AlbumsRecensies

King Princess – Hold On Baby (★★★½): De degelijke tweede

Voor heel wat artiesten is ze daar plots: dé hit. Het nummer dat ervoor zorgt dat je plots bovenaan de hitlijsten staat, in het overgrote deel van de gevallen dan ook nog eens totaal onvoorbereid. Het overkwam Mikaela Strauss, oftewel King Princess in 2018, toen ze met debuutsingle “1950” plotsklaps op zowat elke radiozender ter wereld te horen was. En dan moet het snel gaan, want zoals het gezegde luidt, moet het ijzer gesmeed worden als het heet is. De eerste ep van de Amerikaanse, Make My Bed, bleek dan ook een degelijk schot in de roos. Vijf nummertjes die mooi in het kielzog van de successingle belandden; Mark Ronson – want ja, bij diens label (Zelig) lag Strauss onder contract – kon zich al goed in de handen wrijven.

De wolkjes kleurden spontaan roze, want de toekomst van King Princess zag er bijzonder veelbelovend uit. Alleen moest het klaarblijkelijk zo snel gaan, dat ze helaas ten onder bleek te gaan aan het succes. Debuutplaat Cheap Queen was bijlange niet meer zo interessant als alles wat de Amerikaanse voordien had uitgebracht, en zo trok de zangeres zich een tijdje terug richting de achtergrond. Af en toe verscheen er weliswaar eens een singletje, maar het was toch vooral uitkijken naar hoe King Princess met een groter project zou terugkeren. Nadat Strauss dus in alle stilte drie jaar lang sleutelde aan die moeilijke tweede, toont ze nu vol trots het degelijke Hold On Baby.

De reden waarom de tweede plaat van King Princess wel een succes is, is eigenlijk redelijk simpel. Op Hold On Baby zwalpt Strauss alle richtingen uit, maar nooit verraadt ze haar eigenheid. De grenzen opzoeken dus, en dat houdt een luisterbeurt interessant. Verwacht weliswaar niet dat dit album bol staat van de hits, want de Amerikaanse durft de bal ook wel eens niet vol te raken. Het zit hem doorheen deze langspeler veelal in de moeite, de durf, de eerlijkheid en de verrassingen. Zij zorgen voor leuke twists of scherpere randjes, die toch telkens lekker makkelijk naar binnen glijden.

Het begint al met het naar St. Vincent-neigende “I Hate Myself, I Want To Party”, waarin King Princess eigenlijk meteen een hoop verschillende grenzen opzoekt, maar toch binnen haar eigen vakgebied blijft. Het zorgt dan ook voor een samenhangend geheel en vormt achteraf gezien de ideale introductie voor wat zal volgen. Van dromerige strijkers naar ietwat stevige elektrische gitaren; Strauss weet hoe ze een nummer fijn kan laten openbloeien. Dat ze dat trucje dan ook met regelmaat toepast doorheen Hold On Baby mag absoluut geen verrassing zijn. Zo lijkt “Change the Locks” bijvoorbeeld te beginnen als een schattig pianoliedje, maar barst alles plots helemaal los als de gitaren hun intrede maken en de zangeres bijgevolg een stuk furieuzer klinkt.

Het ziet er dus naar uit dat King Princess op Hold On Baby eindelijk een echte eigenheid gevonden heeft, getuigt ook het fijne “Too Bad”, dat klinkt als een geüpgradede versie van de begindagen. Dat kan overigens ook gezegd worden van “Dotted Lines”, want ondanks dat er niets gigantisch speciaals gebeurt, blijft het geheel wel hangen. Dat laatste is weliswaar het grootste ‘hekelpunt’ van deze tweede langspeler; de liedjes zijn namelijk allemaal heel leuk en fijn, maar echt heel veel interessants gebeurt er echter niet. Dat betekent daarentegen niet dat Strauss een saaie plaat maakte, want zoals gezegd is er telkens die kleine wending die je aandacht erbij weet te houden. “Little Bother” ontpopt zich zo bijvoorbeeld redelijk onverwachts tot een nummer waarbij stilstaan geen optie is, terwijl het er op “Sex Shop” dan weer wat melancholischer aan toe gaat op de dansvloer.

King Princess heeft met Hold On Baby de scheve situatie rond haar debuutplaat definitief rechtgezet, want ondanks dat het niet allemaal superinteressant is wat er gebeurt, blijft dit wel gewoon een bijzonder degelijk album. Van melancholisch naar dansbaar, van dromerig naar stevig, van hard naar zacht; het gebeurt allemaal binnen een tijdspanne van 40 minuten, en soms zelfs binnen hetzelfde nummer. Mikaela Strauss heeft met andere woorden een mooi geheel afgeleverd, waar ze meer dan trots op mag zijn. Bij het luisteren naar Hold On Baby is zelfs geen sprake van volhouden, want alles gaat er zo vlotjes in, dat je erdoor bent voor je het goed en wel beseft. Mooi gedaan, King Princess.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

2091 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Rock Werchter 2023 (Festivaldag 1): Tussen licht en donker

Rock Werchter 2023 is van start gegaan. Het grootste festival van België laat weer vier dagen van zich horen met muziekgroepen die…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Rock Werchter maakt affiche compleet met Zwangere Guy, Kasabian, Inhaler en meer!

We werden de afgelopen week overspoeld door festivalnieuws, maar de grootste vloedgolf komt er vandaag dankzij Rock Werchter. Het festival maakt zijn…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single King Princess - "The Bend"

Een album dat afgelopen jaar een beetje onder de radar is gebleven, maar daarom niet minder goed klonk, was de tweede langspeler…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.