Live, Recensies

Apparat @ Ancienne Belgique (AB): De muziek laten spreken

De Duitser Sascha Ring deed als Apparat de eerste keer ons land aan sinds de splitsing van Moderat. Ondanks dat het zondagavond was zat nog niemand met de zondagavondblues, Apparat niet en zeker het publiek niet. Dit zorgde ervoor dat we een spetterende show te zien kregen van het Duitse elektronicawonder. Toen Moderat aankondigde dat ze gingen stoppen omdat ze zich wouden concentreren op hun eigen muziek vonden we dit toch wel wat spijtig.

Nu, een tweetal jaar later vinden we dit niet meer zo spijtig, zo kregen we van Modeselektor en Apparat beiden een steengoed album. Het vorige album van de solocarrière van de Duitser dateerde al van 2013 dus werd het tijd dat hij met nieuw werk kwam. Hij titelde het LP5 om de naam zo simpel mogelijk te houden zodat men zich enkel maar zou concentreren op de muziek.

Als voorprogramma zagen we K Á R Y Y N aan het werk. De Syrisch-Armeense zangeres kende de AB nog want enkele weken geleden speelde ze er al op het BRDCST Festival. Toen waren we al onder de indruk van de passie waarmee ze optreed en dit was nog steeds het geval. In combinatie met haar zachte stem en zware, duistere beats was dit een mooi optreden, dat zelfs de zaal al vrij stil kreeg.

Hierna was het de beurt aan de Duitser. De zaal was al enkele maanden op voorhand uitverkocht en het publiek had er duidelijk zin in. Hoewel de muziek van Apparat vrij elektronisch is, kwamen er heel wat instrumenten aan te pas. Zo werd er gebruik gemaakt van een cello, saxofoon en viool naast de gebruikelijke instrumenten als drums, keyboard en gitaar. Het concert werd kalm op gang getrapt met eerder instrumentale nummers maar toch stond het publiek direct mee te dansen. Wat ook nog opviel was dat de muzikanten vaak van instrument wisselden of zelfs elkaars instrument overnamen. Zo speelde de cellist ook saxofoon of ging hij achter het keyboard staan. Buiten de drummer heeft elke muzikant, inclusief Apparat zelf, op minstens 2 instrumenten gespeeld.

Op “Ash / Black Veil” kregen we bij de intro een eerste moment waar de twee strijkers mooi op de voorgrond kwamen. Later kwam er ook nog een soort xylofoon bij, wat leidde tot het eerste bombastische moment van de avond. Toen wat later de bekende vioolstreken van “CARONTE” door de zaal klonken, kon het feestje helemaal niet meer stuk. Het publiek, dat toen al uitbundig aan het meebewegen was, schakelde zelfs nog een versnelling hoger. Natuurlijk werden er niet enkel nummers van de nieuwste plaat gespeeld. Zo passeerde ook “Circles” de revue, dat op zo een luid applaus werd onthaald dat het al het einde van het concert leek.

Gelukkig was dit nog niet het geval want wat later werden de rookmachine en een orgeleffect bovengehaald om de set nog wat mystieker te maken. Dit duurde niet lang, want met “IN GRAVITAS” ging het publiek voor de zoveelste keer uit de bol. Dit was ook het moment voor de band om af te ronden. Ze verdwenen van het podium onder een daverend applaus, waardoor ze het niet konden maken om geen bisnummers meer te spelen. Deze waren weer wat kalmer met “Black Water”, maar toch kon het publiek het niet laten om nog een laatste keer mee te klappen.

Bij Moderat stond Apparat vooral in voor de vocals, maar bij zijn eigen shows laat hij net zoals op z’n plaat de muziek liever spreken. Hij zoekt zelf niet meteen de spotlights op, waardoor het concert uitgroeit tot een muzikaal spektakel. De Duitser laat met deze show zien dat we eigenlijk eerder blij dan triestig moesten zijn dat Moderat ermee ophield.

 

Setlist:

Intro

Dawan

Ash / Black Veil

Outlier

Laminar Flow

Caronte

Circles

Brandenburg

Means of Entry

You don’t know me

Heroist

EQ_BREAK

In Gravitas

 

VOI_DO

Black Water

 

29 april 2019

About Author

Joren Van der Plas


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter