InstagramLiveRecensies

Sam Fender @ Ancienne Belgique (AB): Kleine jongens worden groot

© CPU- Willem Devriendt

Brussel is ondertussen geen onbekend terrein meer voor de Britse zanger Sam Fender. Op twee jaar tijd verkocht hij twee keer de Botanique uit, zowel de Witloofbar als de Orangerie, één keer La Madeleine en gisterenavond ook voor de eerste keer de grote zaal van de Ancienne Belgique. Wie gisteren aanwezig wou zijn, moest al snel in het bezit zijn van een kaartje, want het concert was in een sneltempo uitverkocht en wij begrijpen waarom. De jonge Brit uit Newcastle viel ons op in 2017 met debuutsingle “Play God” en de rest is geschiedenis. Zijn debuutalbum Hypersonic Missiles werd laaiend enthousiast onthaald en ook wij waren meteen overtuigd van zijn kunnen toen we hem een eerste maal aan het werk zagen in de Botanique een tijdje gelden.

Met de woorden ‘It’s getting bigger every time’ sprak Sam Fender voor de eerste maal het publiek aan. En gelijk had de jonge zanger. Het parcours dat hij heeft afgelegd op korte termijn is er eentje om jaloers op te zijn. Van de Witloof Bar in de Botanique tot een uitverkochte Ancienne Belgique op een kleine twee jaar tijd doen niet veel hem na. Je zou denken dat dat allemaal naar zijn hoofd zou stijgen, maar niets is minder waar. Fender kwam over als een goedlachse kerel die worstelt met problemen waar wij ons ook in kunnen vinden. Zo kampte hij gedurende de hele set met de hik omdat hij te snel had gegeten.

© CPU- Willem Devriendt

Fender werd gisterenavond als een God onthaald in Brussel. Zelfs nog voor hij op het podium was verschenen, was het enthousiasme van het publiek moeilijk in te tomen. De telefoons gingen dan ook al snel de lucht in tijdens het inzetten van eerste nummer “Will We Talk”. Toch was het voor Fender nogal ongemakkelijk omdat hij een iets extravaganter publiek gewoon is. Zo wist de zanger ons te vertellen dat het blijkbaar de gewoonte is in Glasgow om met bier naar de band te gooien. Het publiek in Brussel daarentegen was beleefd en bescheiden. Al grappend vroeg Fender zich zelfs even af waar de applausmeester verscholen zat. Toch mocht de jonge Brit niet klagen, want bescheiden hits als “Play God”, “That Sound” en “Dead Boys” werden enthousiast meegezongen.

Sam Fender staat bij het publiek gekend om zijn maatschappijkritische blik op de wereld en deze was ook gisteren duidelijk van de partij. “White Privilege” moest hij zelfs even onderbreken om zich openlijk te verontschuldigen voor de Brexit en ook “Poundshop Kardashian” werd opgedragen aan Caroline Flack, de recent overleden Britse presentatrice van het realityprogramma Love Island. Maar niet alles hoefde negatief te zijn. Zo hadden fans ook tijdens “All Is On My Side” een geplastificeerde versie van Lewis Capaldi meegebracht. Volgens Sam Fender zijn ‘more successful friend’. Capaldi ging namelijk vorige week lopen met de Brit Award voor beste Britse nieuwkomer. Ook de drumstokken waren verkrijgbaar volgens sterrenbeeld. Selfies met de zanger waren daarentegen niet te verkrijgen en wist hij op niet zo subtiele wijze af te wijzen.

© CPU- Willem Devriendt

Ondanks dat het voor Sam Fender qua capaciteit telkens grotere shows worden, bleven we op muzikaal vlak wat op onze honger zitten. Uiteraard was het nieuwe “Hold Out” al snel te horen in de set, maar toch hadden we zin in meer nieuw materiaal. Als we vergelijken met voorgaande passages is de setlist bijna identiek en ook qua tijdsduur scheelde het niet veel. Na een kleine vijftig minuten zette Fender al de bis in; we kunnen dit natuurlijk ook steken op het feit dat het nog maar de tweede show is van zijn Europese run en dat het bij de komende shows allemaal wat beter verdeeld zal zijn. Gelukkig bleek die bisronde dan ook niet teleur te stellen, want we kregen gedurende een extra twintig minuten zowel solomateriaal als zijn welbekende Bruce Springsteen cover “Dancing In The Dark” te horen.

Gisteren bewees Sam Fender dat hij de hype helemaal waarmaakt. Hij heeft sterke songs, met diepgang, die zowel het jonge als het iets oudere publiek aanspreken. Al zal hij wel eens moeten nadenken over de manier waarop hij zijn set opbouwt. Als hij naar de toekomst toe nog veel blijft teren op zijn bestaande succesformule, dan vrezen we dat we wel eens uitgekeken kunnen raken op zijn performances – ook al was de saxofoonspeler gisterenavond een grote toegevoegde waarde aan de show en kregen we daardoor heuse eighties vibes. Meer van dat graag volgende keer, Sam!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Will We Talk?
Millennial
Greasy Spoon
Hold Out
All Is On my Side
The Borders
Dead Boys
Spice
Play God
Hypersonic Missiles
White Privilege
Poundshop Kardashians
Saturday
That Sound
Dancing In The Dark (Bruce Springsteen cover)

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.