Live, Recensies

Zwangere Guy @ Ancienne Belgique (AB): Koning Energuy

Van afwasser in het AB Resto naar het spelen van twee uitverkochte AB-zalen, goed voor meer dan vierduizend verkochte tickets. Het is geen sprookje, maar het succesverhaal van Zwangere Guy. De Brusselse rapper groeide afgelopen jaar in een mum van tijd uit tot één van de belangrijkste en relevantste artiesten van het land dankzij het meesterwerk getiteld Wie is Guy? Op zijn debuutplaat, dat trouwens op één stond in de Ultratop, wist hij verschillende invloeden, genres en muzikanten te bundelen en dat resulteerde in één van de beduidendste platen die de Belgische hip hop ooit heeft voortgebracht. Oorspronkelijk was er maar één show gepland in de Ancienne Belgique en dat in de veel kleinere box opstelling, maar al snel bleek die te klein te zijn voor papa Zet Gee. Gisteren was in ieder geval het moment aangebroken waar heel wat hiphop liefhebbers, en Zwangere Guy zelf natuurlijk, naar toe hebben geleefd en dat hij niet teleurstelde, is dan nog een understatement.

De avond werd op gang getrokken door het West-Vlaamse hiphopcollectief Nrek en dat was geen gemakkelijke. De flow en de beats waren vrij goed, maar we merkten dat het West-Vlaams iets te moeilijk lag bij de volle zaal. Er passeerden vooral veel nummers van hun tweede plaat Calping en die kwamen redelijk goed binnen en ook de handjes gingen redelijk vaak de lucht in. Echt overtuigd werden we toen hun kompaan Brihang ook nog voor drie nummers even mee kwam rappen. Geen slechte passage, maar het had nog beter geweest moest de hele zaal hun hebben verstaan.

© CPU – Bert Savels

Wie is Guy? Een vraag die zich menige muziekliefhebber begin maart stelde toen een Brusselaar zomaar even de plaat van het jaar uitbracht. Dat de Ancienne Belgique dan ook met gemak twee maal uitverkocht geraakte, is dan ook geen toeval. Binnen de kortste tijd groeide Zet Gee uit tot een volksheld en dat bleek al snel bij de vele spreekkoren nog voor de show goed en wel begonnen was. Iets na negen gingen de gordijnen de hoogte in en kwam Zet Gee onder luid krioel de zaal binnengewandeld als een echte majesteit. Opener was dan ook “Wie is Guy?” en al snel vormde zich de eerste grote moshpit in de zaal, de eerste van velen trouwens. Maar voor de extase zijn verdere vrije loop kon gaan, haalde “Jij Niet Zijn” al gauw wat poëzie uit zijn mixtape Zwangerschapsverlof Vol. 3 van onder het stof.

Guy toonde zich gisteren als een volksmens, een gewone rapper zoals hij zelf verwoorde, maar hij stelde zich ook op als de Messias die België met zijn muziek samen wil brengen. Het antwoord op de vraag ‘Wie geeft er hier niet om grenzen?’ kan je waarschijnlijk al raden, maar het paste ook bij het thema waarover “Brussels State of Mind” gaat. Veel tijd om door te snauwen kreeg het middenplein niet, want even later gooide de Brusselse rapper “Brede Jongens” in de strijd. BERRY en Stikstof-collega Jazz konden hiervoor natuurlijk niet ontbreken en hitsten de uitverkochte AB nog meer op met hun strakke bars. De show beschrijven zonder even stil te staan bij de solide prestatie van PJ op de piano en UM! op de beat zou hen oneer aandoen, aangezien ze wel degelijk een meerwaarde wisten te brengen aan de show. Denk dan maar aan de pianointro bij “Beter Leven” of aan de extra dosis funk tijdens “Energuy”.

© CPU – Bert Savels

Guy was van plan om de zaal helemaal stil te krijgen tijdens “Gorik pt. 1”, maar helaas besliste het publiek er anders over. Het stoorde ons toch een beetje aangezien het nummer voor Zwangere veel betekent en het voor hem moeilijk is om het live te brengen door de zware inhoud, maar kijk het is nu eenmaal zijn populairste nummer dus kunnen we het publiek ook moeilijk kwalijk nemen. In ieder geval bracht Guy ook heel wat meer speciaal guests mee, zoals zijn kameraden van Le 77 (Félé Flingue en Peet), waarvan zeker “Mec Man Bro” heel lekker binnenkwam. De grootste verrassing van de avond was echter het optreden van Selah Sue tijdens het heerlijk gebrachte “Guy-Funk”. De Leuvense was amper een paar weken geleden bevallen van haar tweede kind, maar stond gisteren weer naast Zwangere Guy en Darrell Cole te schitteren. Ook de Antwerpse rapper NAG mocht nog even komen meedoen tijdens “Dat Issem” en zo kregen we een laatste guest geserveerd.

Het podium was vooral heel sober gehouden, maar met een artiest als Guy heb je natuurlijk iemand die alle blikken op zich weet te trekken. Less is more. In elk geval wou het publiek hard gaan en dat kon het ook. “Sauve G” zorgde voor een gigantische pogo waar letterlijk bloed, zweet en tranen de revue passeerden. En dan moesten het verwoestende “R.A.F.” en “Dr. Guy” tijdens de encore nog komen. Het zou ons niet verbazen als er zich mensen ernstig pijn deden, want ook wij snakten even naar adem. Zwangere Guy is gewoon een excellente rapper die met zijn eerlijkheid en humor steeds meer sympatiepunten achter zijn naam mag schrijven. Nadat alle gastzangers en rappers ook nog mee op het podium waren gekomen werd met het ironische “ZG is zo haai” feestelijk afgesloten zoals dat voor een majesteit hoort.

Dat de AB er nog staat, is een wonder, want meermaals veranderde het middenplein in een gigantische pogo die wellicht voor een kleine aardbeving gezorgd zal hebben (wij houden de seismograaf in de gaten). Maar Zwangere Guy was gisteren meer dan dat, hij presenteerde zich ook als een normale mens van vlees en bloed die gewoon zijn verhaal kwijt wil via zijn muziek. De setlist was goed uitgebalanceerd tussen rustige en knallende nummers en wist geen seconde te vervelen. Geen twijfel nodig dat dit optreden ook de eindejaarslijsten gaat halen als één van de beste hiphopshows van het jaar.

Fan van de foto’s? Nog meer foto’s zijn op onze Instagram te vinden. Volgen is de boodschap!

Het volledige optreden kan je herbekijken hieronder:

29 maart 2019

About Author

Simon Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter