Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2021 te reduceren van 136 naar 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 18 en 19 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands op het matje geroepen met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.
Op zaterdag 18 december vindt de West-Vlaamse finale plaats in het Kortrijkse Wilde Westen, met op het podium (in alfabetische volgorde) Barno Koevoet & The Duijmschpijkers, Bobbi Lu, Bwana, EigenZweetStinkt, Gerard, Liquid Molly, Nick Noel & The Red Rose Rogers en The Christian Club. Stuk voor stuk sterke kandidaten, die aan het einde van de avond zich mogelijks mogen kronen tot Sound Track van 2021.
De link naar het Facebook-evenement vind je hier.
Barno Koevoet & The Duijmschpijkers
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Tussen de benen van onze moeders.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Rocknummers voor ADHD-ers.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Wij leven ons gewoon uit.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We leven afgezonderd van de maatschappij, overleven met slechts water en brood en doen 70 push-ups per dag. Behalve Luca, die kan dat niet.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
De grootste is The Christian Club, aangezien hij geen push-ups kan en zich dus wel echt aan het voorbereiden is.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
We zijn volop aan onze eerste echt volwaardige ep bezig, die volgend jaar uitkomt. Met bijhorende (not your average) releaseshow…
Bobbi Lu
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik leerde piano spelen toen ik zes was en heb het terug opgepikt toen ik naar Brugge verhuisde, een paar jaar geleden. Rond die tijd begon ik met het producen van mijn eigen muziek, met piano en computer.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Classical piano had a baby with crunchy synths, but it turned out they were related.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Heel veel! Voorbeeldjes van dingen die me zin deden krijgen in het maken van muziek: een goed album beluisteren, een inspirerende persoon, een coole patch op een synth, ongemak, het stationsplein van Brugge (mijn werkplek), etc.. Mix dit alles met de onoverkomelijke ups en downs van de laatste decennia en je krijgt een geweldig lekker recept.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Ik ben momenteel aan het verhuizen en heb eventjes geen studio, dus spendeer ik vooral veel tijd aan het ‘denken’ in plaats van het ‘spelen’. Ik probeer het allemaal te laten kloppen in m’n hoofd, maar zodra mijn studio af is, ga ik opnieuw volle bak spelen.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik zie anderen niet echt als mijn concurrenten, eerder als inspiratie. Ik vind het ontzettend cool om te zien en horen waar anderen mee bezig zijn in West-Vlaanderen en daarbuiten!
Damn, ik denk niet dat ik er eentje kan uitpikken. Ik vind Barno Koevoets energie geweldig, zo sterk. EigenZweetStinkt klinkt zo fresh en geeft me zin om te dansen. Van Gerard heb ik nog weinig gehoord maar hij klinkt heel origineel. The Christian Club heeft zo’n simpele, maar krachtig sound. Bwana doet iets heel interessants met haar songs. Liquid Molly is dan weer zo jong maar heeft zoveel potentieel! En hoe Nick Noel die songs maakt met acht mensen is echt wel indrukwekkend. Ik denk dat ze allemaal iets aparts proberen, heel exciting allemaal!
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Go with what feels good.
Bwana
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het project ‘Bwana’ is begonnen op een (te) warme zomerdag. Ik schreef nummers a volonté en wilde er echt iets mee doen. Mijn welbekende zolderkamer, de place to be, had ik ingericht tot een studio! Mijn allereerste nummer, dat ik in die tijd geproducet had, heet “Ohlin”. Je hoort de kraakjes en de vrijwel lofi-kwaliteit, maar het was echt de moeite waard. Het heeft zijn charmes en betekent zeer veel voor me!
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een genre plakken op mijn sound is praktisch onmogelijk. Zelf vind ik het zalig om als GENRELOOS omschreven te worden!
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
De harde realiteit.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Veel praten! Het is altijd goed om veel informatie te verzamelen van de professionals!
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Bobbi Lu!!!!! In principe doen we hetzelfde, qua loops, maar zij werkt met keys en ik met gitaar!
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Zeer basic, maar duiken in een deftige studio en alles uitproberen wat er te beleven valt!
https://www.youtube.com/watch?v=Iu8LhOFFZEA
EigenZweetStinkt
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Willem (producer en synthspeler) en ik (drums en elektronica) hebben elkaar leren kennen op De! Kunsthumaniora te Antwerpen. Het was al vrij snel duidelijk dat we dezelfde soort muziek nice vonden, maar ook klikte het op menselijk vlak heel goed, dus besloten we vervolgens heel spontaan een duoproject te starten.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Het is heel moeilijk om het kind een naam te geven bij dit project. We zien het als een elektronisch jazzduo, dat veel invloeden heeft vanuit jazzmuziek (het improviseren), maar tegelijkertijd ook heel geproduceerde tracks. Bijvoorbeeld: tracks van KAYTRANADA (producer). Hier proberen we een middenweg in te vinden.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Dit hangt er wat van af. Soms komt Willem met een idee en inspireert dit mij om een bepaalde groove erover te spelen. Dit werkt ook omgekeerd zo, maar veel ideeën komen uit jammen met elkaar. We spelen gewoon en als er toffe ideeën voorbij komen, dan onthouden we dat om er dan later eventueel een track van te maken.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We zijn momenteel bezig met wat nieuwe tracks in onze set te steken. We zijn wel vrij old school als het op voorbereidingen aankomt. Omdat er live veel geïmproviseerd wordt, wil dat ook zeggen dat elke show wel wat anders is. We weten wel welke nummers we spelen en structuren staan vast, maar we spelen zeker niet altijd hetzelfde, dus we zullen zien wat er op 18 december op het podium zal gebeuren.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Goeie vraag! Ik denk dat Dishwasher_ wel een concurrent kan zijn voor ons, omdat hun genre van muziek het dichtst bij ons aanleunt. Bovendien zijn het stuk voor stuk waanzinnige muzikanten.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
In de toekomst gaan we ons uiteraard focussen op de finale van Sound Track, maar tegelijkertijd ook op studiosessies en proberen we zoveel mogelijk muziek op te nemen om dan volgend jaar te releasen. Er zit nog wel wat nieuws aan te komen!
Gerard
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Met een grote knal. Of het licht. Hangt ervan af aan wie je het vraagt.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Elektronisch? Euhm… met een beetje gitaar. En euh hard? Zacht? Veel contrast? Minimaal? Maximaal? Euh. Ja zoiets.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Het ontdekken van een coole klank op synths, een naderend concert, een hoop tijd hebben, weinig tijd hebben, een goeie film zien, een slecht concert zien…
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Aan mijn muziek werken, genoeg ontspannen en genoeg groentjes eten.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Geen idee, ik ben benieuwd om de andere artiesten te zien.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Hopelijk veel concerten geven en iets uitbrengen.
https://youtu.be/VuHAX3RZcaU
Liquid Molly
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Toen we veertien waren heeft Milan (de gitarist) aan mij (Stan, bassist) gevraagd of ik eens wilde proberen om basgitaar te spelen. Ik zag dat wel zitten dus zijn mijn vader en ik naar de muziekwinkel gegaan en hebben we een basgitaar gekocht. Na twee jaar wat samen jammen, besloten we om aan Michiel te vragen of hij wilde drummen voor ons, omdat we een stap verder wilden gaan. Met z’n tweeën was ook maar met twee. Nu speelt Liquid Molly al een klein jaar samen. Door corona hebben we drie maanden niet kunnen repeteren en nu staan we in de finale van Sound Track!
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een harde grungesound met invloeden van Nirvana en Silverchair.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Gebeurtenissen uit het dagelijkse leven.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Goed repeteren en minder pinten drinken.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Barno Koevoet & The Duimschpijkers, want dat is ook harde gitaarmuziek en vinden we zelf zeer goed.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Veel optredens, veel leute en de finale winnen.
https://www.youtube.com/watch?v=020ec0fTAJg
Nick Noel & The Red Rose Rogers
1. Hoe is het allemaal begonnen?
In het begin wilde ik een soundtrack maken geïnspireerd door westerns. Helemaal alleen aan het werk zijn in de studio, aan een project dat ik niet live zou kunnen brengen, botste met het idee dat ik heb over muziek maken. Het is heel vet om alle lijnen zelf in te spelen, zonder tegenspraak vrij te creëren, maar als je het resultaat niet live kan brengen of dan toch een band nodig hebt om dit te doen, waarom dan niet vanaf de start. Het is ook zo dat een soundtrack maken een echte stiel is en dat ik, ondanks ik dit niet meteen wilde, gewoon songs aan het maken was. Het werd heel snel duidelijk dat ik mijn oude strijdmakkers nodig had, waardoor kort na de start van mijn project ‘The Red Rose Rogers’ ontstonden.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Onze drummer (Douwe van Maele) zei ooit dit over ons geluid: Onze sound laveert op het brede spectrum van traditionele americana tot het meer recente werk van Israel Nash met tussenhaltes bij o.a. Calexico. Dat gebeurt telkens met snuifje Wilco, want koken doe je nu eenmaal niet zonder peper en zout. Graag voeg ik er zelf graag aan toe dat we niet al te vies zijn van een sappig cliché. Als je die op de juiste manier gebruikt in combinatie met een nieuw geluid kom je in het herkenbare ongekende terecht. Kijk maar naar Orville Peck. Die is daar heer en meester in.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Eender welke situatie waar je even bij stil blijft staan, zie ik als een inspiratiebron. Dat kan van alles zijn en dan ontstaat er een klein stukje tekst of een flard melodie. Pas als ik die situatie kan bezielen, kan ik er een nummer over maken. Een volledig nummer maken doe ik niet op basis van inspiratie, maar eerder met behulp van trial and error en discipline.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Toen we te horen kregen dat we de finales mochten spelen, zijn we gaan kijken naar welke songs in zo’n verschrikkelijk korte set passen. Veel nummers uit ons repertoire passen pas in een live-set als je er naartoe kan werken en dat is hier niet mogelijk. Voor de voorrondes hebben we een nieuw nummer gemaakt en we beslisten dat ook te doen voor de finale. Dat is leuk omdat dat ons wat scherp houdt.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Concurrentie en muziek zijn van die woorden die niet echt passen in één zin. Ik vind echter wel dat EigenZweetStinkt keihard mag winnen. Die kerels zijn behoorlijk geniaal.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Er staat best veel op het programma in de nabije toekomst. Een concrete planning daarvoor hebben we echter niet. We staan op het punt om te starten aan de opnames van onze debuutplaat. We moeten elkaar gewoon nog even een schop onder de kont geven, maar dat zou dus voor deze winter zijn. Dichterbij ligt de release van een nieuwe single en dan gaan we ook nog een livesessie filmen op het einde van januari.
The Christian Club
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik startte The Christian Club in 2019. Ik deed mijn eerste jaar architectuur in Gent (waarna ik veranderde naar wijsbegeerte). Toen ik voor het eerst in het programma Logic pro X het nummer “Melancholic Memoires” had gemaakt, wilde ik dat graag online zetten en dus deed ik dat. De naam bedacht ik omdat ik toen nogal gefascineerd was door tegenstellingen. Het leek me daarom een leuk idee om als solo-atheïst de naam ‘The Christian Club’ te kiezen. De keuze was redelijk impulsief, maar uiteindelijk is de muziek het enige dat eigenlijk echt van belang is.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ik vind het zeer moeilijk om een woordenreeks te plakken op mijn sound. Het is volgens mij een mengeling van ruwe zang die gepaard gaat met zachte gitaren en klassieke contrabas. Ik ben vooral beïnvloed door Archy Marshall en Ben Howard en ik denk dat je dat ook wel in mijn sound kan horen. Wanneer ik dus mijn sound moet beschrijven, dan zou ik stellen dat het om alternatieve/indie singer-songwriter gaat, maar dan toch niet helemaal dat. Misschien is de beste manier om het antwoord op deze vraag te weten te komen eens zelf komen luisteren?
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik haal mijn muzikale inspiratie vooral uit het dagelijks tokkelen op mijn gitaar. Het is als een trial en error proces waarbij ik duizend verschillende dingen probeer totdat er dan eentje bij zit die ik goed vind. Op die ene bouw ik dan voort en verzin ik tekst. Dat doe ik terwijl ik gitaar speel, maar ik schrijf in het algemeen ook vaak teksten neer. Zo heb ik (bijna) altijd een boekje bij waarin ik schrijf als ik bijvoorbeeld op de trein zit. Daarnaast haal ik ook inspiratie uit de wijsbegeerte. Bijvoorbeeld uit teksten die ik lees van Nietzsche of Schopenhauer of gewoon ideeën die ik tegenkom tijdens de lessen die me wel interessant lijken. Ook helpt de wijsbegeerte me bij het creëren van een grotere woordenschat. Toch blijft de grootste inspiratie voor mij de roes van het ongelukkig zijn. Het gevoel van vervreemding is voor mij een van de grootste bronnen van mijn nummers die daar ook vaak over gaan. Het negatieve dat ik kwijt kan in mijn nummers. Het schrijven is dan als een soort therapie.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Ik ben vooral bezig met repeteren samen met Isa Opstaele die contrabas speelt. Daarnaast ben ik ook van plan om nog een derde lid toe te voegen (en misschien een vierde) maar dat is op dit moment nog niet zeker. Het is nu dus vooral repeteren en zorgen dat de nummers die we spelen goed in de vingers zitten.
5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Als ik iemand zou aanduiden dan zou het Barno Koevoet zijn, en EigenZweetStinkt. Koevoet eigenlijk omdat ik hier zelf ook in meespeel en dus een beetje mijn eigen concurrent ben, maar ook omdat ik denk dat er in Koevoet frisse nieuwe energie zit met veel potentieel. EigenZweetStinkt heeft volgens mij ook veel potentieel in de richting van de impro/jazz en doet me vooral op sommige momenten denken aan het trio met onder andere Yussef Dayes en Charlie Stacey. Heel hoog niveau dus!
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Ik denk vooral nog nummers schrijven en de ‘Christian Club’ uitbreiden met wat medemuzikanten en vrienden om dan misschien een plaat te schrijven en ergens op te nemen en te releasen. Ik denk eigenlijk niet veel na over mijn toekomst en focus vooral op wat er nu gebeurt, aangezien ik van die toekomst nooit zeker kan zijn.