Live, Recensies

Braindance @ Ancienne Belgique (AB): Stilstaan was geen optie

Gisteren kon je uitzonderlijk tot vijf uur ‘s nachts blijven doorfeesten in de Brusselse Ancienne Belgique. Het elektronicaconcept Braindance ging er door en onder andere Borokov Borokov, Modeselektor en Le Motel zorgden ervoor dat het AB-publiek niet meteen huiswaarts keerde. Ook wij bleven met plezier vlammen tot de zon opkwam en beleefden samen met tal van andere ravers een acht uur lange trip in Brussel. Braindance 2019 werd een stevige nacht zonder grote klachten met harde bassen, duizelingwekkende lichtshows, blijvende gehoorschade en een gevarieerd assortiment aan elektro. 

Braindance? Dat is al twee jaar op rij de gouden combinatie van vooruitstrevende dj’s, innovatieve producers en vernieuwende live-elektronica acts. Het is een concertenreeks van de AB die zijn naam ontleent aan de term waarmee de sound van Rephlex Records werd omschreven, het iconische label van Aphex Twin. Braindance programmeert namelijk artiesten die je benen én hersenen laten dansen. Voor dit jaar voorzag de AB een all night xl-editie. Bijgevolg werd niet enkel de club, maar heel de Ancienne Belgique ingepalmd en pakte de organisatie uit met een zeer gevarieerde line-up. Wie het niet naar zijn zin had in de grote zaal, kon zeker en vast terecht bij een set in de kleinere club. Zowel gevestigde waarden als onontgonnen parels in de elektroscène kwamen langs en maakten er een soort van Boiler Room-avondje van. 

Eerst en vooral onze complimenten aan de Ancienne Belgique zelf. Wat de extra rekwisieten betreft, had de zaal duidelijk haar best gedaan. De welbekende rode balkons stonden vol met extra lampen, rookmachines leken van overal te komen en strakke visuals gaven bijna elke dj-set dat tikkeltje extra. De meeste projecties van de afgelopen nacht stonden gericht op de vijf rechthoekige beeldschermen op het podium. Zowel in de club als in de grote zaal stonden ze opgesteld. Dat deze konden draaien en langs de achterkant volledig bespiegeld waren, zorgde voor een ongeziene manier van projecteren. Kortom, de killerproductie van de AB versterkte de gehele rave-ervaring. 

Braindance 2019 werd eerder die dag al online opgewarmd in de houten hut van Kiosk Radio. Livestreams van Catnapp en Modeselektor brachten zo alle bezoekers al op voorhand in de stemming voor de aankomende nacht. De avond zelf mocht Astridpark de boel op gang trekken. Terwijl er langzaamaan volk begon toe te stromen, speelde hij al vrij direct zeer beukende beats. Astridpark draaide de Four Tet-schijf “KHLHI” en de toon voor de rest van de avond werd perfect gezet. Stilstaan was al meteen geen optie. 

 

Na Catnapp was het de beurt aan 박혜진 park hye jin uit het verre Seoul. De Zuid-Koreaanse schakelde onmiddellijk een bpm hoger en deed niet mee aan geleidelijk opwarmen. 박혜진 park hye jin leek op het eerste zicht wat ongelukkig bij de aanvang van haar set, maar daar kwam snel verandering in. Naarmate de bas steeds harder werd (en ze wat meer begon te zippen van haar fles naast de dj-booth), kwam ze steeds losser en verloor ze haar uitstraling van kamerplant. Ze mixte de klassieker “Raw Cuts” van KETTAMA en de eerste fluitjes vlogen in het rond. Armen gingen de lucht in, pillen werden geslikt en de eerste echte rave was officieel begonnen. Zelf Le Motel hoorde de bas van achter de backstage en kwam de sfeer al eens opsnuiven in de zaal. Eindigen deed 박혜진 park hye jin met haar eigen raps en stem op “Ahead Of Time”. Het was een onverwacht harde set die onze trommelvliezen had gebombardeerd. 

Veel tijd om onze oren op effen te laten komen, was er niet. Direct na de Koreaanse raveparty was het rennen naar de club voor Borokov Borokov. Zelden stond de club van AB zo vol voor een stelletje mafketels uit de Noorderkempen. De vier Antwerpenaren stonden al voor hun show te dansen tussen hun Moog synths en gekleurde kabels. Uiteraard in short, want daar is het in december het weer voor. In de absurde wereld van Borokov Borokov toch. Ze startten hun set met “Had Ik Maar Wat Meer Vakantie” en de boel ontplofte meteen. Alle vier toonden ze afzonderlijk hun meest geflipte dansmoves en iedereen deed dat mee. Sommige bezoekers, volgepropt met allerhande pepmiddelen, kozen er zelf voor om gewoon mee op podium te shaken. Micro’s werden doorgegeven in het publiek, monitors werden de hoogte in gehesen en wij leerden ondertussen bij dat Papilloma een mooi woord is, maar jammer genoeg ook een dodelijke ziekte. Wat een heerlijke mindfuck was dit? Borokov Borokov zorgde voor een knotsgek feest en misschien wel het beste concert van Braindance 2019!

 

De headliner van de nacht was dit jaar Modeselektor. Na hun eerdere Belgische passage op Pukkelpop en in de Botanique lag de lat enorm hoog voor deze twee Duitse elektrohelden Gernot Bronsert en Sebastian Szary. De meeste verwachtingen werden wel ingelost, maar toch waren er een kleine aantal bedenkingen. Wellicht hebben we bij dit concert het meeste gehoorschade opgelopen. De bas bij “German Clap” voelde je tot in je keel bonzen. Ergens was het ook jammer dat ze heel de productie van de AB vervingen door hun eigen lichtshow. Modeselektor was niks tegenover de Ancienne Belgique. Sterker nog, de lichten van Modeselektor gaven ons zelfs ter plekke een epilepsieaanval of drie. Ook de trappy songs zoals “Wealth” laat Modeselektor in het vervolg maar beter achterwege. Loeihard blijven bonken is veel bevorderlijker voor de sfeer. De vettige kick van “Who” klonk dan weer fantastisch en liet praktisch heel de AB bonken. Kleine puntjes van kritiek verdwenen zo als sneeuw voor de zon. Heel de crew achter Modeselektor werd op het podium gehaald en bedankt met een applaus. 

De nacht eindigen deden we met een drie uur lange dj-set van Brusselaar Le Motel. Dit was het enige concert waarbij de visuals in de verdiende schijnwerper stonden. Beeldend kunstenaar Åntøine De Schuyter stond naast Le Motel en zorgde zo voor een symbiose van beeld en geluid. Terwijl Le Motel zijn dj-set afstemde op de vibe van het publiek, improviseerde Antoine met al zijn mogelijk beeldmateriaal. Le Motel begon zijn set met “Sirens Of Lesbos”. Wat volgde was een uitdagende selectie van etnische geluiden. Heel zijn set was opgebouwd als een soort van reis rond de wereld. Le Motel bewees hiermee dat hij iemand is om in de gaten te houden. In januari komt Le Motels nieuwe ep Transiro uit op een gloednieuw eigen label, Maloca. Le Motel sloot Braindance 2019 succesvol af op de tonen van “Sun My Sweet Sun”. Compleet naar de getver keerde iedereen huiswaarts. Ondanks de extra tinnitus in de oren is het nu al uitkijken naar de editie van 2020. De kerstvakantie kon niet beter starten!

22 december 2019

About Author

Nils Van Reusel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief