Albums, Recensies

Beast Coast – Escape From New York (★★★★): Succesvolle coalitie aan de Amerikaanse oostkust

Brooklyn (NY) is altijd al een vrijgevige vijver vol hiphoptalent geweest. In het begin van dit decennium sloten de lokale rapgroepen Flatbush Zombies en The Underachievers een verbond met Pro Era, het label van de toen zeventienjarige Joey Bada$$. Het collectief werd Beast Coast gedoopt, vernoemd naar ‘the city in the East – where you’re raised in the belly of the beast’. Meer dan zes jaar later slaan de drie grootmachten voor het eerst de handen in elkaar om ook echt een album uit te brengen. Op Escape From New York zijn maar liefst tien verschillende rappers aan het woord, een huzarenstukje.

Hoewel alle leden van Beast Coast opgegroeid zijn in dezelfde omgeving, maakten ze oorspronkelijk furore met compleet verschillende hiphopstijlen. Joey Bada$$ en Pro Era lieten zich opmerken door boom bap beats, die New York herinnerden aan de gouden jaren negentig. Flatbush Zombies hanteerde hetzelfde snedige ritme, maar de sound klonk een stuk donkerder en The Underachievers probeerde zowat het volledige muzikale kleurenpalet uit. Het mag dan ook niet verbazen dat hun samenwerking resulteert in een ongelofelijk interessante verzameling van hiphopinvloeden.

Na de intro gaat de groep meteen all-in met de leading single “Left Hand”, waarop alle leden van de Beast Coast elkaar in een verschroeiend tempo aflossen. Hoewel het nummer nog geen vier minuten lang is, voelt het niet aan alsof iemand net een klein dozijn rappers probeerde samen te proppen. De verses zijn mooi uitgebalanceerd; iedereen mag duidelijk zijn ding doen. Ook het openingsnummer “It Ain’t Easy, It Ain’t Easy” is daar een voorbeeld van. De groep maakt geen gebruik van een refrein, waardoor ze elkaar in de vorm van een freestyle opvolgen. Met de technische structuur van de nummers zit het dus wel goed, iets waar vooraf toch enige twijfel over bestond.

Na de energieke start schakelt Beast Coast over op een meer mellow arsenaal aan deuntjes. “Problemz” en “Snow In The Stadium” zijn twee pareltjes, die geproducet werden door Erick Arc Elliot. Als een derde van de Flatbush Zombies verzorgt hij al jaren het productieproces van de groep. “Problemz” is een zelfreflecterend nummer met een euforische ondertoon. Erick, The Underachievers & Nyck Caution reflecteren over groei, aftakeling, vreugde en verdriet. Exact de gevoelens waar Erick ‘The Architect’ Elliot altijd de juiste toon voor vindt. Ook op “Snow In The Stadium” excelleert de beat, een uitstekende houvast voor de Caribische/Jamaicaanse roots die sommige leden van Beast Coast bezitten. Joey Bada$$ en Kirk Knight starten nog met klassieke verses, maar Meechy Darko, Issa Gold en vooral CJ FLY nemen de luisteraar mee naar de kust van Jamaica. Die laatste twee spitten voor de gelegenheid met hun aantrekkelijke reggaestem, waarna Joey zich nog eens laat horen voor de outro en er uiteraard nog een schepje bovenop doet.

De andere drijvende kracht achter het muzikale gedeelte van het album heet Powers Pleasent. Spring-in-‘t-veld Powers is al sinds jaar en dag dj en producer voor Pro Era en blonk het laatste anderhalf jaar uit met enkele uitstekende singles. Op Escape From New York draagt het nummer “Distance” overduidelijk zijn brandmerk. Onder begeleiding van zomerse, uplifting toontjes huppelen Joey Bada$$, Issa Gold en Erick Arc Elliot vloeiend over hun teksten. Een heerlijk trio. Ook “Desperado” heeft iets zomers, al is de gitaarsample hier wel van een harder kaliber. ‘Duivelse Desperado’ Meechy Darko brengt op het nummer een van de meest catchy refreintjes, zijn stem sluit uitstekend aan bij de Mexicaans getinte beats.

We hadden het eerder al over de oorspronkelijke muzikale stijlen van de Beast Coast leden. De Flatbush Zombies en The Underachievers hebben in het begin van hun carrière vooral naambekendheid opgebouwd met behulp van het hardere hiphopwerk. “Bones” en “Rubberband” zijn daar perfecte voorbeelden van, de nummers lijken wel weggeplukt van een oude mixtape van Flatbush Zombies. Op “Rubberband” gaat Joey Bada$$ keihard van start: ‘They say I’m criminally underrated / Top 5? Nah, more like the f*cking greatest.’ Joey is nu al een aantal jaren de drijvende kracht achter zijn label en blijkt ook op dit album een van de sterkhouders te zijn. De MVP-award voor Escape From New York gaat echter naar Meechy Darko. De rauwste stem van de oostkust draagt samen met Joey het project; hij zit na tien nummers al aan elf verses en zijn moment de gloire moet dan eigenlijk nog komen. Op het slotnummer “Last Choir” galoppeert Meechy met een vleugje melancholie over de spirituele deuntjes die geproducet zijn door Kirk Knight. Dit is verrassend genoeg het enige nummer op de plaat waar Kirk aan de beats sleutelde. Hij neemt ook meteen de eerste verse voor zijn rekening en vervolgens mengen AK, Erick Arc Elliot en Nyck Caution zich in de strijd. Die laatste deelt de hook trouwens met Meechy, waardoor ze samen op een glorieuze manier de plaat kunnen afsluiten.

We kunnen besluiten dat Beast Coast erin geslaagd is om een sterke coalitie te smeden aan de oostkust van de Verenigde Staten. In de eeuwige battles tussen west en oost is de strijdbijl al een tijdje begraven, en toch boekt de oostkust hier een belangrijke overwinning. Daarnaast schrijven ze ook een stukje geschiedenis, ze zijn de allereerste verzameling van hiphopgroepen die ook echt een plaat uitbrengen. De titel Escape From New York nemen Brooklyn Boys alvast heel serieus, ze staan deze zomer met de Beast Coast Tour op zowat alle Amerikaanse festivals. Op een Europees uitstapje is het nog even wachten, we branden alvast een kaarsje.

4 juni 2019

About Author

Jonas Malfait


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief