Albums, Recensies

Elliot Moss – A Change in Diet (★★★★): Delicatesse voor het oor

Het tweede album is voor veel muzikanten meestal het moeilijkste, zo ook bij Elliot Moss. De New Yorkse producer en zanger is een waar talent en stelde zich voor het eerst aan heel de wereld voor in 2015 met zijn debuutalbum Highspeeds. Vijf jaar later is er nu een vervolg op het eerste album en krijgen we een sublieme verderzetting te horen, die we sterk aanraden aan fans van James Blake.

Elliot Moss wordt veel en snel vergeleken met de eerder genoemde Brit, maar toch zit er ook genoeg eigenheid in zijn werk. “July 4” is een ijzersterk begin voor het album en fascineert je door de sluwe elektronische opbouw. Iets later kent de openingstrack zijn verderzetting in het recent uitgebrachte “Bodyintoshapes“, dat zowel tekstueel als melodisch nagenoeg hetzelfde is, maar toch iets meer diepere beats bevat en zich zo onderscheidt.

Grensverleggend is Moss’ muziek niet en tot hokjesdenken stimuleert “Barricade” niet. De piano en stemvervormer nemen de bovenhand en geven het nummer de nodige flair. “Smile in the Rain” valt daartegenover lichtjes onder de radar, ondanks het getokkel op een gitaar dat leuk overgaat in een strakke productie, maar uiteindelijk al snel vergeten wordt van zodra er nummers als “Untroubled Mind” onze trommelvliezen bereiken.

Interessant wordt het in “Rabbit Road”, wanneer Moss begint te experimenteren met verschillende structuren. Aan de ene kant heb je het zweverige, maar aan de andere kant ook een ritme dat in een climax lijkt te eindigen, maar het uiteindelijk gelukkig niet doet. Als luisteraar word je dus even op het verkeerde been gezet, maar de balans tussen tristesse en opmontering doet zijn werk.

‘I close my eyes and give up control,’ zingt Moss in “Silver + Gold” en dat is ook hetgeen we doen bij deze elektroparel, die vooral naar het einde toe aan extra glans wint. Melancholischer wordt het enkel in “Dogcatcher” dat enkel uit stem en blaasinstrumenten bestaat, waardoor we net voor het einde nog eens helemaal tot rust komen. Slotnummer “A Change in Diner” is de laatste opklaring en leidt ons naar de poorten van de hemel.

Elliot Moss gaat op A Change in Diet voor een mooie luisterervaring van net geen drie kwartier, waar verschillende elementen uit zijn vorig werk samenkomen en nog verfijnder overkomen. Zijn tweede langspeler is een echte delicatesse voor het oor, maar ook voor je gemoed aangezien je het album op zowat elke gelegenheid kunt opzetten. Vergelijkingen met James Blake, Bon Iver of Sohn zijn nooit ver weg, maar uiteindelijk overbodig, want Elliot Moss weet op A Change in Diet voor evenveel muzikale magie te zorgen.

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

18 januari 2020

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief