Albums, Recensies

Dré Pallemaerts Seva – Winter (★★★★): Internationale jazzklasse

Muzikant Dré Pallemaerts is een gevestigde waarde in het jazzmilieu. Toch verdient zijn werk een veel bredere uitstraling en aandacht. Op zijn eigen label 52 Creations brengt hij na Pan Harmonie (2007) en het wonderlijk mooie Coutances (2016) nu met zijn Seva Ensemble Winter uit, een album met nieuw repertoire.

Pallemaerts, die samenspeelde met de grootste jazzmusici, verzamelde rond zich muzikanten die moeiteloos stand kunnen houden op internationale jazzpodia, zoals de Nederlandse contrabassist Clemens Van Der Feen (die zowel thuis is binnen de jazz als binnen de wereld van vrije improvisatiemuziek), saxofonist Sebastian Gille en de Duitse pianist Pablo Held, die als een jong, aanstormend talent geldt. Samen werken ze zich doorheen een pittig en warmbloedige reeks composities, grotendeels gepend door bandleider/componist Pallemaerts zelf.

Het project ontstond tijdens de vele liveconcerten die de groep in de loop van 2018 speelde, waaronder een residentie in het Brusselse Flagey en een concertreeks in het kader van Jazzlab Series. Die sterke livefeel ontwaar je ook in de hier gepresenteerde composities. Neem bijvoorbeeld hoe opener “Blues For Paul” ingeleid wordt door stevige drumroffels. Die maakt al duidelijk dat Pallemaerts (naast pakweg Teun Verbruggen, nog zo’n klasbak) een van de allergrootste talenten op de drums is die België rijk is.

Liet de Antwerpse drummer/geluidsingenieur tijdens zijn vorig project Coutances – nog samen met kompanen als Bill Carrothers, Mark Turner en Jozef Dumoulin – een wat lichtere, net iets meer zomerse insteek horen zoals op onder andere “Sun Salutation”, dan krijg je nu zoals onder meer met het wondermooie, door heldere, prachtige melodieuze eenvoud gekenmerkte “Lord Ganesha” een doorgaans intiemere, winterse sfeer voorgeschoteld. Aan zet is een bijzonder hechte band van vrienden die elkaar blindelings aanvoelen. Het zijn ook doorwinterde musici die zich laten leiden door zowel hun instinct als ziel en net dat maakt de aantrekkingskracht van dit nieuwe project uit. Eerder dan pure jazz, ook al is die aanwezig, merk je dat het vooral de bedoeling is om elkaar als muzikanten uit te dagen in het samenspel. En dus tekenen soul en blues (bijvoorbeeld in “Blues For Paul”) evenzeer aanwezig.

Zo krijg je fraaie stukken die deels teruggrijpen op een muzikaal verleden (“Eleanor Rigby” van The Beatles, Joni Mitchells “Roses Blue”…), maar het zijn vooral de eigen composities die indruk maken. Daarin valt onder meer de fraaie ode aan Toots Thielemans (“The Maestro”) op, met wie Pallemaerts samenwerkte, of de vingerwijzing richting het thuisfront (“Remi & Lowie”). Er is de spirituele invalshoek, die aanwezig is in composities als het traanvochtopwekkend mooie “Lord Ganesha” en “Vairaga”. Elders hoor je hoe deze Seva groep swingt en groovet, bijvoorbeeld tijdens “Jazz@home” of “Cezar”, terwijl het ook meer dan voldoende ruimte laat voor net iets intiemere passages als “Cherry Blue”.

De grote sterkte van het album is vooral dat Pallemaerts en co fraai afgewerkte composities afleveren, waarbij ze soms ook best verrassende wendingen durven nemen. Geen zoete, afgelikte jazz die jazzpuristen moet behagen, maar wel steevast uitnodigende, razend knap in elkaar gestoken muziek die talloze, oorstrelende juweeltjes oplevert. Soms met een eerder mystieke insteek (de intro van “Goodbye”), maar vooral met een heerlijk tijdloze klank en uitgepuurde emoties. Neem hoe diep in het hart van de negen minuten durende pracht van “Goodbye” het onzegbare via de muziek uitgewerkt geraakt. Daar heb je als luisteraar geen enkel verweer tegen. Dan weet je : dit zijn muzikanten die de kunst verstaan om écht te vertellen met hun instrumenten. Jazzmuzikanten die elkaar respecteren en de nodige ruimte geven. En elkaar ondersteunen in een gemeenschappelijk verhaal.

Rest te zeggen dat Pallemaerts een van de te volgen jazzmusici is in dit land. Internationale klasse, die knap gedemonstreerd wordt tijdens een wondermooi Winter. Een pracht van een release, die hopelijk op veel waardering van pers, publiek, boekers en concertzalen mag rekenen.

22 maart 2020

About Author

Philippe De Cleen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief