InterviewsUitgelicht

Interview Le Motel & Antoine De Schuyter: ‘De nieuwe show moest de clichés en gemakzucht overstijgen’

Met zijn eclectische mix van footwork, hiphop, elektronica en jazz is Fabien Leclercq – beter bekend als Le Motel – een van de meest gegeerde producers van het land. Van lokale helden Roméo Elvis tot internationale kleppers als Clap! Clap!: allemaal staan ze graag in de rij als hij zijn beats uitdeelt. Hij releasete zijn soloalbum OKA in 2015 op het TAR label, en kreeg prompt bakken lof van BBC-coryfee Gilles Peterson: hij doopte OKA album van de week.

Op de openingsavond van VIDEODROOM – de samenwerking tussen Kunstencentrum Vooruit en Film Fest Gent – brengt Le Motel een gloednieuwe interactieve AV show die hij ontwierp met videokunstenaar en vormgever Antoine De Schuyter. Die maakte de voorbije jaren furore met videoclips en vj-sets voor onder andere Plaid, Venetian Snares en Kangding Ray. Omdat zowel Leclercq als De Schuyter geboren en getogen én woonachtig in Brussel zijn, trokken wij naar de hoofdstad voor een goed gesprek. Deze openingsavond van VIDEODROOM gratis bijwonen? Onderaan gooien we met drie duotickets!

Heren, wanneer is de vonk tussen jullie overgesprongen?

Fabien Leclercq: Ik kwam Antoine voor het eerst tegen op het Brusselse digital arts festival The Garages Numériques, waar hij een installatie had staan. Ik kende hem wel als vj, maar was echt onder de indruk van zijn werk daar. Het was een soort hybride van heel organische footage en digitale bewerkingen.

Antoine De Schuyter: Ik kende zijn muziek ook, dus we waren ons zeker bewust van elkaars bestaan. Maar toen we voor het eerst echt aan elkaar werden voorgesteld, klikte het meteen, ondanks het feit dat onze stijlen en persoonlijkheden op elk vlak heel verschillend zijn. Mijn grafisch universum is eerder ijzig en koel, terwijl Fabiens producties net kleurrijk en warm zijn.

Leclercq: We kregen zin om die twee werelden visueel en muzikaal te vermengen en aan elkaar te linken.

Hoe ging dat concreet in zijn werk? 

Leclercq: We kwamen uiteindelijk uit bij Herrmutt Lobby, een stel geniale geeks uit Verviers dat software, controllers en apps ontwikkelt, waar muzikanten live mee kunnen improviseren. Zo begonnen we iets te maken waarbij bepaalde effecten in de muziek ook de livevisuals transformeren. Een synth met een zwaar distortion-effect kan dus ook distortion op het beeld triggeren, dat op zijn beurt dan weer de muziek beïnvloedt. Zo creëerden we een soort geraamte dat de basis vormt van elke set. Dankzij de interactieve elementen schrijven we telkens een nieuwe versie van het originele basisscenario.

De Schuyter: Er zit altijd een verhaal in, of meer bepaald: een begin en eindpunt. We communiceren live met elkaar, via de visuals en muziek. Het is iets dat alsmaar in ontwikkeling blijft, telkens anders is en ons ook telkens weer verrast. Het wordt soms chaotisch, maar dat is prima. Het probleem met veel AV shows is dat er vaak visuals worden ontwikkeld voor muziek die al bestaat. De combinatie zorgt niet meteen voor een meerwaarde. Een tijdje geleden vroeg iemand me om tijdens een vj-set uitsluitend te werken met tropical cliché-elementen. Dan krijg je gewoon geforceerde dingen die niet werken.

Leclercq: De nieuwe show moest voor ons echt wel de clichés en gemakzucht overstijgen. Daarom zijn we ook in zee gegaan met lichtontwerper Martin Pirson, nog iemand die ik heb leren kennen op The Garages Numériques. Martin ontwierp interactieve LED’s die reageren op de pixels van de videoprojectie. Lichtjes psychedelisch! (lacht)

Fabien, je muziek is heel eclectisch. Vanwaar komt die voorliefde om zoveel genres en stijlen met elkaar te verzoenen? 

Leclercq: Ik ben eigenlijk vooral gefascineerd door allerlei vormen van ceremoniële muziek. De voorbije maanden verbleef ik in Colombia, bij een inheemse stam in het Amazonewoud. Ik overnachtte in het huis van de lokale sjamaan, een plek die voor de stamleden de brug tussen de kosmos en de aarde vormt. Het idee om werelden te verbinden met elkaar: dat vat mijn werk zeer goed samen.

Dat verbindende element is niet enkel cruciaal in de show met Antoine, maar ook voor mijn volgende project. Begin 2020 breng ik Transiro uit, een nieuwe ep en meteen ook de eerste release op mijn eigen platenlabel. De naam van dat label – MALOCA – verwijst naar die sjamanistische plek. Op mijn label breng ik uitsluitend vinyl uit met uniek artwork. Uiteraard release ik eigen werk, maar ook andere artiesten volgen. Opnieuw die verschillende werelden vermengen, dat is het uiteindelijke doel.


Le Motel & Antoine De Schuyter spelen
op woensdag 9 oktober op de openingsavond van VIDEODROOM in Vooruit, Gent. Opener die avond is Antwerpse rapper Corrupted, die ook een nieuwe AV show voorstelt. De afterparty ligt in handen van DTM Funk en ALiA. Het is een avond in samenwerking met All Eyes On Hip Hop. Deze openingsavond van VIDEODROOM gratis bijwonen? Dat kan! Daarvoor moet je natuurlijk wel iets doen: mail een screenshot met bewijs dat je onze Facebook-pagina leuk vindt en/of ons op Instagram volgt naar wedstrijd@dansendeberen.be, samen met een antwoord op de volgende vraag: Wat is het geboortejaar van de Brusselse producer Le Motel?

Related posts
LiveRecensies

MIKE @ Botanique (Le Musée): Een onbezongen vedette bewijst zich onmisbaar

Als de jaren 2010 iets aangetoond hebben is het dat het internet helemaal op zichzelf in de proliferatie van muziekcarrière kan voorzien….
InstagramLiveRecensies

Mother Mother @ Ancienne Belgique (AB): Op moeders wijze

Mother Mother verkeert volop in de renaissance van haar carrière. Lange tijd was de band weggedeemsterd in de (even grofweg geformuleerd) onbeduidendheid…
LiveRecensies

Placebo @ Ancienne Belgique (AB): Schrap en scherp

Vooraleer Placebo volgende week hun tour in Zuid-Amerika start, warmden ze gisteren al op in de Ancienne Belgique. Het is een understatement…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.