummer om af te maken. Trage zweverige songs zijn voor tijdens het ontbijt maar een echte goeie popsong maken is veel lastiger. Mensen onderwaarderen dat veel te veel.

Orson: Een popsong zit dikwijls zo goed in elkaar dat je het zelfs niet merkt.

Lukas: Het is makkelijk om naar te luisteren maar moeilijk om te maken dus ik heb wel respect voor de meeste popsterren.

https://soundcloud.com/sleepersreign/9000-years

Jullie stonden op de SXSW Showcase van Pukkelpop en nu op het festival zelf, hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Lukas: We mochten sowieso op SXSW spelen, het was enkel de vraag waar. Dan bleek het al snel dat de mensen van Pukkelpop dat helemaal zagen zitten. Dat was samen met onder meer Woodie Smalls en Oscar & The Wolf. Het was echt een ongelooflijke ervaring. Daar loopt één grote massa mensen rond op straat waarvan 70% muzikant is. Iedereen deelde demo’s en mixtapes uit in de hoop bekend te worden. De muziek komt daar van twee kanten: langs de ene kant een metalgroep en langs de andere kant een hiphopper. Het was een unieke ervaring. Als je ooit de kans krijgt om daar naartoe te gaan moet je dat zeker doen.

Luistert er nu een internationaler publiek naar jullie muziek?

Orson: We krijgen veel streams in de Verenigde Staten. Onze eerste single “Four Dots” doet het nog steeds zeer goed.

Lukas: Alles heeft bij ons een erg trage opbouw maar uiteindelijk komen we er wel. We spelen in Duitsland en Nederland en speelden al in Zuid-Afrika. Soms moet je zelf het publiek wat opzoeken maar je maakt altijd nieuwe fans.

Jullie staan voor het eerst op Pukkelpop deze zomer. Hoe werken jullie daar naartoe?

Lukas: Onze gitarist moet eerst maken dat hij zijn examens in orde brengt! (Lacht) Voor de rest hebben we nog niet echt plannen. We zullen echt keihard repeteren zodat we er staan op het podium. We willen er sowieso iets speciaal van maken omdat het Pukkelpop is. Het belangrijkste concert van ons tot nu toe. Het uiteindelijke doel zal wel zijn om onze plaat nog eens in de verf te zetten.

Jullie maakten ook een app waarin je de plaat interactief voorstelt. Hoe belangrijk is technologie voor jullie als band?

Lukas: We wilden ons album perfect voor vinyl maken, met een A en B kant. De nummers met het meeste bassen moeten best aan de buitenrand van een vinyl om goed te klinken, nummers met een dunnen arrangement worden meestal aan de binnenring van de vinyl geplaatst. We eindigen dan met een nummer die in twee gesplitst wordt en verdergaat op de B-kant. Dat concept hadden we voortdurend in het hoofd toen we werkten aan de plaat. Uiteindelijk bleek het timingsgewijs en budgettair heel lastig. We stelden het dus uit.

Toen kwam de oplossing in de vorm van iets hedendaags en hip, een app. Daarop kan je een plaat afspelen net zoals op een vinylspeler. Je stelt zelf een hoes samen, bekijkt de sleeve en kiest voor een A of B kant maar je kan geen nummers doorspoelen waardoor de charme behouden blijft. De app is nooit out of date en als we nieuw materiaal uitbrengen kunnen we hem altijd updaten.

Orson: Ik heb de app samen met mijn broer samengesteld en we programmeerden er ongeveer vier weken aan. Het resultaat mag er wel zijn en we zijn er echt trots op.

Lukas: Het is gratis dus iedereen kan er naar luisteren. Ons full album is voorlopig enkel in de Benelux uit dus als we een bericht krijgen uit het buitenland dan raden we hen de app aan.

Download de app hier.

Beluister het album hieronder op Spotify.

Sleepers’ Reign kan je op volgende sociale media vinden:

Site / Facebook / Twitter / YouTube

4 augustus 2016

About Author

Niels Bruwier Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter