InstagramLiveRecensies

Angèle @ Lotto Arena: Professionele brol

©CPU – Stijn Verbruggen

Brol, dat was de show van Angèle zeker niet. Een spektakel van onze beste Belgische vrouwelijke artieste dat de uitverkochte Lotto Arena met verstomming deed slaan, dat wel. De Brusselse zangeres Angèle stelde het verlengstuk van haar debuutalbum Brol voor het eerst voor aan het Belgisch publiek.

Julien Granel mocht de avond openen. Terwijl de zaal al zo goed als vol zat, gingen enkele fans van de Franse zanger de uitdaging aan om even hard te springen als Julien zelf, die energie te veel had. De multi-instrumentalist speelde behoorlijk weinig muziek op zijn toetsen en ook in zijn teksten stak hij duidelijk niet het meeste van zijn tijd. De minste songs uit de set bestonden uit zo’n vijftig keer dezelfde zin met hetzelfde melodietje. Toch waren er enkele uitschieters, liedjes met een zware beat die ons het potentieel van deze jongeman deden inzien.

©CPU – Stijn Verbruggen

Angèle is lang niet meer het schattige zusje van Roméo dat per ongeluk op het podium van Rock Werchter is beland. In de Lotto Arena staat ze, net als in Vorst Nationaal eerder dit jaar, met een tot in de puntjes uitgewerkte show. Zes danseressen laten het begin van de show opbouwen tot de Queen zelve plaatsneemt op een verhoog, in een roze joggingbroek. Het publiek dat al enige tijd ‘Angèle’ scandeerde en ondertussen ook een wave was gestart, gaat uit z’n dak op “La thune” en “La loi de Murphy”. De visuals zijn indrukwekkend.

Angèle heeft kosten noch moeite gespaard met deze tour. Het decor zit vol verrassingen en de zes danseressen maken het spektakel af. Op het eerste zicht lijkt dit ideetje geleend van Christine & The Queens, maar in tegenstelling met de Franse Chris, danst Angèle niet mee. De danseressen van onze Belgische trots laten subtiel zien wat Angèle bedoelt met haar teksten, zoals onder meer op “J’entends” en “Flemme”. Maar niet alleen over hun bewegingen is goed nagedacht. Wanneer de danseressen op het ijzersterke “Jalousie” elk een spiegelende kubus op hun hoofd zetten, valt onze mond open.

©CPU – Stijn Verbruggen

Op het melancholische “Les matins” zetten de danseressen hun spiegelkubussen op strategische plaatsen zodat de spots exact op dat punt kunnen reflecteren terwijl Angèle solo verder gaat op haar piano. Niet alleen haar muziek heeft ze zelf geschreven, ook bij shows als deze heeft ze duidelijk de touwtjes in handen. Zo zet ze danseressen nog snel in het donker op hun plaats en geeft ze aan de stagehands aan dat haar piano gerust wel tien centimeter verder mag staan. Dat bevestigt alleen maar het beeld dat zoveel fans van haar hebben: een vrouw om naar op te kijken, een rolmodel dat opkomt voor ons, vrouwen.

Middenin de show neemt Angèle gas terug. Ze staat alleen achter de piano tijdens het jazzy “Victime des réseaux” en het nieuwe “Insomnies” haalt wat energie uit de set. “Ta reine” weet dan weer wel te boeien. De piano blijft staan voor een uitzonderlijke cover van Eels’ “That Look You Give That Guy” in de mix met een Franse klassieker, “Le coup de soleil” van Richard Cocciante. Dat laatste blijkt de Franstalige kant van de zaal uit het blote hoofd te kennen. Het overgrote deel van de zaal bestaat echter uit Nederlandstalige fans, wat fantastisch is voor het Belgiëgevoel. De Brusselse Angèle probeert dan ook zoals altijd wat Nederlandse woordjes uit op het publiek. ‘Alles! We moet alles vergeten!’, zingt ze op “Tout oublier”. Toch voelt die charme steeds meer gemaakt. De kleine Angèle die vroeger nog verlegen op een podium stond, is uitgegroeid tot een popster die weet wat ze doet. Zelfs op grote pancartes en dappere liefdesverklaringen vanuit het publiek reageert ze niet meer. Met een achter de schermenfilmpje tijdens een kledingwissel, probeert Angèle die verlegen charme terug te doen leven.

©CPU – Stijn Verbruggen

De ondertussen grote Angèle springt niet meer op elk lied over en weer. Ze spaart haar energie en brengt zo meer sérieux in haar set, althans tot “Balance ton quoi” van start gaat en ze tijdens het refrein de choreografie brengt, samen met haar danseressen. Broertje Roméo kon er niet bij zijn in het echt, maar verschijnt wel op een gigantisch scherm. Na het cathartisch tussenstuk trekt Angèle de molen terug op gang met “Flou” en “Je veux tes yeux”. Nieuwe song “Oui ou non” klinkt net hetzelfde als “Tout oublier”, maar is ook erg aanstekelijk. Met “Flemme”, een lied over de trend van thuis te zitten luieren in plaats van uit te gaan, sluit Angèle haar show af. We zijn blij dat we dan toch onze jogging in de kast lieten liggen en naar de Lotto Arena zijn afgezakt. Deze show was er een om niet te missen.

Setlist:
La thune
La loi de Murphy
Tu me regardes
Que du love
Jalousie
Les matins
Victime des réseaux
Insomnie
Ta reine
That Look You Give That Guy
Coup de soleil
Nombreux
Balance ton quoi
Perdus
J’entends
Tout oublier
Flou
Je veux tes yeux
Oui ou non
Flemme

Angèle staat op 19 november in een uitverkocht Paleis 12 en herneemt die show op 21 januari en 9 februari 2020.

Related posts
2023FeaturesInstagram

De beste concertfoto’s van 2023 volgens onze fotografen

Zoals we eerder al aangaven bij de mooiste albumhoezen van 2023: het visuele is bij muziek minstens even belangrijk als de klank….
InstagramLiveRecensies

Angèle @ Pukkelpop 2023: De Belgische popshow

Vijf keer Vorst Nationaal, het Sportpaleis, afsluiter op Dour en CORE Festival; alleen al in België is het rijtje podia die het…
InstagramLiveRecensies

CORE Festival (Festivaldag 1): Een warme gloed

CORE Festival, de liefdesbaby van Tomorrowland en Rock Werchter, begon zaterdag aan zijn tweede editie. Ook dit jaar werd het Ossegempark aan…

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.