Uitgelicht

Ontdek onze aanraders voor BRDCST 2019 en win tickets

BRDCST zet zich elk jaar meer en meer op de kaart in het muzieklandschap. Het ontdekkingsfestival georganiseerd door Ancienne Belgique is van 4 t.e.m. 7 april aan zijn vierde editie toe en brengt dit jaar meer dan veertig avontuurlijke en grensverleggende artiesten naar onze hoofdstad, deze keer op acht verschillende locaties. Het is een hemelsbrede line-up geworden vol kwaliteit, dus maken wij je graag wegwijs in deze indrukwekkende lijst namen. We kiezen er onze favorieten uit, maar het is aan jou om op ontdekking te gaan.

Zin om er bij te zijn? Onderaan dit artikel kan je lezen hoe je een duoticket kan winnen voor alle optredens op 6 april (dag 3).

K À R Y Y N: vooruitstrevende, mystieke elektronica (4 april)

Een van de namen die het hoogst prijkt op de affiche van BRDCST is die van de Syrische / Amerikaanse muzikante K Á R Y Y N. Voor velen nog een onbekende artieste, maar wel één die terecht haar plaats verdient. K Á R Y Y N weet niet alleen ons, maar ook artiesten als Björk al een hele tijd te fascineren met experimentele elektronica en etherische vocals. In de schijnbaar stille wateren van haar muziek reikt altijd een diepe betekenis: van haar jeugdherinneringen in Aleppo tot de mystieke verbintenis tussen mensen. Haar komend album The Quanta Series zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn, waardoor haar optreden op BRDCST niet te missen is.

American Primitive Guitar Night: tradities getransponeerd naar de 21e eeuw (4 april)

Eind jaren vijftig zette innovator John Fahey een nieuw genre op de kaart: American Primitive Guitar. Vanuit de country blues van het begin van de twintigste eeuw creëerde hij een stijl die folk en new age wist samen te smelten. Op de eerste dag van BRDCST kan je in het AB Salon een ode aan de American Primitive Guitar verwachten van twee artiesten die het genre naar de 21e eeuw lichten.

Zo is de Brusselaar Ameel Brecht te gast, die er op gitaar en mandoline een ademende, maar intensieve fingerpickingtechniek op nahoudt. Daarnaast is er ook de Britse Gwenifer Raymond, één van de meest opkomende namen binnen de niche. Met een gevoel voor de traditie en een grote virtuositeit lijkt ze op haar eentje het geluid van een volledige band voort te brengen. BRDCST is dus de uitgelezen kans om een duik te nemen in de fascinerende wereld van de American Primitive Guitar.

Sonic Pieces wordt tien: het beste uit tien jaar verstilde, maar imposante muziek (4 april)

Elk jaar maakt BRDCST van de gelegenheid gebruik om een klein talentvol label in de verf zetten. De eer is deze keer aan Sonic Pieces. Het Berlijnse boutique-label blaast tien kaarsjes uit en daarom mogen we in de Foyer Hamesse in arthouse-cinema Palace kennismaken met drie van hun bijzondere artiesten. Het label focust zich vooral op de as tussen hedendaags klassiek en ambient, en dat horen we in hun selectie.

De Spaanse Rauelsson zal ons een kijkje gunnen in zijn ambiente klankwerelden die doorspekt zijn met subtiele beats en een waterval aan kleurrijke details. Ook het kwartet We Like We brengt een eigen sound. De vier Deense vrouwen creëren organische, minimalistische composities, waarbij hun bezwerende stemmen een sleutelrol spelen in een sonische wereld van klassieke instrumenten. Hun werk situeert zich dan ook in de invloedssfeer van de legendarische Meredith Monk, maar dan wel in hun eigen originele stijl. Deaf Center klinkt op zijn beurt verstild, maar imposant. De muziek die dit Noorse duo maakt, verweeft zich met hypnotiserende drone, maar zit vol verrassingen. Hun eclectische geluid zorgt ervoor dat in elk fragment wel iets te ontdekken valt.

The New Wave of Jazz! (5 april)

Jazz is nog steeds springlevend, en dus ook aanwezig op BRDCST. Met The Comet Is Coming verwachten ze meteen een grote en hedendaagse naam in de AB. Het trio onder leiding van Shabaka Hutchings (spilfiguur in de Londense scene en bezieler van o.a. Sons of Kemet en Shabaka & The Ancestors) heeft net een nieuw album uit. Op Trust In The Life Force Of The Deep Mystery worden we gekatapulteerd naar de kosmos dankzij een spannende combinatie van spiritual jazz en elektronica. Ze hebben de reputatie om de muziek op hun platen live naar een hoger niveau te tillen.

Ook Khalab zal van de partij zijn. De Italiaanse radiopresentator bracht vorig jaar zijn album Black Noise 2084 uit. Het album was een ware krachttoer, diepgeworteld in de zwarte cultuur en bevrijd van stereotypen. Uit de traditionele Afrikaanse muziek en opnames uit het archief van het AfricaMuseum, creëerde hij een futuristische sound, die zonder twijfel zal nazinderen op zijn optreden. Ondertussen zal in La Machine (Sint-Goriksplein) de Britse band Alabaster De Plume hun uniciteit laten horen. De groep valt waarschijnlijk met niets te vergelijken wat je gehoord hebt. De muziek is allesbehalve eenvoudig, het beslaat heel het spectrum van folk tot experimentele jazz, maar eenmaal het klikt, word je meegezogen in hun eclectische stijl.

Turkse psychedelica op zijn best in Bonnefooi (4, 5 & 6 april)

Turkse psychedelica is een genre dat sinds een jaar of twee steeds meer aan terrein wint bij ons. Bands als Altin Gün en BaBa ZuLa vullen vlot verschillende zalen, maar er valt nog veel meer te ontdekken. In Bonnefooi kan je jezelf drie dagen lang onderdompelen in het beste wat de Turkse psychedelica te bieden heeft. Niet alleen met de dagelijkse, uiterst dansbare dj-sets, maar ook met de bands die uitgenodigd zijn.

Op de eerste dag kan je het duo Duble Salih aan het werk zien. Met behulp van akoestische instrumenten brengen ze interpretaties van de folksongs uit Anatolië en het Europese deel van Turkije. Verwacht je dus aan een mix van Griekse blues, flamenco en bluegrass. Minder traditionele muziek wordt op dag twee geserveerd door MLDVA & Çınar Timur. Deze groep komt uit Polen, maar weet een fijne ode te brengen aan de grootheden in de Turkse scene met een flinke scheut elektronica en een vleugje funk. Op zaterdag doet Elektro Hafiz er nog een schepje bovenop met electro- en dubinvloeden!

Nadah El Shazly verzamelt het beste uit de scene van Caïro (6 april)

Het is niet de eerste keer dat we Nadah El Shazly aanraden op BRDCST. Vorig jaar stond de artieste namelijk in het AB Salon. Nu staat ze in de grote zaal van de AB en mag ze een avond cureren met het beste uit de scene van Caïro. Terecht, want haar debuutalbum Awhar werd door velen geprezen. Op die plaat laat de Egyptische muzikante de grenzen tussen Noord-Afrikaanse muziek, elektronica, pop en jazz volledig in elkaar smelten. Samen met haar volledig band kan dat niet anders dan imposant klinken.

Ze bracht ook enkele gasten uit Egypte mee die muziek brengen in de meest uiteenlopende stijlen. Zo is er Maurice Louca, die hoge ogen gooit met zijn duizelingwekkende kosmische jazz op zijn album Elephantine, maar ook Tarkamt, die volledig de noisetoer opgaat met een verscheurend en loeihard geluid waar je nog steeds de traditionele muziek van Noord-Afrika in hoort. Tenslotte zijn er ook ZULI, een producer die op fascinerende wijze de complexheid van IDM weet te verzoenen met de directheid van hiphop, en de mysterieuze 1127, die voornamelijk de regionen van de deconstructed club verkent. Het zal een openbaring worden in de eclectische scene van Caïro.

Black Midi: De mysterieuze sensatie uit de Londense underground (6 april)

Rond het Londense Black Midi hangt een zweem van mysterie. De band heeft amper muziek online staan, maar overal waar ze geboekt worden rollen ze over de tongen. Met een samenballing van brute postpunk, complexe ritmes en rauwe energie geven ze iedereen die hen live meemaakt een flink vuistslag in de maag. Hun ongetemde muziek is van het kaliber waarvan je hart in je keel klopt en je brein gaat smelten. Op de derde dag van BRDCST staat de groep in de AB Club en we vermoeden dat het wel eens de laatste keer zou kunnen zijn dat je ze in zo’n kleine zaal kan zien.

Lea Bertucci: hemelse maar tastbare ambient (7 april)

De New Yorkse Lea Bertucci creëert klankwerelden waar je je helemaal in kan verliezen. Ze maakt steeds meer furore in de improv scene met haar avontuurlijk en fris geluid. Met de hulp van enkele blaasinstrumenten (altsax en basklarinet) stapelt ze laagje op laagje tot ze een hemelse stroom gevormd heeft, waar alle elementen nog maar net van elkaar te onderscheiden zijn. Wie er middenin duikt, waant zich in een chaos, maar wie haar composities van het begin af aan volgt, zal er structuur en expressie in horen. Een grote aanrader voor de liefhebbers van ambient, maar ook bij wie niet vertrouwd is met het genre zou de muziek van Bertucci wel eens kunnen klikken.

Yonatan Gat: teugelloze energie met grenzeloze invloeden (7 april)

Yonatan Gat is niet alleen een bewonderenswaardige gitarist, maar ook een bijzondere componist. De titel van zijn laatste plaat Universalists mag je best wel letterlijk nemen, want de Amerikaan werkt dikwijls samen met muzikanten uit verschillende culturen en delen van de wereld. Zijn muziek is vrij van alle grenzen en dat levert fascinerende resultaten. Zijn songs klinken onbedwongen, intens en op momenten heerlijk ontspoord. Yonatan Gat legt een ontoombare energie in zijn werk en we kunnen niets anders dan ons voorstellen dat dit op BRDCST ook het geval zal zijn.

Bij deze heb je onze aanraders voor de vierde editie van BRDCST ontdekt. Natuurlijk zijn er nog veel meer boeiende artiesten die aanwezig zullen zijn, waaronder Charlotte Adigéry, Steve Gunn, Whispering Sons, Blanck Mass en meer. De volledige line-up en de mogelijkheid om tickets te kopen, lees je op de site.

Zin om tickets te winnen? Goed nieuws, want we mogen een duoticket weggeven voor 6 april, de derde dag van het indoor-festival. Met dat ticket kan je zelf je parcours tussen de verschillende locaties uitstippelen en kiezen welke artiesten je aan het werk wil zien. Het enige wat je moet doen, is een vriendelijk mailtje sturen naar wedstrijd@dansendeberen.be met onderwerp “BRDCST” en in het bericht je naam. Veel succes!

Related posts
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…
InstagramLiveRecensies

Declan McKenna @ Ancienne Belgique (AB): Mist in de bergen

De vonken die Declan McKenna al jaren op zijn thuisland loslaat, lijken maar niet te willen overslaan op het Europese vasteland. Dat…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.