BADBADNOTGOOD is voor veel muziekfans al lang geen onbekende meer. Ze passeerden al zowel op Rock Werchter als Pukkelpop, waar ze hun publiek steeds trakteerden op een strak jazzoptreden. Toch zou het denigrerend zijn voor een band als BADBADNOTGOOD om hen enkel jazz toe te wijzen, want dit drietal valt steeds op door hun experimentele uitstapjes naar hiphop en elektronica. Zo brachten ze in 2015 het uitstekende Sour Soul uit met hiphopper Ghostface Killah, maar werkten ze even goed al samen met Samuel T. Herring van Future Islands. Als deze band muziek uitbrengt weet je nooit wat te verwachten, en dat maakt het net zo spannend.
En ook deze keer weet het trio origineel uit de hoek te komen. “Goodbye Blue”, deel één van de samenhorende singles, is er eentje met de opkomende Jonah Yano, voor wie ze ook al een single produceten. “Goodbye Blue” is een atypisch nummer voor de band, want het normaal zo groovy BADBADNOTGOOD laat percussie achterwege. Een verrassende, maar geniale zet. Het resultaat is een intiem jazznummer dat je in stilte achterlaat. De instrumentatie wordt grotendeels beperkt tot een gitaar en bas, hier en daar aangevuld met enkele synths en een uitstekende productie. In het slot laat het trio nog enkele zachte blazers je oren strelen; deze band lijkt wel elk genre om te kunnen vormen naar hun eigen sound.
“Glide (Goodbye Bue pt. 2)” volgt dezelfde lijn als deel één. De band lijkt het gezellig te willen maken, want ook deze single klinkt best moody. Deze keer wordt het geheel wel aangevuld met percussie, maar ook hier blijft het grotendeels beperkt. Toch kan de band het niet laten om in het slot even helemaal los te gaan, en dat kunnen we hen allesbehalve kwalijk nemen. Het chaotisch slot maakt het nummer nog beter en alweer worden we omver geblazen door de sound van deze groep. De band beschrijft dit nummer als de instrumentale versie van “Goodbye Blue” en ook al gaat de instrumentatie veel uitgebreider dan op het vorige deel, de sfeer sluit perfect aan.
Volg ons op Spotify voor meer nieuwe muziek.