Albums, Recensies

(Sandy) Alex G – House of Sugar (★★★★): Experimentele schoonheid

Vraag iemand hoe (Sandy) Alex G klinkt en je zult iedere keer een ander antwoord krijgen dat afhankelijk is van wanneer men aan boord van de Alex G-trein sprong. Eerder konden ze zich richten op eigenaardigheden gevormd door het verschil in toonhoogte en akoestische liedjes die zijn schat aan zelf geproduceerd materiaal vormen; meer recent kunnen ze aangetrokken worden door zijn roots-rock. In Alex Giannascoli’s House of Sugar springt hij weer een nieuw, experimenteler pad op. De muziek is vaak onverklaarbaar, maar House Of Sugar is misschien de meest beknopte samenvatting van de vele talenten van Giannascoli, een beetje van alles voor iedereen die ooit interesse heeft getoond in het jongenswonder van Philadelphia.

De Amerikaanse (Sandy) Alex G is na twee jaar terug met een nieuw album, genaamd House of Sugar. Giannascoli maakte in zijn beginjaren naam als een doe-het-zelver: voor enkele jaren gaf hij zelf albums uit voordat hij zijn labeldebuut, DSU, in 2014 liet vallen en datzelfde jaar door The Fader werd aangeduid als ‘The Internet’s Secret Best Songwriter’. Hij werd al snel opgepikt en kreeg lovende kritieken met 2015’s Beach Music en 2017’s Rocket, de voormalige vol raadselachtige lo-fi wandelingen.

Het nieuwe album is een verzameling voortreffelijke spoken, liedjes die door een klauwend gevoel worden overheerst. House of Sugar is het meest filmische werk van Giannascoli tot nu toe. Op albumopener “Walk Away” worden geleidelijk aan aan gelaagde chaos kromgetrokken dissonantie en gemuteerde vocalen toegevoegd, voordat we worden geleid naar de eenzame akoestische gitaar op “Hope”, een van de meest ongecompliceerde nummers die Giannascoli ooit heeft gemaakt. Het is zeldzaam om zijn vocalen zo duidelijk te horen, evenzo zijn de teksten direct autobiografisch in plaats van zijn meer typische samenvoeging van realiteit en verbeelding. Hij zingt daarin over een vriend die stierf aan een overdosis opioïden en hij vraagt zich af hoe hij mogelijk had kunnen helpen.

Soms klinkt de surrealistische koortsdroom van het album als een wakkere nachtmerrie. Bij het luisteren van “Sugar” is dat meteen duidelijk: je voelt het mishagen over je stromen, je bent op de vlucht voor iets wat enkel in het nummer te horen is. “Southern Sky” is dan weer een terugkeer naar de gewaardeerde americana die zo goed werkte op Rocket, en bevat achtergrondzang van Emily Yacina. Het is samen met “Gretel” en “Hope” een van de toegankelijkste nummers op het album.

“Gretel”, waar zijn kenmerkende toonhoogte-verschoven vocalen hun eerste verschijning maken, is meteen een van de hoogtepunten van het album en signaleert de verandering van versnelling die het album kust in zijn duizelingwekkende middensectie. Terwijl het geluid zakt op “Gretel” en Giannascoli alleen gelaten wordt met een akoestische gitaar, introduceren “Taking” en “Near” een rusteloze desintegratie in dystopische elektronische soundscapes, voordat “Project 2” – het enige instrumentale nummer van het album – synths en geagiteerde drumsequenties samenbrengt.

House of Sugar is zeker geen feelgood album. Het lijkt te gaan over de corrosieve kwaliteit van het verleden, de manieren waarop verslaving, naïviteit of geërfd trauma de fragiliteit van de wereld kunnen wegvagen. Het gaat over proberen een goed persoon te zijn, maar voortdurend falen, terugvallen op je ondeugden en fouten maken en het de hele tijd verknoeien. House of Sugar strekt zich uit door een litanie van stijlen. Er is een sluimerende griezeligheid, landelijke rust, dreigende sterfte en brandend verlangen, allemaal verpakt in één plaat. Hij zweeft nog steeds boven elke genreoverweging, danst tussen lo-fi indie, country, industriële en elektronische muziek, maar klinkt altijd als zichzelf. En we zouden het niet anders willen.

(Sandy) Alex G komt op 18 februari 2020 naar de Botanique in Brussel. Tickets zijn via deze link verkrijgbaar.

Facebook / Twitter / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

13 september 2019

About Author

Ariane Cooremans


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter