LiveRecensies

Yann Tiersen @ Gent Jazz 2019: Idyllische avond in de natuur

© CPU – Jan Van Hecke

De Franse musicus en componist Yann Tiersen trad in februari al op in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en omdat deze tickets zo snel de deur uit vlogen, plande hij er nog een extra avond bij in maart in de Koningin Elizabethzaal in Antwerpen. De Gentenaren waren ook bij de gelukkigen, want zijn laatste stop in België was gisterenavond op het Gent Jazz Festival in de Bijloke. De getalenteerde muzikant was de echte headliner van de eerste dag op Gent Jazz en sloot dan ook de Main Stage af.

Iedereen kent Yann Tiersen natuurlijk van zijn succesvolle soundtracks voor de iedereen wel bekende films Good Bye, Lenin! en Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain, maar hierbij heeft de Fransman uit Bretagne het niet gelaten. In maart kwam zijn tiende album All uit, waarbij het centrale middelpunt nog steeds de natuur en het milieu zijn, zoals in zijn voorlaatste album EUSA al duidelijk werd. Hij stelt zichzelf hierbij de vraag waar hijzelf staat in de natuur, gaat op zoek en ontdekt de schoonheid van de wereld rondom ons en onze, als mens, onvermijdelijke band met deze wereld.

© CPU – Jan Van Hecke

Dat deze gerenommeerde multi-instrumentalist de headliner werd vandaag, zorgde ervoor dat veel mensen zich naar het festival verplaatsten. Aan het begin van de dag waren er nog niet overdreven veel pianoliefhebbers te bespeuren, maar dat veranderde volledig met het optreden van Tiersen: ondanks de hitte wou niemand dit missen.

Na de heftige performance van het Zweedse jazz-trio Rymden, werd het podium overgelaten aan de Franse componist en meteen ook getransformeerd. Tiersen kwam het podium op, zette zich achter zijn piano en het totaalplaatje, met alleen een spotlight op de muzikant en zijn piano en een voor de rest donkere setting, oogde heel emotioneel en romantisch. Een pakkend einde van een succesvolle eerst dag Gent Jazz zou je kunnen zeggen. Dat Tiersen enorm goed piano kan spelen, is geen geheim meer, maar zijn nieuwe album All dat gisteren de leidraad vormde van zijn performance, is een combinatie van zijn klassieke invloeden en experimentele geluiden. Doorheen zijn act werden we dan ook door verschillende natuur-en diergeluiden meegesleept, waardoor je het gevoel kreeg dat je je middenin de natuur begaf. Hij heeft voor deze nieuwe plaat dan ook vele field recordings vanuit verschillende landen en samples gebruikt, waardoor dit nieuwe muzikale plaatje ongetwijfeld creatief te noemen is.

© CPU – Jan Van Hecke

Bovendien werd de Franse musicus op het podium niet alleen vergezeld van een piano, maar ook een viool en een speelgoedpiano. Hij maakte het publiek vanaf de start warm met zijn natuurlijke en magische pianohanden, maar na een tijdje wisselde hij systematisch af tussen de drie instrumenten. Hij speelde een paar indrukwekkende vioolsolo’s in het midden van het podium met het licht alleen op hem gericht, en kreeg het publiek helemaal stil met enkel en alleen één instrument. Vervolgens wisselde hij met zijn blik naar het publiek gericht naar de speelgoedpiano en liet zich volledig gaan, wat een krachtig spel werd en afwisselend met vioolsolo’s een rollercoaster van sensaties teweegbracht.

Buiten natuurgeluiden en zijn verschillende solo’s, waren er ook verschillende vocals doorheen zijn set te horen, voornamelijk vrouwelijke Franse stemmen, die mee de idyllische en magische natuursfeer schepten. De Franse componist ging heel hard op in zijn muziek, wat voor heel veel inleving van het publiek zorgde en hoewel hij zijn bekendste single “L’après-midi” voor Amélie Poulain niet gespeeld had, was het toch een speciale avond. Na deze soundtrack, waarvoor hij wereldfaam ontving, heeft de componist niet stilgezeten, maar zijn meest recente albums EUSA en All hebben toch wel net dat tikkeltje extra aan zijn discografie gegeven.

Yann Tiersen heeft ons een – we hadden niets anders verwacht – ontroerende en ietwat experimentele avond bezorgd, maar erg verrassend was zijn pianospel niet. We wisten wat we konden verwachten en deze verwachtingen werden zeker en vast ingelost, maar deze keer heeft zijn enorm krachtige vioolspel ons meer overtuigd.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram zijn er nog meer beelden te vinden. Volgen is de boodschap!

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Nile Rodgers, DJ Shadow, André 3000, The Cinematic Orchestra en veel meer namen voor Gent Jazz

Elk jaar puzzelt Gent Jazz aan een mooie line-up en dit jaar is dat niet anders. Eerder aangekondigde kleppers als Air, Diana…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Ook Birdy, Laufey, Rodrigo y Gabriela en meer naar Gent Jazz!

We keken met aankondigingen van Bill Frisell Trio, Diana Krall, Jamie Cullum, Patrick Bruel en AIR al uit naar de volgende namedrop van…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Diana Krall, AIR, Patrick Bruel en meer naar Gent Jazz!

Vorig jaar sloegen we nog een kreet van opluchting toen we te horen kregen dat Gent Jazz van de dood gered werd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.