LiveRecensies

Sharon Van Etten @ Botanique (Orangerie): Helemaal terug van weggeweest

© CPU – Bert Savels

De afgelopen jaren stond muziek bij Sharon Van Etten even op een laag pitje. Ze besloot opnieuw te gaan studeren, acteren en daarbovenop ook nog eens moeder te worden. Begin dit jaar bracht de Amerikaanse zangeres na vier jaar tijd opnieuw muziek uit. Het resultaat hiervan is Remind Me Tomorrowhaar vijfde album ondertussen al. Dat kwam ze gisteren voorstellen in een lang van vooraf uitverkochte Orangerie van de Botanique in Brussel.

Wie al langer fan is van Sharon Van Etten, weet dat ze zich in het verleden op muzikaal vlak voornamelijk bezig hield met liefelijke folk melodieën. Het moet dan ook even schrikken geweest zijn voor de fans van het eerste uur om Sharon zonder gitaar, onder begeleiding van dreigende synths, het podium zien op te komen. Het was wel even wachten op dit moment, Sharon en haar band lieten tien minuten op zich wachten, maar ze wisten dit meteen goed te maken. Opener “Jupiter 4” klonk donker en duister en was duidelijk onder de invloed van de nodige portie Nick Cave. Ook “Comeback Kid” en “No One’s Easy To Love” konden zich perfect aansluiten in dat rijtje.

© CPU – Bert Savels

Fans van haar oudere repertoire werden gelukkig niet teleurgesteld, al was het muzikale verschil wel echt opvallend groot. Van duistere beats en synths, het zou zelfs bijna in een Stranger Things aflevering hebben kunnen zitten, gingen we over naar liefelijke folk melodietjes waarbij Sharon wat ongemakkelijk met haar gitaar stond heen en weer te wiegen. Dat was voornamelijk het geval bij “One Day”. Desondanks viel het nummer duidelijk in de smaak bij het publiek.

Erg lang bleven we niet in de iet wat optimistische sfeer hangen. Tijdens “Memorial Day” stond ze achter de microfoon met chimes in haar handen. Tijdens dat nummer bezweerde ze ons met het repetitieve geluid van de belletjes. Het was alvast een succesvolle poging, vooral de manier waarop ze, zoals Florence Welsh ook al eens durft te doen, de hoogte in ging, was echt bewonderenswaardig.

© CPU – Bert Savels

Op haar nieuwste album Remind Me Tomorrow werd haar gitaarspel meer naar de achtergrond verschoven. Live daarentegen weet ze met haar elektrische gitaar duidelijk haar mannetje te staan. Nummers als “You Shadow”, “Hands” en “Serpents” werden met een power van jewelste gespeeld en brachten ons allebei even van de kaart. Maar ook zonder gitaar en band wist ze ons te overtuigen. Solo op piano coverde ze “Black Boys Mopeds” van Sinéad O’Connor en droeg ze het op aan haar zoontje.

Op het album is “Seventeen” een van de nummers die er meteen uitspringt. Live weet ze dat perfect over te brengen op haar publiek. Sharon straalde enorm veel zelfvertrouwen uit. Je zou misschien denken dat ze zonder gitaar uit haar comfort zone was, maar niets is minder waar. Ze nam heel het podium in en wist zichzelf duidelijk te profileren als een sterke frontvrouw. Ook tijdens “Every Time The Sun Comes Up”, misschien wel haar meest bekende nummer, stond ze (deze keer met gitaar) helemaal te blinken op het podium.

© CPU – Bert Savels

Op vocaal vlak is Sharon jammer genoeg niet de aller beste zangeres. Regelmatig schoot haar stem weg en de meeste hoge noten kon ze net niet raken. We durven het bijna niet te zeggen, maar af en toe deed het zelfs pijn aan onze oren. Desondanks klonk haar stem heel rauw en oprecht. Het deed iets met ons als ze “I Told You Everything” de mist in ging en gewoon door zong hoe zij het wou overbrengen. Het is altijd fijn om groepen te zien die live exact hetzelfde klinken als op plaat. Bij Sharon is dat duidelijk niet het geval, maar het hoefde ook niet voor ons. Het werd alleen maar duidelijker wat voor een straffe dame we eigenlijk voor onze neus hadden staan.

Gisteren kregen we een Sharon Van Etten te zien die helemaal terug is van weg geweest. Van die vier jaar muzikale stilte hebben we absoluut niets gemerkt. Haar set bestond voornamelijk uit nieuwe nummers waarbij het plaatje helemaal klopte. De iets donkerdere kant van Sharon kwam perfect tot uiting in de Botanique en werd ook duidelijk op prijs gesteld door de band. Wij kijken alvast uit om Sharon Van Etten te zien op de weide van Pukkelpop deze zomer.

Fan van de foto’s? Nog meer foto’s van de show zijn op onze Instagram te vinden. Volgen is de boodschap!

Setlist:

Jupiter 4
Comeback Kid
No One’s Easy To Love
One Day
Tarifa
Memorial Day
You Shadow
Malibu
Hands
Black Boys Mopeds (Sinéad O’Connor cover)
Seventeen
Every Time The Sun Comes Up
Stay

I Told You Everything
Serpents
Love More

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.