Albums, Recensies

6ix9ine – TattleTales (★★★): Hoogtes en laagtes

Dat Tekashi 6ix9ine een berucht figuur is, daar twijfelt inmiddels niemand aan. De vraag of zijn muziek goed is, brengt echter meer discussie teweeg. Zijn opvallende uiterlijk lokt alvast heel wat reacties uit, en die zijn niet altijd even positief. In 2019 werd hij veroordeeld tot een celstraf van twee jaar, maar daar kwam in april al een einde aan. De Amerikaanse rapper behoort immers tot de risicogroep van het coronavirus, dat inmiddels al de gevangenissen had binnengedrongen. Deze nieuwbakken vrijheid (doch met enkelband) was voor 6ix9ine de aanleiding om opnieuw muziek uit te brengen. Het resultaat daarvan is TattleTales, twee jaar na Day69: Graduation Day en DUMMY BOY en drie jaar naar zijn debuut Tekashi69.

Het gloednieuwe album telt dertien nummers, waarvan er al vier eerder online kwamen. Die singles waren niet allemaal even goed – met comebacksingle “GOOBA” voorop – en die lijn valt door te trekken op TattleTales. Sterke songs zijn zeker aanwezig, maar jammer genoeg zitten er ook nummers tussen die gewoonweg echt niet goed of zelfs ergerlijk zijn. Wat onmiddellijk opvalt is dat levende legende Akon twee keer een gastbijdrage levert op het album. Het eerste nummer is er ook meteen een dat de mond even doet openvallen. “LOCKED UP PT. 2” is namelijk een remake van Akons “Locked Up” (2004), en uiteraard zingt hij mee op deze nieuwe uitgave. “Locked Up PT.2” bevat het oorspronkelijke refrein van Akon, met dan als extra Tekashi die een aantal verses rapt. Inderdaad: rappen, niet schreeuwen. Het nummer dient namelijk om te reflecteren over het verleden van beide artiesten, en dat 6ix9ine daarbij de boel niet bij elkaar brult, wordt hem in dank afgenomen. Het is alleszins de perfecte track om een album mee te openen, want we raken onmiddellijk nieuwsgierig naar de rest.

Verder in het album komen we een aantal nummers tegen die ook nog de aandacht prikkelen. De emotionele kant van de regenboograpper verschijnt steeds vaker op TattleTales. Er wordt veel minder in de microfoon geschreeuwd in vergelijking met de vorige projecten. Na wat harde trapnummers die niet echt opvallen, komen we opnieuw een opmerkelijk nummer tegen in de vorm van “GTL”. Die titel is niet zomaar gekozen: ‘gtl calls’ zijn telefoontjes die gedetineerden kunnen plegen. Het nummer is ook in deze stijl uitgevoerd. Het begint met een geautomatiseerd stemmetje, waarna Tekashi via de telefoon een heel nummer rapt. Dit is overigens niet in scène gezet: het is een echte opname van toen de rapper in de gevangenis zat. Ook hier horen we weer een kant van 6ix9ine die vaak verborgen zit. Hij rapt over zijn zogenaamde vrienden en het leven in de gevangenis.

Het tweede nummer waaraan Akon bijdraagt doet ons qua tekst en muziek terugdenken aan de tijd waarin hij nog belangrijk was voor de muziek. “LEAH” bevat strofes die gaan over het uitgaansleven in clubs en het doen van bepaalde dingen met een aantal dames. Het nummer moet het vooral van de productie hebben; verder is het niet bijster opvallend. Natuurlijk mag de gebruikelijke Spaanstalige invloed ook niet ontbreken op een 6ix9ine-album; dat horen we dan ook op “YAYA”. De taal van Cervantes siert 6ix9ine best wel, en zorgt voor wat variatie in zijn projecten.

Zoals eerder aangehaald komt Tekashi 6ix9ine een aantal keer toch wat emotioneler op de nummers, maar natuurlijk mag de stoere praat niet ontbreken. ‘I get money when I want to / I get bitches when I want to / Tote this pistol when I want to / Money dance step, hit the one-two’ klinkt het op “TUTU”. Hij heeft het hier over waar hij allemaal toe in staat is en dat iedereen zoals hem wil zijn. In “WAIT” horen we ook weer wat opschepperij, maar dan op een totaal andere manier. Eerst en vooral is de instrumentatie helemaal anders. Waar “TUTU” door een harde fluitbeat gedragen wordt, rust “WAIT” op iets zachtere gitaren, zoals wel vaker wordt gebruikt door deze generatie rappers. Anderzijds is de manier van rappen ook wat anders. Tekashi gebruikt een zachtere variant van zijn stem, die toch wat aangenamer overkomt dan bij de meerderheid van zijn nummers. 

Over het algemeen is TattleTales allesbehalve een slecht album. Sommige nummers schieten er niet bovenuit en prikkelen onze zintuigen niet genoeg, maar dat is zeker geen schande. Elk album kent zo zijn betere en mindere nummers. Een veel terugkomend onderwerp dit album is het reflecteren over zijn tijd in de gevangenis, en hoe hij nu alleen is, sinds iedereen hem verraden heeft. De stappen die Tekashi 6ix9ine gezet heeft zijn evenwel toch weer stappen om u tegen te zeggen.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

6 september 2020

About Author

Robbe Nerinckx De liefde voor muziek is oneindig.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief