Albums, Recensies

Vito – Cheesy (★★★★): Ge(s)laagde weemoed

Het talent voor songwriting van Vito Dhaenens en zijn naar zichzelf vernoemde band staat als een paal boven water. Vito debuteerde met de karaktervolle ep Man with Feelings waarmee ze hun eigen muzikale gezicht meteen op de tafel legden. Ze etaleerden een sound die ons tot op de dag vandaag nog steeds kan bekoren. Man with Feelings is een verzameling melancholische liedjes die Vito zelf classificeert onder ‘Belgicana’ en heeft qua sound (vooral Dhaenens’ stemgeluid) treffende gelijkenissen met andere Belgische trotsen als Douglas Firs en The Bony King of Nowhere. Toch heeft Vito duidelijk een unieke en herkenbare sound gecreëerd.

Met die debuut-ep, maar ook met hun intense liveshows heeft Vito een heuse fanbase opgebouwd in en ruim rondom thuisbasis Gent. Dat wordt bewezen doordat de band zelfs in Nederland al verschillende shows op zijn palmares heeft staan. Om dat succesverhaal verder te zetten, komt de Gentse band met een opvolger, genaamd Cheesy. Deze tweede ep, bestaande uit vier nummers, is volledig geproducet door klankenkoning én mede-Gentenaar Dijf Sanders. Daarvan konden er al twee in onze playlists roteren en ook het duo nieuwe nummers kunnen ons meer dan overtuigen.

Over het eerste nummer “Teenage Love” schreven we al dat het ‘een weemoedige sfeer teweegbrengt die tegelijk een lach en een traan op je gezicht tovert’. “Teenage Love” omvat de sound van Vito en het gevoel dat daarbij hoort het best in één song en is daarom de ideale opener van Cheesy. De breekbare, ietwat hese stem van Vito Dhaenens staat centraal, maar wordt op een geniale manier begeleid door een dynamische band die een mooie balans kent tussen akoestische en elektrische gitaar.

Het tweede nummer is het eerste dat Vito ons nog niet op voorhand ter ore bracht en kreeg de naam “Danger”. De chille groove die de drums en bas creëren in dit melancholische liefdesliedje blijft doorheen het hele nummer duren. Verschillende gitaren maken gretig gebruik van effecten allerlei. Iedere gitaarlijn lijkt een unieke kleur verf te zijn die, wanneer die op één doek met de andere kleuren samenvalt, een klein detail van een prachtig nachtlandschap vormt. Meer dan ooit valt de gelaagdheid van de band ons op, die op “Danger” voornamelijk terug te vinden is in de gitaren.

Op nummer drie gaat die gelaagdheid niet lopen, maar krijgt ze wel een verandering van instrument over zich heen. Op “Take Care” weerklinken verschillende pianopartijen, enerzijds intieme noten, anderzijds zweverige synths. De opbouwende dynamiek is wederom prachtig; in het midden valt het nummer stil om terug op te bouwen met Vito Dhaenens oprechte stemgeluid als leidraad. Uiteindelijk mondt “Take Care” uit in een dromerig geheel gedragen door die gelaagdheid van pianoklanken.

Ons absoluut hoogtepunt is de afsluiter met de treffende naam “Talking Is Just Talking”. Waar Man with Feelings vaak werd vergeleken met Kurt Vile, doet “Talking Is Just Talking” een belletje rinkelen aan de groep waarbij die Amerikaanse slackerkoning ooit nog speelde, namelijk The War on Drugs. Het belangrijkste in dit vierde en laatste nummer is de uitgesponnen gitaarsolo die geen seconde van de vier(!) minuten verveelt. Op die manier laat de band het praten over aan de beklijvende muziek. Een prachtig einde van een prachtige ep.

Vito staat voor schoonheid, maar klinkt nooit te gepolijst. Oprechtheid en een bepaalde speelsheid zijn belangrijkere ingrediënten voor het succesrecept van de band. Invloeden zijn duidelijk, maar overmeesteren de eigenheid van de band niet. Cheesy is een magistrale opvolger van Man with Feelings. Op zich doen ze niets vernieuwends, maar ze leveren wel opnieuw een aantal prachtige nummers af. Het instrumentale op deze tweede ep komt echter wel nog beter tot zijn recht dan op zijn voorganger. Met Cheesy bewijst Vito dat die ‘talent voor songwriting’-paal steviger dan ooit is.

De releaseshow van Cheesy zou op 1 april doorgaan in de Handelsbeurs (Gent), maar ook dat is door de maatregelen rondom het coronavirus uitgesteld tot een nog te bepalen nieuwe datum.

14 maart 2020

About Author

Pieter Wilms


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief