LiveRecensies

Lokerse Feesten: Dag 8 met o.a. The Chemical Brothers en Charlotte de Witte

© CPU – Matthias Engels

De tweede vrijdag van de Lokerse Feesten stond volledig in het teken van de beats. De twee headliners Charlotte De Witte en The Chemical Brothers moesten overhaast wisselen van plaats op de affiche wegens veranderde routeplannen, maar beiden overlaadden de grote kaai met verbluffende visuals en stevige baslijnen. Ook de fuifzaal stond volledig in het teken van de techno. Namen als Milo Spyckers en Joyhauser passeerden de revue.

Asa Moto

Om acht mochten de twee heren van Asa Moto uit Gent de Feesten openen. Op de Grote Kaai was amper volk aanwezig, maar stilletjes aan liep het plein vol. Het deerde Geerts en Noéechter niet. Ze overlaadden de Kaai met hun sterke elektronische melodieën en hun strakke beats deden de neusgaten trillen. Het duo is al bezig sinds 2012, maar is pas sinds vorig jaar echt aan het doorbreken. Onlangs tekenden ze bij het platenlabel Deewee van de broertjes Dewaele en hun invloed is duidelijk merkbaar; Asa Moto doet zeer hard denken aan Soulwax’ plaat From Deewee. De twee brengen in hun huidige tour hun muziek volledig live, en op de Lokerse is dit ook hun eerste keer laten ze ons weten. Duchtig draaien ze aan hun klankgeneratoren en stemvervormers. De twee zien er zo geconcentreerd uit, dat ze wat minder oog hebben voor het publiek. Bij het laatste nummer waarschuwen ze wel dat de intro een gitaar bevat, een gewaagde zet op deze avond, al een geluk dat hij computer-gegenereerd was.

Tiga

De Grote Kaai was al aardig vol, maar nog steeds niet helemaal voor deze Canadese DJ en producer. Tiga begon eerder rustig aan zijn set en vooraan bleef nog veel plaats vrij om te dansen. Omdat de zon nog scheen, had hij zijn zonnebril thuisgelaten en kwam de muziek wat minder tot zijn recht. Wanneer ze toch onder ging, begon Tiga pas echt wakker te worden. “Bugatti” luidde een nieuw begin in de set en de muziek werd opzwepender en algauw waren de bassen niet meer weg te krijgen uit zijn set. Naarmate de set op zijn einde kwam, kregen we meer en meer electro en acid naar ons toegeslingerd. Iets wat de fans van de volgende artiest zeker konden appreciëren. Wanneer zij dan ook het podium betrad om de draaitafel over te nemen, werd het publiek razend enthousiast. Hoewel hij traag op gang kwam, bleek Tiga de ideale opwarmer voor de eerste headliner van de avond.

Charlotte de Witte

Na een korte pauze om het applaus voor Tiga even te laten weg ebben, vloog onze Gentse technokoningin er compromisloos in. De eerste beats kwamen loeihard binnen en voor een anderhalf uur lang werd ons lichaam doorheen geschud door de techno en acid van de Witte. De harde muziek en de indrukwekkende atmosferische zwartwit visuals achter haar deden de Kaai in een donkere technoclub veranderen. Het publiek raakte in trance en werd euforischer en euforischer naarmate de Witte harder en sneller begon te draaien. Aan het eind bestond de set volledig uit keiharde acid en ook haar rework van “The First Rebirth” van Jones & Stephenson kon in de stad van de legendarische Cherry Moon niet ontbreken. Samen met haar remix van Eats Everything’s “Space Raiders” vormde die het hoogtepunt van de set. Na negentig minuten was het publiek helemaal platgewalst en kon het even genieten van een pauze van drie kwartier voor de tweede en eigenlijke headliner van de dag kwam optreden.

The Chemical Brothers

‘Het is niet dat we in Lokeren niks gewend zijn, maar de show en productie waarmee The Chemical Brothers gaan uitpakken zal van dien aard zijn dat u uw eigen Instagram nog dagen gaat bombarderen met foto’s en filmpjes van het spektakel.’ Grote (profetische?) woorden lezen we op de site van de Lokerse Feesten bij de omschrijving van het Britse duo. Tijdens hun set verscholen de twee heren zich achter een muur van synthesizers en mengpanelen en lieten ze zich maar af en toe zien om het publiek op te jutten. De echte show kwam van de immense schermen achter hen waar flitsende beelden van robots, dansers en o zo veel meers spectaculairs werden begeleid door de soms dreunende en soms heel atmosferische muziek van de gebroeders. Het was allemaal zeer indrukwekkend en meeslepend.

Zelfs na dertig jaar verveelt de muziek van de Brothers niet. Jong en oud danste zich stuk op hun oude en nieuwe werk. Aan één stuk door passeerden klassiekers als “Hey Boy, Hey Girl” en nieuwkomers als “Got to Keep On”. Ook stukjes van New Order werden vakkundig door hun repertoire gemixt waardoor men geen moment van rust kende en als een gek door de set heen moest dansen. Verder bestond het heuse spektakel uit reusachtige dansende robots, dicoballen, confetti en grote ballonnen. Of die laatste twee nu zo speciaal zijn, weten we zelf ook niet, en het is altijd jammer als de wind naar het podium zit en de ballonnen eerder op de hoofden van Rowlands en Simons dan op de handen van het publiek belanden.

Eindigen deden we met “Galvanize”, dat overging in een dikke breakbeat en het afsluitende “Block Rockin’ Beats”. Als laatste werden onze trommelvliezen getrakteerd op hysterische synths en bassen, onze netvliezen op lazers en stroboscopen en met deze climax verlieten Rowlands en Simons de bühne. Al was dit niet zonder een valletje bij Simons, het kan de beste overkomen, al was er verder geen enkel foutje te bespeuren in hun meeslepende set.

Kwart na twee is nog vroeg in raverstermen, en het feest was nog niet gedaan. Massaal trok men naar de Red Bull Elektropedia Room waar nog tot vijf uur ‘s ochtends daverende technobeats te horen waren van o.a. Joyhouser en Monoloc. Zo veel mensen wilden nog gaan dansen, dat de capaciteit van de fuifzaal te klein bleek. De lucky few die binnen waren geraakt, doken bonkend de nacht in, diegenen voor de poorten moest geduldig wachten en hopen dat er wat volk moe werd en naar buiten kwam. Het werd een geslaagde nacht in Lokeren. Vandaag is het weer aan de gitaren.

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Amelie Lens - "Breathe"

In de Belgische en bij uitbreiding internationale technowereld vormt Amelie Lens een puzzelstukje waar je al lang niet meer omheen kan. De…
InstagramLiveRecensies

KNTXT: Charlotte de Witte @ Flanders Expo: Stevig in de technotroon

KNTXT en een Gentse afspraak in februari: het begint stilaan een zekerheid te worden. Het feestconcept begon zijn Belgische reeks in het…
InstagramLiveRecensies

Brutalismus 3000 @ Ancienne Belgique (AB): Duik in een Berlijnse ravebunker

De voorbije jaren lijkt het begrip ‘techno’ wel een heel ruime betekenis te hebben gekregen. Waar voor de pandemie nog werd gezworen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.