Features, Interviews

Interview Coyote Melon: ‘Heel Casablanca is eigenlijk een terugblik naar het verleden’

© Tina Herbots

In 2015 was Coyote Melon nog geselecteerd voor De Nieuwe Lichting, maar sindsdien hebben ze heel wat grote stappen kunnen zetten. In 2017 brachten ze al een veelbelovende ep uit met Coaster, maar het is pas met het recente Casablanca dat het Gentse viertal redelijk wat succes weet te boeken. Hun single “Sebastian” heeft inmiddels meer dan 100k streams op Spotify en belandde in heel wat grote playlists, zoals Indie Goesting en Alternative All Lined Up. Op een druilerige avond zaten we samen met frontman Jeroen De Gussem om het over hun nieuwe ep te hebben.

Dag Jeroen, hoe gaat het met je?

Goed! Het gaat beter en beter, want we gaan volgende week releasen. Ik heb heel veel werk gehad vorige week, zowel muzikaal als met mijn job. Het begint nu wat rustiger te worden en zo kan ik mij helemaal opladen voor de show.

Jullie tweede ep Casablanca heeft eindelijk het levenslicht gezien. Wat zijn de reacties tot nu toe geweest?

Ik heb alleen maar positieve reacties gekregen, maar dat is normaal als artiest. Als artiest krijg je meestal wel positieve reacties te horen van mensen die je kent. Ik heb wel het gevoel dat de vibe van de ep en de richting waar we naartoe wilden begrepen werd en dat vind ik natuurlijk heel tof. Ook heb ik de indruk dat mensen de nieuwe wending die we wilden nemen als band en de nieuwe sound die we naar voren schuiven goed vinden.

Het heeft toch wel een tijdje geduurd vooraleer jullie met een opvolger van Coaster kwamen. Hoe kwam dat?

Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat we dringend nood hadden aan een herbronning. We moesten nadenken over wie we waren als band en waar we naartoe wilden. Je kan het ook horen: Coaster was een beetje explosiever en jeugdiger, terwijl Casablanca een beetje doordachter is. Na Coaster hebben we eigenlijk beseft dat er dingen moesten veranderen en er bepaalde keuzes gemaakt moesten worden. In dat proces is er trouwens ook een bassist weggevallen. Dat was een heel moeizaam proces en ik denk dat dat ook de reden is waarom het zolang geduurd heeft en we echt tijd nodig hadden om dit (Casablanca) eruit te krijgen. Het is ook grappig dat de songs nu uit mij lijken te rollen alsof het niets is, terwijl dat vroeger een veel lastiger gebeuren was. Ik denk dat dat komt doordat we deze keer duidelijker wisten waar we naartoe wilden.

Voor jullie ep werkten jullie samen met Frederik Segers en Jeremy Vettorel. Wat was nu juist hun impact op de sound en vibe van Coyote Melon?

Frederik is echt super, super belangrijk. Hij speelt bij STADT, maar is ook mee verantwoordelijk geweest voor de nieuwe plaat van FULCO en ik ga er eerlijk in zijn; volgens mij zou het resultaat zonder Fre veel minder tof geweest zijn. Je moet vooral eens naar de track “Look At You” luisteren, daar zit enorm veel Fre in. Hij heeft er echt voor gezorgd dat die track gelift werd en heeft ook serieus aan mij moeten sleuren bij dit nummer. Ik ben daar nu enorm trots op. Ik vind dat zelfs een van de toffere nummers op de plaat en dat heeft te maken met Fre die zijn stempel er zo hard heeft opgedrukt. Dat nummer is ook echt meer een samenwerking. Jeremy is ook ontzettend bekwaam en professioneel, maar dat was voor Casablanca vooral technisch. Hij heeft niet echt deel uitgemaakt van het creatieve proces.

Waar komt nu die fascinatie voor Casablanca vandaan?

Dat is een goede vraag, want eigenlijk komt het voort uit de song. Toen ik die schreef, begon het met een beeld van een koppel dat in de zetel zat en naar de film ‘Casablanca’ van Michael Curtis aan het kijken was. Dat speelde in de achtergrond terwijl ik akkoorden aan het zoeken was. ‘Casablanca’ is voor mij een plaats geworden in mijn verbeelding; dat was dan dat witte huis dat langzaam besmeurd wordt door wat er gebeurt buiten het huis en wat erbij komt kijken: de trauma’s, de problemen en de ruzies. Het is dus daaruit dat die titel is voortgekomen. Ik vond dat een heel tof concept dat veel aan de verbeelding overlaat. Vervolgens heb ik erop gespeeld met een oed, een Marokkaans instrument, waardoor je ook een Arabisch sfeertje krijgt. Ik vond het gewoon ook heel interessant om al die connecties te hebben en dan was er ook nog de associatie die ik had met The Strokes en Julian Casablancas. Dat kwam allemaal samen voor mij en werd ook een blauwdruk voor de ep.

Je had het daarnet al over “Look At You”. Waarover gaat dat nummer?

Dat gaat over te weinig tijd hebben. Te weinig tijd en je wilt alles in het leven, maar je merkt al snel dat dat niet lukt. Het is sowieso een meer introvert nummer, en ik denk dat dat geldt voor heel de ep. Coaster was heel extravert en explosief; het ging over uitgaan, seks en drank. Deze ep daarentegen is meer stilstaan en reflecteren over wat er toen gebeurd is. Heel Casablanca is eigenlijk altijd een terugblik naar het verleden. Zo gaat “Sebastian” over dingen die gebeurd zijn en daarmee proberen verder gaan, maar dat lukt niet omdat je soms vast zit. Ik ben eigenlijk ook niet zo autobiografisch, alhoewel er iets meer confrontatie met mezelf inzit op een bepaalde manier. Ik ben nogal beeldend en het moet iets zijn dat me pakt.

Coaster heb ik geschreven als student en ik denk dat je op Casablanca wel hoort dat ik meer in een dagelijkse sleur ben beland. Ik heb nu een job en je moet je tijd meer beginnen indelen. Die struggle van je tijd moeten indelen en rond raken met alles, dat zit er wel in.

Coyote Melon speelde onlangs op een tattoo convention in Brussel, niet meteen de plek waar we jullie zouden verwachten. Hoe was die ervaring?

Zalig! We hebben van alles zien gebeuren. Op een bepaald moment waren we “Philomela” aan het spelen en opeens begon daar zo een bol op te stijgen met motards in, waardoor we ons eigenlijk niet meer konden focussen. Het was een vrij absurde belevenis.

Maar geen tattoo’s aan overgehouden?

Nee nee. Ik zou echt niet weten wat ik op mijn lijf zou moeten laten zetten. Het zou echt iets vree goed moeten zijn. Als je suggesties hebt, mag je ze altijd laten weten.

Het artwork van de ep is op zijn minst bijzonder te noemen. Hoe kwamen jullie op het beeld?

Dat was een vakantiefoto die ik heb getrokken van een random Kroaat op een strand. Dat is eigenlijk een snapshot van een veel weider beeld en ik moet ook zeggen: de kwaliteit is niet super. Maar wat ik er zo zalig aan vond, is die houding. Je hebt die heel idyllische setting van Kroatië, die stralend blauwe zee en dan staat die man daar zo met z’n reet. Dat beeld bleef bij mij gewoon plakken, omdat dat een beetje zielig was. Dat hij daar zo alleen loopt in die super idyllische setting; ik vond dat wel passen bij “Sebastian” en de sfeer van de ep, die eigenlijk ook een beetje zomers is. Ook al gaat die over de dagelijkse sleur, lijkt het alsof ik dat probeer te doorbreken door een vrij zomerse plaat te schrijven. Misschien geeft de hoes daarom ook dat contrast zo goed weer.

2019 is een jaar geweest waarin jullie heel wat stappen naar voor hebben kunnen zetten. Wat was voor jullie de belangrijkste stap van dit jaar? 

Er is voor ons heel veel gebeurd. Ik denk dat we op alle vlakken beter georganiseerd zijn dan vroeger. Dat heeft veel te maken met de omkadering die we nu hebben. We zitten nu op een label, er is een boeker gepasseerd en dan hebben we Cunae Management. Dat zijn allemaal dingen die je als band motiveren en mij een beetje meer energie geven. Dus als ik dit jaar in één woord zou moeten omschrijven, dan is het ‘omkadering’!

Wat hopen jullie in 2020 te bereiken of realiseren met Coyote Melon?

In 2020 zou ik heel graag een plaat maken en daar is tijd voor. Ik neem mijn tijd om aan de plaat te schrijven en de songs rollen er dan ook zo uit. Ik hoop dat ik het gebolwerkt krijg en anders is het voor 2021.

Binnen een week spelen jullie de releaseshow in Charlatan. Wat mogen we verwachten?

Het zal een heel toffe show worden. We hebben gisteren nog eens gerepeteerd en ik was heel content en enthousiast. Het gaat echt Coyote 2.0 worden, denk ik. We zijn op alle vlakken gevorderd: de songs zijn beter en ik denk dat we betere muzikanten geworden zijn. Ik geloof in volgende week en ben zeer blij dat we dat mogen doen samen met Yokan. Een match made in heaven.

Vanavond speelt Coyote Melon samen met Yokan in Café Charlatan. Er zijn nog een aantal tickets verkrijgbaar.

4 december 2019

About Author

Simon Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief