LiveRecensies

Maisha @ De Roma: Hoofdrol in de huidige Londense jazz

Op het compilatiealbum, We Out Herekregen we al een klein voorsmaakje van wat er allemaal in de Londense jazzwereld aan de gang is. Namen als Shabaka Hutchings, Ezra Collective en Gilles Peterson zetten die frisse, nieuwe jazzwind op een waaien. Het rammelt in de Londense jazzscene en dat zal je geweten hebben. Zo ook bij het zeskoppige jazzcollectief Maisha, dat We Out Here opende met hun nummer “Inside The Acorn”.

Maisha’s nieuwe album, There Is A Place, ontpopte zich al snel tot één van de must listens van de hedendaagse jazz. Het zestal rond drummer Jake Long brengt met There Is A Place een plaat voort die uitpuilt van de spirituele, spatiale jazz, in combinatie met doordringende Afrikaanse ritmes en Oosterse klanken. Die Afrikaanse ritmes zijn vooral een ode aan het nalatenschap van Afrobeat-heerser Fela Kuti, maar er werd ook mosterd gehaald bij Sun Ra en de Coltranes.

Als voorprogramma werd ons het soloproject van jazz-slaapkamerproducer Emma-Jean Thackray geserveerd, tevens ook de trompetiste van Maisha. Haar computergegeneerde drumbeats werden overspoeld door een schelle trompet. Thackray opende sterk, maar met pijn in ons hart moesten we af en toe toch constateren dat haar set een wirwar werd van verloren gelopen beats met een overdosis aan trompetten, al had ze er maar één bij. Enkel wanneer ze haar beats onder controle kon houden, werd de onbekende schoonheid van haar soloproject blootgelegd.

Aan Maisha dan om ons te bewijzen dat de positieve geruchten over het zestal niet gelogen zijn en ook om het waanzinnige optreden van collega-Londenaars KOKOROKO in de Roma te evenaren, al was dat geen evidente opdracht. Toch slaagden ze erin om op hun manier de aandacht van een kleine Roma helemaal naar zich toe te trekken.

Vooral drummer Jake Long etaleerde zijn kunnen meermaals. Hij was de spil van dit collectief. Longs gedrum toonde zich vooral sterk op “Orisis”, dat zijn kracht putte uit de consequente drumlijnen. Ook had hij een groot aandeel in de knipoog naar de dansbare afrobeat in de muziek van Maisha, die mooi was vertegenwoordigd op “EagleHurst/The Palace”.

Maisha is natuurlijk meer dan Long alleen. Er is nog zo’n naam waar het collectief mee kan pronken, namelijk Nubya Garcia, al speelde die niet mee. Haar vervangster toonde zich als saxofoniste en ook met een dwarsfluit in haar jazzklauwen meer dan gewoon aanwezig. Vooral op het lieflijke “There Is A Place” bracht haar dwarsfluit rust als de kus van een mooie, oosterse prinses. Al hadden we die rust graag vroeger gekregen, want halverwege dreigde Maisha zichzelf toch de das om te doen door net iets te veel te willen uithalen met een vloedgolf aan blazers. De kracht van Maisha zit hem ook net in zijn sereniteit.

Long en de zijnen lieten dan ook graag hun kunnen zien. Maisha sloot elk nummer af met een solo, die soms net iets te lang duurde. We denken dat Long misschien wel een lief in de zaal had waar hij indruk op moest maken. Toch kregen de Londenaars de zaal tijdens de overgangen muisstil. Zeker de solerende bassen, die uit de contrabas van Tom Dylan kwamen, deden ons enkele keren slikken. Gitariste Shirley Tetteh kreeg die ruimte niet, maar had geen egomomentje nodig om te bewijzen dat ze ook zonder problemen de onderste fretten van haar gitaar kon bereiken. Zo kan het dus ook…

Maisha bewees in de Roma dat ze niet voor niets een hoofdrol spelen in de jazzrevival die over the pond komt overgewaaid. Stuk voor stuk demonstreerden de leden van het zestal dat ze samen een collectief hebben neergezet dat live van wanten weet en dat ze naast Shabaka Hutchings, KOKOROKO en consorten mee de ruggengraat voor de huidige Londense jazz kunnen vormen.

Related posts
LiveRecensies

Tom Odell @ De Roma: Tranenkeizer met durf

Het was sturm en drang voor de poorten van De Roma, en daar was één man voor verantwoordelijk: Tom Odell. Waar de…
InstagramLiveRecensies

Froukje @ De Roma: Noodzakelijk geluk

Op je tweeëntwintigste je debuutplaat tot leven wekken, concertzalen uitverkopen en al enkele jaren lang de affiches van festivals vullen? Doe het…
InstagramLiveRecensies

Sophie Ellis-Bextor @ De Roma: Live hitjesjukebox

We waren haar eigenlijk al bijna vergeten, maar opeens is Sophie Ellis-Bextor weer helemaal populair. Aanleiding daartoe was de film Saltburn, waarin…

5 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.