Live, Recensies

Calexico en Iron & Wine @ De Roma: Genieten van begin tot einde

Koekjes met melk, Kanye West en Donald Trump, kaas en wijn… Sommige dingen zijn gewoon gemaakt om samen te zijn. Zo ook Iron & Wine en Calexico. Maar liefst veertien jaar na hun eerste samenwerking brachten de heren voor de zomer Years To Burn uit. Bij voorganger “In The Reins” stond de muzikale carrière van zowel Sam Beam als Joey Burns nog in de steigers. In veertien jaar kan er echter veel gebeuren en brachten beide artiesten gecombineerd meer dan tien albums uit. Dit maakte dat er gisterenavond in De Roma niet alleen wondermooie nieuwe muziek werd voorgesteld, maar beide artiesten ook konden terugvallen op een indrukwekkende discografie.

Mee overgevlogen uit de Verenigde Staten was Adia Victoria en haar betoverende bluesstem. Ondersteund door enkel een pianist en gitarist greep ze het publiek vast. Nu ja, publiek… Antwerpen was blijkbaar niet zo tuk op de Amerikaansen dus besteeg ze het podium voor een quasi lege zaal. De afwezigen kregen echter ongelijk, want de enige misser die Adia beging, was om enorm veel moeite te doen om de aanwezigen in het Frans toe te spreken, want dat is toch de taal die ze in België spreken? Hoewel haar nummers in hun stripped down versie op hun breekbaarst zijn, bleef de dame moeiteloos veertig minuten overeind. In afsluiter “Heathen” trok Adia tekstueel gezien haar stoute schoenen aan, wat in schril contrast stond met de ingetogen instrumentale begeleiding. Intussen was de zaal halfvol gelopen en zo werd Adia Victoria dan toch met haar verdiende applaus bedankt.

Zoals wel vaker in De Roma, is deze zaal evenzeer een ontmoetingsplaats als concertzaal. Vrienden die bijpraten met een lokaal biertje in de hand en de muziek, vaker dan het hoort, in de achtergrond. Echter bezitten zowel Sam Beam als Joey Burns en de zijnen over een enorm charisma en de combinatie van de twee zorgde ervoor dat men het publiek vanaf de eerste noot aan hun lippen zag hangen. Zoals het een avondje gezelligheid beaamt, bedankten de heren de aanwezigen nog voor het eerste nummer uitgebreid en bescheiden en het publiek kreeg vervolgens magie voorgeschoteld. Tijdens opener “Follow The Water” zagen we al heel wat mensen wegdromen, maar pas tijdens opvolger “In The Reins” hoorden we de twee stemmen elkaar vinden in een harmonie alsof het voorbestemd was.

Niet enkel vocaal, maar ook muzikaal was het puur genieten geblazen. Calexico staat bekend om zijn veelzijdigheid en ook wanneer ze het podium met een folky singer-songwriter als Iron & Wine deelden, experimenteerden ze graag. Een uitgebreide intro op accordeon, kleine toetsen van mariachi, een swingend orgel, blazers en een uitgesponnen versie van “Red Dus” inclusief free jazz op de contrabas. Het hele arsenaal aan sfeerscheppende componenten werd opengetrokken en meermaals ontvangen door groot applaus en groot opengetrokken ogen.

De twee heren hadden met elkaar afgesproken dat ze elk apart mochten kiezen welke nummers van de andere artiest op de setlist belandde. Zo kregen we niet alleen Iron & Wine’s klassieker “Naked As We Came0,” maar bijvoorbeeld ook het minder bekende “Bisbee Blue” van Calexico te horen. Beide in een akoestische versie, die voorafgegaan werd door het uiterst dansbare “Flores Y Tamales”, waarna Bean het volgende verklaarde: ‘That was fun, now it’s time to be sad.’ Droevig werden we er echter nooit; de term ‘melancholisch’ was hier dan weer wel op zijn plaats. Al knuffelend staarde De Roma met open mond naar wat ze voorgeschoteld kregen. Met band was het al muzikale verwennerij, zonder band kregen we daar ook nog eens een magische chemie tussen de twee frontmannen bij.

Ook voorprogramma Adia Victoria bleek grote fan van wat de twee artiesten aan het neerzetten waren, zo getuigde haar enorm vreugdesprong wanneer ze haar bijdrage mocht komen leveren aan een cover van Gillian Welch’s “Elvis Presley Blues”. Vervolgens begeleidde “The Bitter Suite” ons richting het einde van de setlist. Calexico en Iron & Wine hadden De Roma intussen in een roes van melancholie gewiegd en afsluiter “What Heaven’s Left”, gevolgd door een encore, bevestigden alleen maar de stroom aan euforie die deze band teweegbracht. Van de eerste tot de laatste noot deden wij Adia’s vreugdesprong na, want wat een plezier was het om deze twee artiesten samen op een podium te zien staan.

Setlist:
Follow The Water
He Lays In The Reins
Father Mountain
Red Dust
Bring On The Dancing Horses (Echo & The Bunnymen cover)
?
Midnight Sun
Flores y Tamales (Calexico)
Naked As We Came (Iron & Wine)
Bisbee Blue (Calexico)
Elvis Presley Blues (Gillian Welch cover)
The Bitter Suite
History of Lovers
Boy With A Coin (Iron & Wine)
What Heaven’s Left

Crystal Frontier (Calexico
In Your Own Time

8 november 2019

About Author

Simon Van Herzele


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief