Albums, Recensies

Kolos – Grooveyard (★★★½): Een straf debuut met groeimarge

 

Er zijn zo van die bandnamen die onmiddellijk verraden wat voor genre ze spelen. Metallica kan niet anders dan metal zijn, Boyzone een boysband, Dying Fetus moest wel grindcore zijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn ook bandnamen die dan helemaal niet in het rijtje passen. Is dat dan daarom slecht gekozen, of is dat een bewuste zet om de luisteraar op een verkeerd spoor te zetten? In ieder geval, een bandnaam is belangrijk. En laat ons dat nu net een van de weinige werkpunten zijn van deze band. Want eerlijk is eerlijk, Kolos is nu eenmaal geen sterk merk.

Kolos is een driekoppige band uit het West-Vlaamse Zwevegem. Wat er daar in het kraantjeswater zit, dat weten we niet. Maar de stevige rockbands blijven daar als paddenstoelen uit de grond rijzen. Bands als Steak Number Eight (tegenwoordig STAKE), The RG’s en Sister May zijn al een stapje verder, maar Kolos komt er vlak achter. Ze combineren verschillende stijlen, maar wel allemaal uit het hardere genre. Je kan de noemer stevige rock als grootste gemene deler het beste toepassen. Bands als Melvins, Helmet, Nirvana, Refused, SN8 en zelfs Rage Against The Machine passeren regelmatig de revue.

De aanpak is alleszins goed: van alles dat je goed vindt klinken in de blender doen en dan mixen. Het is maar kwestie van de juiste ingrediënten in de blender te doen. En zo krijg je een potje muziek waar je vele invloeden in hoort, maar wel steeds op een zodanige manier dat er in elk nummer een aantal leuke stukken in zitten. Je kan zeggen dat er ideeën zijn gestolen, maar als je tegenwoordig rock maakt, kan dat niet meer anders. Alles is al wel eens gedaan, maar je kan de balans wel anders leggen. En deze balans afwegen, dat is duidelijk wat Kolos aan het doen is en daar zijn ze op dit debuut ook duidelijk in geslaagd.

“Not a Freak” begint met een duidelijk statement. Het is een sterk nummer met goede riffs die het plaatje compleet maken. Niet dat de ritmesectie moet onderdoen, maar hier is het toch duidelijk de gitaar die de song draagt. “The Great Escape” is van hetzelfde laken een broek, maar daar zit een break in die niet nodig geweest was. Wel hoor je hier de eerste meezinger in het refrein, en die zet zich verder op hun eerste single “Start To Boogie”. Met een leuke meezinger start dit nummer en dreigt zo naar een eerste stevige riff. Uiteindelijk is het toch eerder iets plezant dat blijft hangen dan echt een uitgebalanceerd geheel.

Dan liever een song als “These Days”, dat overtuigt met een sterke spanningslijn. Het is een sterk opgebouwd nummer waar deze band veel inspiratie uit kan halen voor de toekomst. En ook “The Sun” heeft datzelfde spanningsveld, alleen is dit wel een tikkeltje sneller. Ook de invloed van SN8 is hoorbaar, maar dat is zeker geen storende factor, eerder een compliment.

Grooveyard bevat enkele ijzersterke nummers, maar ook een aantal songs waar wat schaafwerk aan is. Kolos levert alleszins een overtuigend debuut af. Hun ep werd opgenomen en gemixt in Much Luv studio door Tim De Gieter (Every Stranger Looks Like You, Fär) en gemasterd door Bill Henderson van Azimuth Mastering. Ideaal voor fans van scheve doch groovy rock. Op 18 april wordt dit album voorgesteld in Den Trap in Kortrijk.

Facebook

18 april 2019

About Author

Wouter Vandeweyer


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter