Albums, Recensies

Silverbacks – Fad (★★★★): Strijd tegen vervaging

Met veel plezier zien fans van postpunk dat het genre weer toe is aan een revival, en die kon niet vroeger gekomen zijn. Met bands als The Murder Capital, Girl Band en publiekslieveling Fontaines DC lijkt Ierland een vaandeldrager te worden van die revival. De bassist van Girl Band, Daniel Fox, speelde voor Silverbacks ook producer. Het Ierse postpunkwereldje kent elkaar ondertussen wel wat, en trekt elkaar met plezier op de voorgrond. Reeds sinds 2017 brengt Silverbacks singles uit, maar pas nu in 2020 krijgen we dan toch hun debuutalbum voorgeschoteld, genaamd Fad.

Fad begint nietsvermoedend met “Dunkirk”. Een enkele basnoot maakt voor een tijdje zijn entree, maar donderende drums laten uiteindelijk niet zo heel lang op zich wachten. De pret kan beginnen. “Dunkirk” is een heel opbouwend nummer waarin de drie gitaren van de band ten volste gebruikt worden. Haast onbezonnen trekken Silverbacks van nummer naar nummer. Ze zijn duidelijk niet onbereid te experimenteren met textuur en genre.

Op “Klub Silberrücken” haalt Silverbacks eindelijk hun geheime wapen naar boven. Bassist Emma Hanlon zorgt met haar zoete stem voor een duidelijk contrast met de sarcastische swagger van frontman Daniel O’Kelly. Over sarcastische swagger gesproken, de lyrics zitten er boordevol van. Lijnen als ‘That wasn’t Jesus, that was just some fucker in a dressing gown’ and ‘Politicians in denim, everybody wants one’ zijn tekstuele parels vol attitude en ironie.

“Just in the Band” hoorden we eerder, namelijk in 2018 al. Het niveau wordt hier wel hoger doordat de drums vanaf seconde één het tempo neerleggen, en de rest van de band nog net kan volgen. Af en toe krijgen we tijd om te ademen, maar dat duurt nooit lang. Het is fascinerend om te horen hoe een nummer zo melodieus en toch ranzig intens kan zijn. Het noisy zijspoortje waarmee “Just in the Band” eindigt kan daarvan getuigen. “Fad ‘95″ is dan weer een stuk delicater met een mathrockachtige riff die perfect de robuuste baslijn en haast conversationele zangstijl van O’Kelly complementeren.

Naar het einde toe wordt op “Up the Nurses” het geheime wapen dat Emma Hanlon heet nog eens ingezet, waarbij de gitaren met haast spontane uitbarstingen stevig lijken uit te halen naar al dat soft gedoe. “Muted Gold” is hier een van de hoogtepunten. Een hyperkinetische riff moet om de zoveel tijd plaats maken voor de achtergrondvocals van Hanlon die simpelweg ‘duh duh duh’ zingt. Het tederzacht xylofoontje die de harmonie vervolledigt maakt van “Muted Gold” gewoonweg een charmante affaire.

Hoewel Silverbacks dus deel uitmaakt van de nieuwste iteratie van het postpunkgenre, is hun stijl duidelijk geïnspireerd door de New Yorkse variant uit de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig. Toen kwam postpunk daar namelijk pas echt op stoom. Ze klinken wat meer als een Parquet Courts dan hun Ierse broeders, maar dan toch bijlange niet zo clean of artsy. Denk dan aan een Fugazi die Interpolcovers zou uitbrengen, of een The Fall met Ierse humor en droogheid. Volledig gescheiden van art zijn ze nu ook weer niet, en deze combinatie met postpunk en ook wat 90s indiegeluiden hoor je overal op Fad.

Mits hier en daar een vrij zinloze interlude is Fade een strakke luisterervaring van een minuut of dertig. De hyperkinetische en energieke aanpak van Silverbacks is haast aanstekelijk, maar de Ieren weten zichzelf ook wat delicater op te stellen dan dat. Silverbacks scheert misschien niet de hoge toppen van grote broertje Fontaines en hun debuutplaat van vorig jaar, maar legt hier met veel charisma al meteen een solide ondergrond aan om op verder te bouwen. Een glazen bol hebben we natuurlijk niet, maar met Fad krijgen we het gevoel dat Silverbacks niet zo snel zal vervagen als die titel zou suggereren.

Twitter / Instagram / Facebook

17 juli 2020

About Author

Sam Nassiri i guess this must be the place


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief