AlbumsRecensies

K Á R Y Y N – THE QUANTA SERIES (★★★★½): Menselijkheid in abstractie

Rond de muziek van de Syrisch-Armeens-Amerikaanse K Á R Y Y N hangt een zweem van mysterie. Sinds een tweetal jaar duikt de naam steeds vaker op in de muziekpers, waar ze veelvuldig gelauwerd wordt voor haar beklijvende producties. Die publieke waardering is echter niet in een oogwenk gekomen. Achter THE QUANTA SERIES gaat een proces van maar liefst zeven jaar schuil. De collectie nummers kent een rijke en bewogen geschiedenis die hoorbaar is in de stiltes en spanningen op deze plaat.

De oorsprong van dit project situeert zich in 2011. Na het bezoeken van twee overleden familieleden in Aleppo, trekt K Á R Y Y N van het bruisende Brooklyn naar het kleine dorpje Cherry Valley, in de staat New York. Daar kent ze een teruggetrokken bestaan. Ze vult haar dagen met lezen en tekenen, maar ook met het schrijven en opnemen van muziek waarvan ze dacht dat niemand ze ooit zou horen. Dat bleek toch heel anders uit te draaien.

Op 11 november 2011 neemt K Á R Y Y N in één take “TODAY I READ YOUR LIFE STORY 11 11” op. Met trage dreunende tonen en K Á R Y Y N die de diepste registers van haar etherische stem opzoekt, wekt het nummer een onmetelijk gevoel van onbehagen op. ‘Today you’re sad and lonely, you never thought this could be’, klinkt het terwijl haar stem traag afbrokkelt door de effecten. De artieste zet een ontzettend gevoelige prestatie neer, maar dit betekende nog maar het begin van de collectie nummers die zich vormde tijdens de vele reizen die ze maakt. Daar ontmoet ze vrienden, artiesten en medemuzikanten. Zo ook niemand minder dan Björk en de legendarische performancekunstenares Marina Abramovic, die beiden hun lof over de artieste uitspreken.

Naarmate de tijd voorbijging, K Á R Y Y N kansen greep en aan ervaring won, maakt het publiek met mondjesmaat kennis met de mystieke en beladen elektronica van deze producer. De nummers van THE QUANTA SERIES lost ze namelijk in paren. Als eerste kregen we “ALEPPO” te horen. Het nummer klinkt abstract met zijn industriële geluiden en verstoringen vormen, maar kent een heel menselijk tegengewicht: de zachte galmende stem van K Á R Y Y N die op een heel directe manier zingt over het concept herinneringen. Dankzij de video krijgt de muziek een meer zichtbare invulling. De beelden die ze maakte rond de eeuwwisseling tonen een wereld van herinneringen in Aleppo, uit een tijd waar de stad bruiste en niet in puin lag door oorlog.

Ook de andere concepten die K Á R Y Y N aankaart op dit album zijn universeel en groter dan het leven, maar de kern van haar nummers bronnen uit introspectie. “PURGATORY” gaat bijvoorbeeld over het bevrijd worden van je angsten; iets wat de artieste relateert aan een jeugdherinnering waarin ze door haar tante gered werd uit een hoop stenen waar ze als kind tussen gevallen was. Het kalme tempo en de zachte zang stralen het warme gevoel van zorg uit. Op “Binary” weet ze dan weer een heel menselijk en spiritueel principe uit de wetenschap te halen. Omkaderd door een gewaagde grillige productie, zingt K Á R Y Y N over het vinden van een zielsverwante door middel van een begrip uit de kwantumfysica: buiging van tijd.

Het meeste werk op THE QUANTA SERIES klinkt sereen en traagzaam, maar tegelijk geëmotioneerd en rijk aan detail. “Un-c2-See” is een heel vocaal nummer, waar de muzikante de helende werking van haar stem in de verf zet. Haar vocalen lijken van nature bijzonder zacht te klinken, maar dankzij haar manipulaties lijkt het alsof deze als geruisloze golven over elkaar glijden. De manier waarop K Á R Y Y N met haar stem experimenteert, is een essentieel element van dit album. Net zoals de artieste haar stem etherisch laat klinken op nummers als “Un-c2-See”, “MIRROR ME” en haar versie van het Armeens volkslied “AMBETS GORAV”, durft ze deze ook stijlvol te vervormen.

Toch hangt de sereniteit niet over elk nummer op THE QUANTA SERIES. De opener van dit album, “EVER”, is een lied dat borrelt van de energie. Het nummer opent als een kluwen van obscure geluiden, maar barst al snel helemaal los met rillende beats en kristalheldere vocale uithalen. Ondanks dat er op een duizelingwekkende wijze tempo’s, ritmes en motieven gewisseld worden, klinkt “EVER” bijzonder samenhangend, spannend en zelfs aanstekelijk. Ook op het intense “YAJNA” en de weidse afsluiter “SEGMENT & THE LINE” klinkt K Á R Y Y N toegankelijker dan op het midden van het album, maar niet op een (voor haar) atypische wijze.

Het debuut van K Á R Y Y N valt om veel redenen merkwaardig, intrigerend en oprecht te noemen. THE QUANTA SERIES is het verbluffend resultaat van een artieste die haar ziel liet groeien door ervaring en visie. Na een traject van zeven jaar vol introspectie en ontdekking heeft K Á R Y Y N een album gemaakt waar ze universele ideeën op een persoonlijke manier benadert met visionaire experimenten in pop en elektronische muziek. De manier waarop ze dat doet is qua intensiteit bijna niet te evenaren.

THE QUANTA SERIES verschijnt op 29 maart via Mute.

K Á R Y Y N speelt op 4 april in de Ancienne Belgique in het kader van BRDCST.

Related posts
LiveRecensies

Apparat @ Ancienne Belgique (AB): De muziek laten spreken

De Duitser Sascha Ring deed als Apparat de eerste keer ons land aan sinds de splitsing van Moderat. Ondanks dat het zondagavond…
LiveRecensies

BRDCST Dag 1: K Á R Y Y N, We Like We en Ameel Brecht

De vierde editie van BRDCST is goed en wel van start gegaan. Het is elk jaar opnieuw uitkijken naar het indoor ontdekkingsfestival…
Uitgelicht

De 101 beste singles van 2018

Jaarlijks schrijven we meer dan honderd artikels over bands die nieuwe singles uitbrengen. De ene al wat beter dan de andere, maar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.