Het zijn gouden jaren voor de Belgische jazzscene. De afgelopen jaren verschenen er geweldige nieuwe albums van onder andere Nordmann, MDCIII, H A S T en Taxiwars. Aan dit lijstje kunnen we nu ook het nieuwste album van John Ghost toevoegen. Voor wie de band niet kent, John Ghost is als het ware een supergroep van deze Belgische jazzscene.
De geestelijke vader van de band, Jo De Geest, werkt samen met Wim Segers op vibrafoon en marimba (Compro Oro, PAARD), Rob Banken op sax (H A S T), Elias De Voldere op drums (Nordmann, H A S T), Lieven Van Pee op bas (De Beren Gieren) en Karel Cuelenaere op piano en synths (Bravo Big Band). Met deze all star line up presenteert de band Airships Are Organisms, hun tweede langspeler en opvolger van For a Year They Slept uit 2016.
Beginnen doe we meteen met het langste en meest hypnotiserende nummer van de plaat: “Deconstructing Hymns”. Grote elektronische akkoorden zetten een quasi buitenaardse toon waarna de marimba en vibrafoon van Segers ons katapulteren naar het repertoire van Steve Reich. Methodisch, intrigerend en repetitief. De muziek zou perfect passen als soundtrack bij een futuristische art house film. Ook op “Time//Traveler” en afsluiter “Drones for a Sunken Mothership” ondervinden we een gelijkaardige filmische ondertoon.
Vervolgens worden we regelrecht naar de hoogdagen van krautrock gelanceerd op de titeltrack “Airships Are Organisms”. Hoewel de sound verre van origineel is, getuigen de opbouw en structuur van een meesterlijke zin voor compositie.
Op het tweeluik “Disfunctional Rabbits: The Disfunction” en “Disfunctional Rabbits: The Rabbits” gaat het sextet meer in een jazzrockrichting. De afwisselende solo’s in het eerste deel hebben wat weg van Snarky Puppy en het tweede deel wordt voortgestuwd door onvervalste rockbeat van Devoldere.
Concluderend kunnen we stellen dat de tweede plaat van John Ghost een uitstekend gevormd album is dat heel sterke knipogen slaat naar andere genres en artiesten. Van het hypnotische minimalisme Steve Reich in openingstrack “Deconstructing Hymns” naar onvervalste krautrock in de titeltrack tot de trage crescendos van Nils Frahm in “The Fallen Colony”. Het zijn stuk voor stuk genres die organisch heel goed bij elkaar passen en John Ghost demonstreert dit ook feilloos. Toch hadden we graag wat meer een eigen karakter in de muziek gehoord. Het blijft soms wat te voor de hand liggend om de muziek van John Ghost te beschrijven of bevatten als een amalgaam van andere artiesten.
Hoe dan ook kunnen we wel besluiten dat de muziek van John Ghost virtuositeit ademt en leeft op zich. Ondanks (of dankzij?) de retromix klinken de nummers heel tijdloos. Met hun tweede album toont John Ghost dat ze een blijvende (en klinkende) naam in de Belgische jazzscene geworden zijn en ongetwijfeld zullen blijven.
Airships Are Organisms kwam uit op 27 september via Sdban Ultra. Wie de band live wil zien kan dat op 28 november in de Handelsbeurs in Gent.